Príslušný zodpovedný manažér počas prezentácie žongloval so slovami ako „downsizing“, „spotreba“ a „emisie“…. No dobre, ale veď tu hovoríme o športovo ladenom modeli, ktorý má ježiť chlpy na chrbte a vydrapovať kusy asfaltu. Dá sa to s menším výkonom? Krátka odpoveď: v podstate áno. Pre dlhšiu odpoveď čítajte ďalej.
Nový trojlitrový šesťvalec s priamym vstrekovaním a prepĺňaním pomocou mechanického kompresora má síce výkon oproti predchodcovskému 4,2-litrovému osemvalcu nižší o nejakých jedenásť koní (8 kW), pribudlo však krútiaceho momentu, dokonca až o 30 Nm.
Aby sme boli spravodliví, musíme konštatovať, že po stránke akceleračnej dynamiky je aj zo subjektívneho hľadiska cítiť významný objektívny fakt, a síce že sedan je oproti predchodcovi rýchlejší na stovku o pol sekundy a kombi verzia Avant dokonca až o šesť desatín. Neodpustíme si však poznámku, že nám trochu chýbal pocit živočíšnosti, s ktorým sa veľký osemvalec rozbiehal k životu so stúpajúcimi otáčkami. Nový šesťvalec skrátka ťahá tak dokonalo v celom pásme otáčok, že je to možno až trochu nuda.
Niet pochýb o tom, že nová es štvorka je o triedu lepšie vyvážená než tá predošlá, a to nielen pre menší a ľahší motor, ale aj pre už viackrát spomínanú fintu s prehodením poradia komponentov pohonného reťazca a teda posunutím prednej nápravy viac dopredu. A navyše, vo výzbroji má nový športový diferenciál zadnej nápravy. Ten ku účinku legendárneho spoľahlivo mechanického rozdeľovania pohonu medzi prednú a zadnú nápravu (quattro) pridáva ešte aktívnu distribúciu pohonu medzi zadné kolesá. Nebudeme vás otravovať technickými detailmi, na to si možno nájdeme čas inokedy. Radšej pridáme prvý živý jazdný dojem, ku ktorému nám na okruhu Mallorca circuit pomohol dosť mokrý asfalt: diferenciál krásne potlačí nos auta do zákruty a umožní vám na výjazde ešte aj pri zapnutom ESP v dynamickom režime systému Audi Drive Select vystrúhať jemný predne kontrolovaný driftík.
Útok nového S4 je dvojitý nielen tým, že prišli odrazu hneď limuzína aj Avant, ale aj preto, že motor dostal hneď dvoch možných prevodových kolegov: buď presný šesťstupňový manuál, alebo nový sedemstupňový robotizovaný S tronic, ktorý nahradil tragicky pomalý klasický automat tiptronic z predošlého modelu.
Čo na záver? Nuž, nové S4 trochu stratilo zo subjektívnej zveriny predošlého modelu, ak vám však tento trend dnešnej doby neprekáža, budete určite spokojní s jeho objektívnou high-tech kvalitou. Odmenou vám bude nielen spomenutá nižšia spotreba (vraj až o 27 percent), ale dokonca aj cena, ktorá má byť priaznivejšia ako u predchodcu.
Text: Ladislav Malák
Foto: Audi
Technické údaje S4S4 AvantUsporiadanie/počet valcov V/6V/6 Zdvihový objem v cm3cm329952995Max. výkonkW/k245/333245/333 pri ot/min5500-70005500-7000Max. krútiaci momentNm440 pri ot/min2900-5300 Dĺžka x šírka x výškamm4717/1826/14064717/1826/1415Rázvormm2811 Batožinový priestorl480/962490/1430Pohotovostná hmotnosťkg1650 (1685)1705 (1735)Zrýchlenie 0-100 km/hs 5,1 (5,3)5,2 (5,4)Maximálna rýchlosťkm/h250\*250\*Kombinovaná spotrebal/100 km9,7 (9,4)9,9 (9,6)Emisie CO2g/km225 (219)229 (224)Údaje v zátvorkách platia pre verziu s prevodovkou S tronic \*elektronicky limitovaná