Maloobjemový prepĺňaný benzínový motor sa svojou charakteristikou vyslovene hodí pre mrštný športový hatchback. Nezameniteľný charakter však dokáže dodať aj rodinnému sedanu.
Fiat Linea sme už testovali s naftovým motorom 1.3 Multijet 16V. S ním je Linea typickým rodinným autom s dostatkom priestoru pre posádku aj jej batožinu, pričom pri rozumných nákladoch a prijateľnej dynamike zvláda aj dlhšie cesty. Stačí však zvoliť prepĺňaný benzínový štvorvalec 1.4 T-Jet a Linea sa zmení na malého rodinného rebela.
Interiér ani exteriér sa nijako nelíšia od skôr testovanej naftovej verzie. Veľký vnútorný priestor, dobre dimenzované sedadlá a pomerne dobre tvarovaný batožinový priestor tak dopĺňajú tvrdé interiérové plasty a problematické otváranie veka batožinového priestoru len diaľkovým ovládaním, alebo tlačidlom na stredovej konzole.
Najvýraznejším charakterovým prvkom celého auta je práve jeho ľahký a výkonný benzínový motor s výkonom 88 kW (120 k). Svoje výkony podáva vďaka dobrej charakteristike nenúteným spôsobom, čo robí jazdu plynulejšou a príjemnejšou ako v naftovej verzii. Dynamická jazda nevyžaduje od vodiča toľké sústredenie, jeho pozornosť môže zaťažovať len nepresný chod páky päťstupňovej manuálnej prevodovky. Jej odstupňovanie je však dobre zladené s charakteristikou motora.
Príplatkové 17-palcové disky sú na rozbitých slovenských cestách zbytočným luxusom. Kým na dobrom povrchu sa spolu s dlhším zadným previsom a minimálnymi bočnými náklonmi starajú o vyrovnané jazdné vlastnosti, rozbité cesty autu uberajú potrebnú istotu a precízne doladené tvrdé pruženie začína ukazovať svoje slabé stránky. Jazda sa náhle stáva uskákanou a hlučnou. Presné riadenie kladie správny odpor a sprostredkováva solídnu spätnú väzbu.
Výrobcom udávanú spotrebu necelých 7 l/100 km dosiahnete len plynulou jazdou mimo mesta. Pri častých jazdách v meste, na diaľnici a občasnom športovom vyžití v serpentínach však počítajte s reálnejšou hodnotou okolo 8 až 9 l/100km. Pri extrémnom jazdení sa behom krátkej chvíľky dostanete cez 11 l/100 km.
Text: Václav Lipavský
Foto: Ivan Kelement (2) a autor
**Hodnotenie\*\*\*\*
Plusy:** Výkonný motor, pri rozumnej jazde prijateľná spotreba, vnútorný priestor, veľký batožinový priestor, vyvážený vzhľad
**Mínusy:** Na rozbitých cestách obmedzený komfort pruženia, presnosť prevodovky, chýbajúca kľučka na veku batožinového priestoru
Technické údaje**Motor****Prepĺňaný benzínový 1.4 R4**Zdvihový objem1368 cm3Výkon88 kW/120 k pri 5000 ot/minKrútiaci moment206 Nm pri 2500 ot/min.**Karoséria**Dĺžka x šírka x výška4560x1730x1494 mmRázvor2603 mmBatožinový priestor500/870 l**Jazdné výkony**Maximálna rýchlosť195 km/hZrýchlenie 0-100 km/h9,2 sSpotreba počas testu8,0 l/100 kmEmisie CO2157 g/km**Cena**Základná cena verzieod 499 900 Sk (16 593,64 eur)