Odborníci počítajú s vlnou prepúšťania, ktorú Česko vo svojej novodobej histórii ešte nezažila. Jedným z výrazných ťahúňov českého hospodárstva je totiž automobilový priemysel, ktorý trpí práve dôsledkami finančnej krízy. Táto situácia komplikuje aj uplatnenie potrebných ekonomických a sociálnych reforiem, ktoré sú nevyhnutným predpokladom pre zavedenie eura. No vláda pred týmito problémami zatvára oči.
Analytici už dlho varujú pred priveľkou závislosťou ČR od automobilového priemyslu. Len pre Hyundai ušila česká vláda miliónový podporný balík, ktorý obsahuje okrem iného výstavbu jedného úseku diaľnice a ďalšej infraštruktúry. Práve dnes sa začína reklamná kampaň na propagáciu vozidiel z novej montážnej haly, ktorá otvorila brány len minulý týždeň. Ide o najväčšiu fabriku kórejskej firmy v Európe s kapacitou 200- až 300-tisíc vozidiel a keďže vyrába najmä malé modely, dopad krízy bude slabší než u výrobcov veľkých luxusných áut.
Súčasnú krízu však najviac pociťuje Škoda, ktorá patrí navyše medzi najvýznamnejších zamestnávateľov v Česku. I keď v posledných rokoch vykazovala rekordné zisky a neustále zvyšovala predaj, musela zrevidovať tohtoročné ciele a v poslednom októbrovom týždni dokonca prerušila výrobu. Okrem Hyundai a Škody má v česku svoje fabriky aj konzorcium Toyoty, Peugeotu a Citroenu.
Automobilky sú najväčším exportérom a vďaka tomuto sektoru české hospodárstvo neustále rástlo, miestami až o osem percent ročne. Postoj Prahy preto vyvoláva tvrdú kritiku odborov. Premiér Mirek Topolánek len nedávno vyhlásil, že finančná kríza Česko nezasiahla a vláda v návrhu budúcoročného rozpočtu vychádza z pôvodnej prognózy hospodárskeho rastu takmer o štyri percentá. „Všade okolo sa zbiehajú tmavé mraky, len Česko má byť slnečný ostrov?“ Týmito slovami charakterizuje situáciu šéf Odborového zväzu KOVO Josef Středula. Požaduje stretnutie s politikmi a zástupcami zamestnávateľmi, pretože postoj mŕtveho chrobáka celú situáciu len zhorší.
Olej do ohňa prilialo aj združenie českého automobilového priemyslu, ktoré počíta s tým, že v sektore v nasledujúcich mesiacoch zmizne až 10 000 pracovných miest. Zasiahne to však nielen výrobcov, ale aj množstvo dodávateľských firiem. Združenie aj odbory preto svorne žiadajú zmeny v zákonoch, napríklad odklad európskych emisných noriem na neurčito, pretože prísne požiadavky z Bruselu obmedzia konkurencie schopnosť českých firiem.
Zdroj: Financial Times Deutschland
Spracovala: Soňa Zverková