Jazdíme na vzduch

Nie je to tak dávno, čo ceny ropy a motorových palív v krátkom čase vystrelili do závratnej výšky. Tento vývoj motoristov určite nepotešil a nejeden pouvažoval o prestavbe vozidla na plyn.
Vydané  Text: 
Ceny palív medzičasom klesli, no LPG stále stojí ani nie polovicu. Nemalou mierou k tomu prispela aj vláda, ktorá od júla tohto roka zrušila spotrebnú daň na LPG, čím motoristom ušetrila zhruba štyri až päť korún na liter. Cena LPG sa vďaka tomu pohybuje v rozpätí 16 až 17,50 Sk (0,53 až 0,58 €), kým benzín N 95 začiatkom októbra stál v priemere zhruba 39 korún (1,29 €). To je rozdiel, ktorý nejednému spustí v hlave kalkulačku. A z nej často vypadne minimálne päťciferná suma, ktorá zostane v domácom rozpočte. Hoci prestavba si vyžaduje vyššiu úvodnú investíciu, náklady sa už pri najazdení 10-tisíc kilometrov ročne vrátia približne o dva roky. Ak najazdíte viac, v niektorých prípadoch si už o päť rokov môžete kúpiť nové auto alebo zariadiť kompletnú rekonštrukciu bytu. Úvodná investícia sa pohybuje v širokom rozpätí, pretože voľba zariadenia závisí od typu motora. Pre staršie karburátorové typy stačí jednoduchšie zariadenie za 15 000 Sk (497,91 €), do novších motorov sa montujú splyňovače so sekvenčným vstrekovaním, ktoré môžu stáť až 80 000 Sk (2 655,51 €). Podľa majiteľa spoločnosti Motorgas Petra Vaňa sú však bežné modely cenovo prístupné, napríklad prestavba starších Fabií s motorom 1.4 stojí 20 000 až 24 000 Sk (663,88 až 796,65 €). Do novších Fabií s motorom 1.2 sa montujú už systémy so sekvenčným vstrekovaním a prestavba vyjde približne na 33 000 Sk (1 095,40 €), Octavie prerobíte zhruba za 35 000 Sk (1 161,78 €). Majitelia si môžu zhruba za 1 200 Sk (39,83 €) objednať aj príplatkový ukazovateľ stavu LPG, pretože bez neho sú odkázaní iba na svoj odhad. To by však nemuselo znamenať veľký problém, pretože vozidlo jazdí aj na bežný benzín a vodič môže systémy prepínať za jazdy. Navyše, v porovnaní s benzínom je pohon na LPG šetrnejší k motoru, pretože sa znižuje jeho opotrebovanie a predlžujú sa intervaly výmeny oleja. Majitelia nebudú mať problémy ani s tankovaním, pretože na Slovensku máme asi tri stovky čerpacích staníc. Nevýhody LPG pôsobia skôr ako menšia lapália. Pôvodne sa nádrže montovali do batožinového priestoru, čo z hľadiska majiteľa nebolo práve praktické. V súčasnosti už autorizované dielne využívajú priestor pre rezervu. Medzi často citované výhrady patrí nižší výkon. Zo stajne pod kapotou však ubudne najviac toľko, čo vodič na jazdnej dynamike zväčša ani nezaznamená. Za nevýhodu možno považovať zvýšenie spotreby približne o desať percent. Protiargumentom je nízka cena plynu, ktorá nenarobí v peňaženke taký prievan ako benzín. Mnohých ľudí od prestavby odrádza strach z výbuchu plynu. Odborníci to však považujú za predsudok. Celý rad testov u nás i vo svete totiž dokázal, že plyn ani pri kolízii s iným vozidlom nevybuchne. Prehnanou obavou však rozhodne nie je zákaz parkovania v podzemných garážach: ak sa totiž náhodou vyskytne netesnosť systému a plyn z neho unikne, udrží sa pri zemi, pretože je ťažší ako vzduch, čo môže spôsobiť pri slabom vetraní vznik rizika. Nech sa na to pozeráme z akejkoľvek strany, LPG je zatiaľ jediné alternatívne palivo, ktoré je v súčasnosti použiteľné a ekonomicky výhodné bez toho, aby ovplyvnilo jazdu. A vzhľadom na dlhodobé prognózy zdražovania tradičných palív čaká LPG svetlá budúcnosť. Veď kto by chcel platiť horibilné sumy za benzín, keď plyn kúpi za bagateľ. Text: Soňa Zverková Foto: PANER (1) a Motorgas **Kompletné prepočty jednotlivých prestavieb a podrobné tabuľky nájdete v 11. vydaní časopisu Auto Motor a Šport, ktoré je už v predaji.**







Inzercia