Oboch súperov dôverne poznáme, keďže Peugeot 308 2.0 HDi zvŕtame po všetkých stránkach v našom dlhodobom teste na 50 000 kilometrov a model Kia cee´d sme si už vyskúšali tiež na niekoľko spôsobov. Aktuálne dlhodobo jazdíme na benzínovej jednašestke, ktorá má najazdených 65 000 km a v našich pazúroch bude až do hranice 100 000. Do porovnávacieho duelu sme však logicky zaradili model vybavený naftovým motorom s označením 2.0 CRDi. Prvý pohľad na obe vozidlá našepkáva, že príťažlivejší a nápaditejší dizajn má Francúz, ktorý na ceste ľahko spoznáte podľa usmiatej prednej časti. Kia cee´d je navrhnutá o niečo konzervatívnejšie, čo môže svedčiť o tom, že štylisti zamýšľali osloviť širšie masy.
Rozdielnosť vonkajších partií sa preniesla aj do interiéru. Peugeot 308 má na svoj segment veľmi hodnotne a kvalitne vypracovanú palubnú dosku, pričom posádka má pocit, akoby sedela v o triedu vyššom aute. K rozmiestneniu prvkov nemáme vážnejšie výhrady, treba si len navyknúť na ovládanie rádia a tempomatu, ktoré sa nachádza pod volantom. Trochu nešťastné je však umiestnenie regulácie elektrického vyhrievania predných sedadiel. Je to len malé koliesko, ktoré vodič nahmatá vedľa sedadla po ľavej ruke (spolujazdec po pravej).
Ergonomickým prehreškom v prípade žilinského modelu cee´d je starý známy prepínač funkcií palubného počítača. Ten možno nájsť na inak vydarenej stredovej konzole. Až na niektoré plasty kórejský interiér chválime, na konkurenta to však nestačí.
Pri porovnávaní rôznych parametrov nás prekvapilo, do akej miery sú obe vozidlá vyrovnané: priestorová ponuka na zadných sedadlách v pozdĺžnom smere hovorí v prospech modelu cee´d, na šírku zas vyhráva Peugeot. Francúz o 8 litrov vedie aj pri zrovnávaní základného objemu kufra, lepšie prístupný a využiteľný je však batožinový priestor modelu cee´d. Trocha otravné je v oboch prípadoch zväčšovanie celkovej prepravnej kapacity, keďže pred sklopením operadiel je treba vyklopiť sedáky.
Vyrovnanosť sa prejavila aj po stránke motorizácie. O niečo lepšie zvukovo izolovaný agregát klepal pod prednou kapotou Peugeota. Motor dosahuje 100 kW (136 k) a maximálny krútiaci moment 320 Nm. Kia cee´d sa môže pochváliť vyšším výkonom 103 kW (140 k), ale nižším krútiacim momentom 305 Nm. Subjektívne lepšie ťahá Peugeot a naše pocity sa premietli aj do objektívnych parametrov, keďže po meraniach sme zistili, že všetky pružnosti na štvrtom, piatom a šiestom rýchlostnom stupni (pozri tabuľku tech. údajov) zvládol lepšie Francúz. Aj pri zrýchlení z nuly na tempo 100 km/h mal navrch, aj keď len o v praxi úplne zanedbateľnú jednu desatinku. Agregát HDi zo stajne Peugeota bol o máličko lepší aj po stránke spotreby.
Počas testu sme s ním jazdili za 6,6 l/100 km, Kia skonzumovala 6,8 l/100 km. Sprevodovanie šesťstupňových manuálov je u oboch súperov rovnako dobré, čo sa týka presnosti a jednoznačnosti chodu radiacej páky, jasne vyhráva cee´d.
Výraznejšie rozdiely inak vyrovnaných súperov sa prejavili až pri jazdných zážitkoch. Kia cee´d má vzadu viacprvkové zavesenie kolies a aj pri veľmi ostrej jazde je toto auto stabilné, pripraviť sa treba len na väčší bočný náklon karosérie. Riadenie je o niečo tuhšie ako sme boli zvyknutí pri benzínových verziách, treba ešte dodať, že je presné, vodičovi chýba len viac spätnej väzby. Viac sily pri točení s volantom treba vyvinúť v Peugeote 308. Polotuhá náprava vzadu sa postarala o to, že pri rýchlom prejazde ostrej zákruty zadná časť trocha zapláva, v prípade priečnych nerovností môže auto dokonca uskočiť do strany. Keď to vodič preženie, zapracuje ESP, ktoré je nastavené harmonickejšie ako v modeli cee´d.
