Predaj vozidiel na kľúčovom trhu v Spojených štátoch pokračuje vo voľnom páde a týka sa všetkých – od nemeckého luxusu až po domácich masových výrobcov. Zemetrasenie zasiahlo najviac General Motors, ktorého predaj padol až o 45 percent. Manažér GM Michael DiGiovanni hovorí o najhoršom mesiaci od konca 2. svetovej vojny. „Ako keby niekto zhasol,“ pritakáva šéf predaja GM Mark LaNeve.
Podľa odhadov celý americký trh v októbri klesol o 31 percent na 850 000 predaných vozidiel. Experti očakávajú, že za celý rok sa v USA predá až o 14 miliónov áut menej než vlani. Najväčší automobilový trh sveta sa tak rýchlo vracia na úroveň 80. rokov.
Spočiatku vzrastajúci nezáujem Američanov o pick-upy a veľké terénne autá nahrával do karát zahraničnej konkurencii, najmä Toyote. Teraz je však jasné, že kríze sa už nikto vyhnúť nemôže. Dôkaz je jednoznačný: Toyota v októbri zaznamenala šťavnatý pokles predaja o 25,9 percenta na 152 000 vozidiel. Nepríjemné správy prinieslo aj Porsche, ktoré v Severnej Amerike predalo o 39 percent áut menej a Mercedes takmer o štvrtinu.
Najviac ale trpia domáci výrobcovia. Chrysler predal o 35 percent vozidiel menej a Ford o 30 percent. Príčiny sú jasné: Okrem pomýlenej modelovej stratégie totiž v dôsledku krízy čoraz viac klientov nedostáva úvery alebo vzhľadom na neistú situáciu radšej ukladajú peniaze na horšie časy. Najhoršie sú na tom Chrysler a GM, ktorí rokovali o fúzii. Vyhliadky boli spočiatku priaznivé, najmä po tom, čo sa médiami prehnali správy, že Washington uvažuje o 10 miliardách dolárov na financovanie fúzie. Bol to však planý poplach a fúzia sa odkladá do nedohľadna. Na druhej strane väčšinový akcionár Chrysleru investičná spoločnosť Cerberus môže obnoviť rokovania s alianciou Renault-Nissan. Tá už dávnejšie prejavila záujem o menšinový podiel.
Zdroj: Financial Times Deutschland
Spracovala: Soňa Zverková