Dodge Challenger SRT8: Hemi-sféry

Dodge Challenger a Hemi: táto kombinácia sľubuje tučný benzínový osemvalec, dymiace zadné pneumatiky a zlovestné bublanie výfukov. Kultové auto šesťdesiatych rokov je tu zas a (takmer) všetko je znovu po starom.
Vydané  Text: 
Kowalski: ku príbehu zvanému Challenger patrí toto meno tak neodmysliteľne ako horčica k hotdogu, alebo kečup do hamburgera. Kowalski, alias Barry Newman, uháňa v kultovom filme Vanishing Point za volantom modelu Challenger zo sedemdesiatych rokov naprieč americkým západom. Má poriadne naponáhlo: stavil sa, že to za pätnásť hodín stihne z Denveru do San Francisca. Pekelná jazda sa končí ohnivým nárazom do cestnej bariéry z buldozérov. Je po Kowalskom, jeho Challenger to však prežil. Pre scénu finálnej havárie bol totiž pre filmový tím v tom čase pridrahý, a tak sa v nej použil v úlohe dabléra ojazdený Chevrolet Camaro. A aj v skutočnom živote žije Challenger ďalej. Len čo detroitské číslo tri, v tom čase ešte s nálepkou DaimlerChrysler, vypustilo do sveta reinkarnáta starej klasiky, fanúšikovia éry Muscle Cars jasali a objednávky sa začali len tak sypať. Exempláre prvého modelového roku, ku ktorým patrí aj auto, ktoré nám požičal Geiger, mníchovský špecialista na americké modely, boli bleskurýchlo vypredané. A to v niektorých prípadoch za podstatne vyššie sumy, než aké figurovali na základnom cenníku. Všetky kusy prvej série novodobého modelu sú rovnaké: poháňa ich 6,1-litrový osemvalec, ktorý je najvýkonnejšou verziou agregátu HEMI. Prevodovka je päťstupňová automatická. Na rok 2009 sú ale v pláne aj civilnejšie a cenovo prijateľnejšie verzie so šesťvalcovým motorom. Klasiku sedemdesiatych rokov pripomína už samotný oranžový lak s čiernymi pásmi. Nehovoriac o forme: tou sa dizajnéri okolo známeho úpravcu Chipa Foosa postarali o takmer dokonalú reinterpretáciu klasiky, za ktorú sú dnes zberatelia schopní soliť horibilné obnosy. Puristov by každopádne mohol rušiť fakt, že sa novinka v porovnaní relatívne útlym pôvodným modelom vydarila ozaj robustne. Mohutné 20-palcové kolesá a chrómovaný nápis HEMI 6.1 rovno na kapote motora hovoria jasnou rečou: tu už o niečo ide, toto je American Power. Štartovacím tlačidlom spomienku na najdivokejšie časy amerického automobilu na chvíľu odplašíte: tu už sa roztáča kultivovaný osemvalec s pokojne mrmlavým voľnobehom. Ani stopy po hrudný kôš dráždiacom mechanickom fortissime, ktoré preslávilo prvé pramotory nesúce meno HEMI (podľa pologuľovitého, teda hemisférického tvaru spaľovacích priestorov). Ak chcete, aby sa duch minulosti vrátil, stačí krátko šliapnuť na plyn. Ručička otáčkomera poskočí, pôvodné gény sa zobudia a motor zatrúbi známu melódiu. Síce pritlmenú pokrokom súčasnej doby, ale zato stále pozoruhodne mocnú. Pri rozbehu a radení vyšších prevodov sa už koncovky pod zadným nárazníkom rozhrmia ako keby nepatrili k výfukovému, ale výbuchovému traktu. Pri dynamickým parametroch, akých je schopný nový Challenger SRT8, by jeho dedo od závisti totálne stratil farbu. Stovku sme namerali za 5,5 sekundy, elektronicky limitovaných 250 km/h sme dosiahli rýchlo a bez námahy. Prevodovka pracuje nenápadne a efektívne, v manuálnom režime však dokáže priniesť dávku potešenia, okrem iného tým, že vodičovi nefušuje zbytočne do remesla. Keď tam dáte štvorku, je tam štvorka, nezmení to ani kickdown. Pre americké výkonuchtivé spoločenstvo je alfou a omegou dynamiky predovšetkým akcelerácia. A tak sa na prístrojový panel dostal Performance Display, ktorý vám dokáže odmerať zrýchlenie na