Kia Soul: Kórejský rubikon

Automobilka Kia vytiahla do konkurenčnej bitky nový model s novou tvárou a veľkými ambíciami, ktorý sme si ako jediní novinári zo Slovenska exkluzívne vyskúšali počas prezentácie v Južnej Kórei.
Vydané  Text: 
Znie to ako príbeh z rozprávky, ale je to naozaj tak. Kórejčania za posledných pár rokov po rôznych stránkach dobiehajú európsku smotánku a dokazujú, že vedia postaviť aspoň také kvalitné auto ako Japonci. Výrazný pokrok a kus poctivej roboty sme zaznamenali už pri modeli cee´d a niečo podobné očakávame aj pri novinke s menom Soul. Samotný názov auta má pravdepodobne navodiť isté asociácie, keďže soul po anglicky znamená duša a ak ste aspoň trochu dávali pozor na zemepise, viete, že Soul je hlavným mestom Južnej Kórey. Presne sem, do tohto ázijského mesta, smerovali v roku 2006 aj kroky osvedčeného štylistu Petra Schreyera, ktorý dozeral na rozpracovaný koncept a vdýchol modelu Soul výslednú podobu. Robustný výzor a hranaté tvary jednoducho majú šmrnc. Odvážne a bojovne pôsobí najmä predná časť, nedá sa nevšimnúť si umiestnenie kolies v rohoch karosérie a aj klesajúcu hornú líniu bočných okien. Všetkým je jasné, že konzervatívne na tomto vozidle nie je nič. A ani nemá byť prečo. Koncern Hyundai Kia sa totiž rozhodol ešte viac prehĺbiť zameranie svojich modelov. V praxi to znamená, že Kia je športovejšia, dynamickejšia divízia a jednou z jej úloh je osloviť mladšiu generáciu, resp. ľudí, ktorí sa mladí stále cítia. Hyundai má zas klientov presvedčiť vážnosťou a eleganciou, takže stačí si len vybrať. Aj napriek rozdielnemu určeniu však rozhodne neutrpí spolupráca týchto dvoch značiek. Dôkazom toho je aj podvozok modelu Soul, ktorý vznikal súbežne s koncernovým Hyundai i20, čiže vpredu sa nachádza zavesenie kolies typu McPherson a zadná náprava je polotuhá. Zaraďovanie vozidiel do jednotlivých segmentov je čoraz komplikovanejšie. Soul nám tiež vyrobil pár vrások na čele. Výrobca ho totiž označuje ako mestský crossover. V podstate ide o rodinne orientované auto s prvkami SUV, v ktorom ale osvedčené motory roztáčajú výlučne predné kolesá. Benzínové pohonné jednotky zastupuje 1.6 CVVT (93 kW/126 k) a naftu spaľuje 1.6 CRDi. Ten bude v niektorých krajinách dostupný s výkonom 85 kW (115 k), ale štandardne sa bude podobne ako benzínový agregát predávať s vyladením na 93 kW (126 k). Všetky motory spolupracujú s päťstupňovou manuálnou prevodovku, na želanie si bude možné k naftovým agregátom objednať štvorstupňový automat. Počas exkluzívnej prezentácie sme sa samozrejme posadili aj za volant. Na svoje si v modeli Soul prídu milovníci vyššej polohy sedenia. Vyhotovenie kompletne nového interiéru je vkusné, srší z neho nápad a originalita. Rozmiestnenie ovládačov zodpovedá európskym štandardom, vo vozidle nechýba množstvo odkladacích priestorov. Po detailnejšom skúmaní sme objavili viaceré zaujímavé riešenia: ako veľmi praktické sa nám hneď na prvý pohľad zdalo umiestnenie obrazu, na ktorom možno vidieť snímané okolie po zaradení spiatočky. Nachádza sa totiž v ľavej časti vnútorného spätného zrkadla. Efektne na nás zapôsobil tiež príplatkový audiosystém s funkciou Sound Sensitive Mood Lighting (náladové osvetlenie podľa hudby). Jeho výkon dosahuje až 315 wattov, pričom obsahuje prídavný reproduktor s veľkou membránou v strede na vrchu palubnej dosky, externý zosilňovač a subwoofer montovaný do batožinového priestoru. Systém SSML využíva svetelné prstence s diódami a nastaviteľným jasom okolo reproduktorov v predných dverách, ktoré reagujú na hlasitosť hudby a pulzujú v jej rytme. Skúšali sme aj sklápanie asymetricky delených zadných operadiel, po ktorých na našu radosť vznikla praktická rovná plocha. Kia Soul ponúka v základnom prevedení 222 litrov prepravnej kapacity. Keď si k tomu prirátate priestor nachádzajúci sa pod podlahou batožinového priestoru, dostanete slušných 340 litrov. Po kórejských cestách sme prevetrali modely vybavené naftovým i benzínovým motorom. Obe pohonné jednotky dosahovali výkon 93 kW (126 k) a boli spriahnuté s päťstupňovým manuálom. Jazdiť s nimi bola doslova hračka. Všetky ovládacie prvky išli hladko a príjemne, chválime najmä chod radiacej páky, ktorá mala podobný tvar ako tá v modeli cee´d. Točenie volantom zvládnu aj krehké ženy, o parkovaní ani nehovoriac. S kórejskou novinkou sa totiž vďaka malým rozmerom a vyššiemu posedu dobre manévruje. Počas jazdy na diaľnici sme postrehli, že aj napriek väčšej čelnej ploche, sa do kabíny výrazne neprenáša aerodynamický hluk. Na to, aby sa každý zákazník čo najviac stotožnil s dušou svojho nového auta, pripravila Kia bohatý balík rôznych doplnkov. Nechýbajú atraktívne nálepky, rôzne prevedenia interiéru, disky kolies či ďalšie prvky. Štandardne by mali zákazníci vo väčšine krajín Európy nájsť vo vozidle šesť airbagov, ESP, elektricky ovládané predné i zadné okná či napríklad rádio s CD a MP3 prehrávačom so vstupmi AUX a USB. Z kórejských manažérov sme vytiahli aj informáciu o plánovanej poskytovanej záruke. Soul by mal dostať päť rokov a stále nie je vylúčené, či to nebude až sedem, ako to je v prípade v Žiline vyrábaných modelov cee´d a Sportage. Text: Peter Michalec Foto: Kia Technické údaje**Typ motora** 1.6 CVVT1.6 CRDi1.6 CRDi **Motor/počet valcov** R/4R/4R/4 **Zdvihový objem**cm3159115821582 **Max. výkon**kW/k pri ot/min93/126 pri 630085/115 pri 400093/126 pri 4000 **Max. krútiaci moment**Nm pri ot/min 156 pri 4200-255 pri 2000 **Dĺžka x šírka x výška**mm4105 x 1785 x 1610 **Rázvor**mm2550**Batožinový priestor**l2221/3402/5703**Zrýchlenie 0-100 km/h**s10,4-10,7 (11,3) **Maximálna rýchlosť**km/h177-180 (176) **Kombinovaná spotreba**l/100 km6,6-5,1 (5,8) **Emisie CO2**g/km159-137 (156) \- výrobca neuvádza údaje v zátvorkách platia pre štvorstupňovú automatickú prevodovku 1 zadné sedadlá nesklopené, okrem priestoru pod podlahou batožinového priestoru 2 zadné sedadlá nesklopené, vrátane priestoru pod podlahou batožinového priestoru 3 zadné sedadlá sklopené, vrátane priestoru pod podlahou batožinového priestoru







Inzercia

Inzercia