Rok hrôzy pre predajcov áut

Kríza automobilového priemyslu môže vyvolať vlnu bankrotov predajcov áut.
Vydané  Text: 
Zlaté časy, keď auto za autom opúšťalo predajne, sa definitívne skončili. Už tento rok môže pre 20-tisíc nemeckých predajcov znamenať anno horribilis. Odborníci totiž vidia na obzore vlnu bankrotov veľkosti cunami. Podľa nich môže skrachovať až desať percent z nich, čo utopí až 25 000 pracovných miest. **O závažnosti situácie hovoria čísla združenia predajcov. Len v prvej polovici tohto roka hodilo biely uterák 6,2 percenta predajcov. Inými slovami, v podstate každý deň vyhlásil bankrot jeden z nich. Najhoršie však na celom vývoji je fakt, že nekrachujú len zle hospodáriace firmy, ale aj solídne vedené stredné a rodinné podniky. **Automobilky veľmi rýchlo nachádzajú príčiny tejto mizérie: finančná kríza. Niektorí experti a ekonómovia s tým nesúhlasia. Podľa nich dôvodom turbulencie sveta oceľových tátošov sú predovšetkým nadbytočné výrobné kapacity. S výnimkou Porsche totiž všetky automobilky produkovali viac áut, než bol trh schopný prijať. Dôsledky sú logické. Na dvoroch bazárov sa kopili vozidlá z leasingových zmlúv či firemných autoparkov s minimálnym nájazdom kilometrov, kým v showroomoch zapadali prachom novinky. Súkromní klienti totiž veľmi rýchlo pochopili, že tieto „ojazdené“ autá sú v podstate nové. **Navyše výrobcovia vrhli na trh novinky, ktoré Nemcov nezaujali. Či už to boli nevyhovujúce motory, absencia hybridu v ponuke alebo technologické hračky, ktoré veľa stoja a málokto ich chce. Ďalším kameňom úrazu sú veľké presklenné paláce, pre ktoré sa nejeden predajca zadlžil až po uši. A práve tu zaúradovala finančná kríza, pretože banky „škrečkujú“ a mnohí predajcovia sa nedostanú k peniazom, aby mohli prečkať to najhoršie obdobie. **Samotné automobilky sa síce snažia pomôcť, napríklad, Mercedes-Benz uvoľnil 63 miliónov eur, je to len kvapka na rozpálenej platni. Podľa expertov jediným účinným riešením je konsolidácia trhu a zníženie výrobných kapacít automobiliek. Menej áut totiž znamená menší tlak. Obeťou krízy sa však nestanú len predajcovia, ale aj zamestnanci automobiliek. Nech hovorí ich vedenie, čo chce, experti sú zajedno: skôr či neskôr niektoré fabriky zatvoria brány nadobro. **Zdroj: Handelsblatt Spracovala: Soňa Zverková**********







Inzercia

Inzercia