Jazdený automobil: Za koľko ho kúpiť?

Cenu jazdenky určuje viacero trhových faktorov. Všeobecne platí, že veľké autá strácajú hodnotu podstatne viac než menšie.
Vydané  Text: 
Cenu ale ovplyvňuje tiež imidž značky či kombinácia karosérie a pohonu. Niektoré sú totiž vyhľadávané, a teda aj drahšie než tie menej atraktívne. Do určitej miery sa môže prejaviť aj farba vozidla či jeho výbava, tieto prvky by ale nemali byť podstatné. Najdôležitejším faktorom je určite technický stav vozidla. Veľa sa dá zistiť podľa stavu kilometrov, veku, predchádzajúceho majiteľa a garančných servisných prehliadok. V princípe platí, že rodinné auto by za rok nemalo absolvovať výrazne viac ako 20 000 km. Mnohí, prevažne dámy, jazdia väčšinou po meste a veľmi opatrne a šetrne, takže takýto prvý majiteľ môže byť považovaný za ideálnu situáciu. Na opačnom konci stojí firma, kde vozidlo slúžilo na služobné účely. To často znamená veľa kilometrov a rôznych vodičov, ktorí sa neraz ponáhľajú a jazdia pomerne nevyberaným štýlom. Vek a počet najazdených kilometrov sa podpisujú aj pod opotrebenie niektorých komponentov a preto treba už vopred počítať s nákladmi na ich opravu alebo výmenu. Špeciálnou kapitolou sú v tomto smere terénne automobily. Extrémne nízka cena v tomto prípade naznačuje pravidelné využívanie terénnych schopností vozidla. Neraz sú to autá, ktoré absolvovali plne naložené tisícky kilometrov po cestách aj necestách. Pravdepodobnosť rýchleho rozpadu alebo veľkých investícii do repasie je teda viac než vysoká. Dôležitým doplnkom auta je servisná knižka, kde sa zaznamenávajú pravidelné servisné prehliadky a údržba. Hlavne pri autách do 100 000 km by mala byť súčasťou dokladov od vozidla. Napriek tomu, že mnohí majitelia ešte pred predajom investujú nemalé peniaze do zušľachtenia svojho miláčika, oplatí sa hneď po kúpe alebo ešte pred ňou preveriť niektoré nastavenia a komponenty ako napríklad geometriu náprav. Rozsah jednotlivých servisných prehliadok je rozdielny, preto zvlášť pri autách atakujúcich hranicu 50 000 či 100 000 km je dobré zamerať sa aj na niektoré ďalšie detaily ako napríklad brzdy či rozvody. Informácie o servisných intervaloch vám rád poskytne ktorýkoľvek importér a je dobré vopred vedieť, čo všetko by malo mať vozidlo za sebou. Bežnou praxou je upravovanie údajov na počítadlách kilometrov a treba s tým počítať pri výbere aj obhliadke vozidla. Účinným nástrojom na preverenie cien je porovnanie s konkurenciou. Stačí preklikať niekoľko autobazárov na internete a ľahko si urobíte obraz o cenovej hladine daného modelu, pozor však na rovnaké ročníky výroby. Extrémy nie sú dobré a naznačujú buď nedôveryhodnú ponuku alebo prehnané sebavedomie majiteľa. Text: Martin Ruisl







Inzercia