Aktuálnou témou je návrh FIA na štandardizáciu motorov. V praxi to znamená, že FIA vypísala tender na dodávateľa týchto motorov s možnosťou, že jednotliví výrobcovia si môžu vyrobiť svoj agregát presne podľa špecifikácii toho štandardného. F1 je však vrcholom motoristického športu a konštalácia pravidiel podporovala jednotlivé tímy vo vývoji celých áut vo vlastnej réžii. To znamená, že tímy sa tak navzájom tlačili do vývoja a akákoľvek štandardizácia dnes vyznieva prinajmenšom komicky. Za všetkým stojí redukcia nákladov, lenže štandardné časti sú cestou na dno. F1 by týmto klesla na úroveň IndyCars, GP2 či dokonca F3, kde sa v zásade všetci používajú rovnakú techniku resp. výber je obmedzený na niekoľko málo dodávateľov.
Silné tímy sa nedávno stretli s FIA a diskutovali o znižovaní nákladov. Konkrétne závery stretnutia dosiaľ nie sú známe, no štandardné motory tam určite nie sú. Hovorí sa zatiaľ len o jednotných systémoch na obnovu energie (KERS), ktoré niektorým tímom spôsobujú vrásky na čele. Tímy majú v zásade povolené používať tieto zariadenia už v budúcej sezóne, až neskôr má nasledovať ich zjednotenie. Ide v podstate o to, že vývoj tejto novinky stojí nejaké peniaze a úsilie. Pričom už teraz niektoré tímy deklarujú, že sú pozadu vo vývoji a tým pádom budú pozadu aj na trati. Druhou požiadavkou sú pohonné jednotky pre malé tímy. Výrobcovia majú garantovať motory pre súkromníkov za pevne stanovenú čiastku. Jedným z návrhov na zníženie nákladov je aj predĺženie povinnej životnosti komponentov, čím sa ich počas sezóny zničilo menej.
Napriek týmto rokovaniam však FIA naďalej živí myšlienku štandardných motorov, ktorá sa ale prirodzene jednotlivým tímom nepáči. Svoju nevôľu dali otvorene najavo Toyota a Ferrari. Odchod Japoncov by asi nikoho výraznejšie netrápil, no ak by vreckovkou zamávali v Maranelle, zrútil by sa jeden z najsilnejších pilierov šampionátu. Ferrari ako jediný tím pôsobí v F1 už od jej začiatkov a po celom svete má táto značka pravdepodobne viac fanúšikov než všetci ostatní dokopy. Pamätníci si isto spomenú na osemdesiate roky, kedy Ferrari hrozilo odchodom do IndyCar a seriózne postavilo aj prototyp auta pre tento seriál. Dôvod bol vtedy podobný: FIA chcela limitovať motory na osemvalce, čo sa nepáčilo starému pánovi Ferrari a preto hrozil odchodom.
Pokiaľ chce FIA zachovať ducha F1, štandardizácia celkovo nie je dobrým riešením. Pointa je, že tímy majú peniaze a budú ich míňať. A je im jedno, či to bude vývoj, testovanie alebo superpočítač na dokonalé simulácie. Športové zápolenie je vždy o získaní výhody voči súperom a účel svätí prostriedky. Preto v tomto prípade treba limitovať prostriedky. Lebo ešte vždy môžu tiecť aj inam, napríklad do pretekoch športových automobilov. Tie boli v šesťdesiatych rokoch populárnejšie a dôležitejšie než F1 a ak FIA nezmení svoju politiku, môže sa táto éra veľmi ľahko vrátiť.
Text: Martin Ruisl