Zmienime sa ešte o odhlučnení oboch vozidiel: aerodynamický hluk aj pri vysokom diaľničnom tempe posádka menej počuje v tristoosmičke, podvozok zas v cee´de, ktorý zároveň ponúka aj viac komfortu.
V celkovom hodnotení nám ako víťaz porovnávacieho testu vyšiel Peugeot 308. Kia cee´d za Francúzom výrazne nezaostáva, ale s dvojlitrovým naftovým motorom to jednoducho nie je ono. Vybaviť auto silným naftovým agregátom je jedna vec, to druhou a tiež veľmi dôležitou je ale zladenie ostatných komponentov vozidla. V Žiline vyrábanému modelu sa rozhodne viac hodí slabší agregát 1.6 CRDi (85 kW/115 k), ktorý patrí k špičke segmentu a ktovie akoby dopadol porovnávací test, keby sme k nej pridali Peugeot s pohonom 1.6 HDi (80 kW/109 k). Dobrou voľbou pri modeli cee´d sú aj benzínové pohonné jednotky, a čo rozhodne musíme pri tomto aute vyzdvihnúť, je poskytovaná záruka na sedem rokov.
Text: Peter Michalec
Foto: PANER (5) a Martin Ruisl
Technické údaje**Auto****Peugeot 308 2.0 HDi****Kia cee´d 2.0 CRDi****Motor**prepĺňaný naftový 2.0 R4prepĺňaný naftový 2.0 R4Zdvihový objem1997 cm31991 cm3Výkon100/136 k pri 4000 ot/min103/140 pri 3800 ot/minKrútiaci moment320 Nm pri 2000 ot/min305 Nm pri 1800-2500 ot/min**Pohon**predných koliespredných koliesPrevodovka6-st. manuálna6-st. manuálna**Karoséria**Dĺžka x šírka x výška4276 x 1825 x 1498 mm4235 x 1790 x 1480 mmRázvor2608 mm2650 mmBatožinový priestor348/1201 l340/1300 lPohotovostná hmotnosť1383 kg1458 kgUžitočné zaťaženie474 kg422 kgVnútorná šírka vpredu/vzadu 1455/1465 mm1460/1400 mmVnútorná výška vpredu/vzadu 1015/940 mm1020/980 mmObjem palivovej nádrže60 l53 l**Jazdné výkony (namerané hodnoty)**Maximálna rýchlosť204 km/h205 km/hZrýchlenie 0-100 km/h10,1 s10,2 sSpotreba počas testu6,6 l/100 km6,8 l/100 kmDojazd909 km779 km**Jazdné výkony (hodnoty udávané výrobcom)**Spotreba udávaná výrobcom6,2 l/100 km6,9 l/100 km**Cena a výbava**Základná cena verzie799 000 Sk s DPH (26521,94 €)739 700 Sk s DPH (24 553,54€)airbag vodiča/spolujazdcaS/SS/Sairbagy bočné/záclonovéS/SS/SABS/ESPS/SS/SklimatizáciaSScentrálne zamykanie s DOSSpalubný počítačSSelektrické okná vpredu/vzaduSSpredné hmlovkySSdažďový senzorSStempomat SS/12 000 (398,33 €)
Hodnotenie**Auto****Peugeot 308 2.0 HDi****Kia cee´d 2.0 CRDi****Karoséria (max. 100 bodov)**7472**Ergonómia (max. 50 bodov)**3936**Jazdný komfort (max. 95 bodov)**7477**Pohon (max. 95 bodov)**6759**Jazdná bezpečnosť (max. 60 bodov)**4140**Celkové hodnotenie (max. 400 bodov)**295284
**1. Peugeot 308 2.0 HDi** Duel kompaktov s naftovými dvojlitrami zvládol lepšie Peugeot 308. Jeho interiér je navrhnutý hodnotne a vkusne, pomohol mu hlavne o niečo lepší motor pod prednou kapotou, ktorý je pružnejší a spotrebuje o niečo menej paliva. Po viacerých stránkach sú ale súperi veľmi vyrovnaní.
**2. Kia cee´d 2.0 CRDi** Kia cee´d odchádza z dnešného porovnávacieho testu so sklonenou hlavou, zladenie naftového dvojlitra s ostatnými časťami auta sa až tak nevydarilo ako napríklad v prípade agregátu 1.6 CRDi s vyšším výkonom. V jej prospech však hovorí sedemročná záruka a nižšia cena.