štvrť míle s pevným štartom, brzdnú dráhu a dokonca aj hodnoty pozdĺžneho a priečneho preťaženia. Inak má Dodge Challenger svoj interiér ladený pomerne stroho. Je to moderná kabína bez pozlátok, zato však so solídnym spracovaním a predovšetkým veľmi komfortnými sedadlami, ktoré zároveň poskytujú dobrú oporu telu. A zrazu prichádza ďalšia spomienka, i keď celkom iného druhu. Áno, tá páčka vľavo pod volantom, ktorou sa ovládajú okrem smeroviek aj stierače, pochádza z niekdajšej spoločnej výroby s Mercedesom. Niet divu, že tento Dodge ešte ukrýva celú kopu mercedesáckych artefaktov. Pri jeho konštrukcii ešte nikto zo zainteresovaných zrejme netušil, že transkontinentálne manželstvo čaká rozvod. Predovšetkým podvozok je tým poznačený: vďaka konštrukčne náročnej zadnej náprave v štýle triedy E disponuje nový Challenger vysoko bezproblémovými jazdnými vlastnosťami. Jeho reakcie sú spoľahlivé, predvídateľné, každý potenciálne nebezpečný rozlet množstva koní a kilowattov cez zadné poháňané kolesá skrotí ESP. Rezervu na zábavu z jazdy však nejakú ponecháva, veď aký že by to bol muscle car, keby nebolo cítiť život z jeho zadných partií. Minimálne rovnako účinným svedectvom o niekdajšej kanile zo Stuttgartu do žily v Detroite je komfort pruženia. Kým idete pomaly, tak sa veľké dvadsaťpalcové kolesá prenášajú cez nerovnosti tak trochu nemotorne, so stúpajúcou rýchlosťou sa však maniere podstatne menia. Dokonca aj na rozbitých okreskách predvádza Challenger správanie také vyvážené, že vás necháva zabudnúť na všetky predsudky voči americkým autám. Dôkazom toho je aj kvalita bŕzd, ktoré prestáli celý testovací cyklus magazínu auto motor und sport, s nákladom plných 500 kíl užitočnej hmotnosti na palube, bez náznaku fadingu. Cesty v Amerike sú medzi bodom A a B väčšinou veľmi dlhé. Ako je s nimi kompatibilný nový Challenger? Nuž, veľmi slušný objem kufra síce nahráva využiteľnosti auta aj na dlhšie štreky, v tomto smere mu však nohy trochu podkopáva nie práve asketická spotreba a nie práve maratónsky dojazd. Medzi Daimler a Chrysler vletela ostrá ekonomická a marketingová sekera, Dodge Challenger však ešte stihol prekĺznuť bez zranenia. To, čo bolo v histórii neriadenou strelou, orientovanou bez kompomisov na výkon, sa v modernej súčasnosti premenilo na síce silné, ale zato kultivované kupé. Niečo ako CLK podľa amerického receptu. Keby bol Kowalski nažive, určite by si trúfol staviť sa aj o štrnásť hodín. Text: Götz Leyrer, Ladislav Malák Foto: Achim Hartmann **Technické údaje a namerané hodnoty Karoséria** Päťmiestne kupé, D x Š x V 5023 x 1923 x 1449 mm, rázvor 2946 mm, pohotovostná hmotnosť 1872 kg, maximálna povolená hmotnosť 2405 kg, objem nádrže 72 l, objem batožinového priestoru 459 l. **Podvozok** Nezávislé zavesenie kolies vpredu na dvojitých trojuholníkovitých priečnych ramenách a pružiacich vzperách, vzadu priečne a pozdĺžne ramená s vinutými pružinami a tlmičmi, vpredu aj vzadu priečny skrutný stabilizátor, vpredu aj vzadu ventilované kotúčové brzdy, disky z ľahkej zliatiny rozmeru 9Jx20, pneumatiky Goodyear Eagle F1 Supercar veľkosti 245/45 ZR20. **Prevodový systém** Päťstupňová automatická prevodovka, pohon zadných kolies. **Motor** Atmosférický benzínový osemvalec, zdvihový objem 6059 cm3, max. výkon 313 kW (425 k) pri 6200 ot/min, max. krútiaci moment 569 Nm pri 4800 ot/min. **Spotreba paliva** minimálna (okruh ams na spotrebu) 9,7 l/100 km počas testu 17,1 l/100 km dojazd 421 km **Základná cena** Dodge Challenger SRT8 53 900,00 € (1 623 791 Sk\*)







Inzercia

Inzercia