Motoršport v roku 2025

Autosalón v Los Angeles sa považuje za prehliadku tých najbláznivejších kreácii na štyroch kolesách. Popri reálnych automobiloch sa tu ale prezentujú aj dizajnové trendy.
Vydané  Text: 
Už 5 rokov je totiž súčasťou podujatia konferencia dizajnérov Design Los Angeles, ktorej sa len minulý rok zúčastnilo viac než 500 dizajnérov. Témou tohoročnej kreatívnej súťaže, ktorá konferenciu sprevádza, bola vízia motoristického športu v roku 2025. Svoje vízie zaslalo celkovo 8 štúdii a reprezentujú 9 značiek. **Audi R25** Volkswagen/Audi Design Center California Šéfdizajnér: Jae Min Audi sa inšpirovalo aktuálnymi úspechmi na poli vytrvalostných pretekov a predstavuje prototyp R25. Píše sa rok 2025 a American Le Mans Series začína svoju sezónu pretekmi v Los Angeles. Toto podujatie sa stáva prehliadkou v športe doteraz nevídaných technológii. Trať tvoria ultrarýchle klopené zákruty a tunely s možnosťou jazdy po strope. Priamo vo vozovke sa nachádzajú vodiče, ktoré bezdrôtovo dobíjajú batérie automobilov, takže piloti nemusia zastavovať v boxoch. Audi nastupuje s technológiou šasi Dynamic Space Frame s pohyblivými aerodynamickými prvkami. Hybridné pohonné ústrojenstvo tvorí spaľovací motor na biopalivo a elektromotor s diaľkovo dobíjanými batériami. Pilot dostáva všetky informácie priamo do helmy a diváci sledujú preteky prostredníctvom množstva kamier priamo na aute. **BMW Hydrogen Powered Salt Flat Racer** BMW Group DesignworksUSA Dizajnér: Richard Kim BMW vidí budúcnosť vo vodíku pričom základným princípom ich konceptu je znova použiť a nie recyklovať. Ten vychádza z existujúcich vecí ako napríklad starých sudov či záhradných grilov použitých na stavbu karosérie. Kolesá sú gel-nylónové, čo umožňuje používať pneumatiky bez vzduchovej náplne. Indikátorom ekológie auta sú živé organizmy ako rybičky či vtáčiky. Ak niektorý z nich začne skapínať, jazdíte neekologicky. **GM Chaparral Volt** General Motors Advanced Design, California Dizajnéri: Frank Saucedo, Steve Anderson, Thamer Hannona, Jussi Timonen, Loren Kulesus, Alessandro Zezza, Sean Moghadam, Tony Liu and Phil Tanioka Koncern GM pre túto príležitosť oživil kultovú značku Chapparal, ktorá sa preslávila viacerými netradičnými konštrukciami. V roku 2025 sa oživila tradícia LA Times Grand Prix na zrekonštruovanom okruhu Riverside. Chapparal Volt nastupuje do pretekov s pokročilým konceptom spaľovania EREV a inovatívnym spôsobom získavania a manažmentu energie. Gravitačná sila zeme a odpor vzduchu pomáha pri brzdení a aktívnej rekuperácii energie. Podobne ako legendárny Chapparal 2J má aj Volt vzadu veľké turbíny pre odsávanie vzduchu, čím sa zabezpečuje prísavný efekt a zároveň chladenie. Hlavným zdrojom elektrickej energie sú však slnečné lúče, ktoré auto zachytáva vďaka špeciálnemu povrchu karosérie. **Honda’s The Great Race 2025** Honda Research and Development Dizajnér: Franco Corral V roku 1908 odštartovalo 17 posádok do najťažších pretekov na svete. Za šesť mesiacov krížom precestovali Ameriku, Áziu a Európu, aby uskutočnili cestu okolo sveta. V roku 2025 však na toto šialené dobrodružstvo bude vyhradených len 24 hodín. Počas nich musia posádky prejsť po súši cez USA, oboplávať Áziu a potom preletieť ponad Európu. Honda preto pripravila stroj, ktorý je schopný pohybu vo všetkých týchto sférach a automaticky prepína medzi jednotlivými konfiguráciami. **Mazda Kaan** Mazda Research and Development Dizajnéri: Jacques Flynn, Carlos Salaff, Minyong Lee, Greg Lee, Tim Brown, Jordan Meadows V roku 2025 nebude existovať F1 ale E1. Špičková disciplína svetového motoršportu bude využívať elektrickú energiu, ktorú bude získavať prostredníctvom kolies z vodičov zabudovaných priamo do ciest. Každý tím je zložený z 30 automobilov pričom jednotliví piloti sa striedajú vo vedení ako v cyklistickom pelotóne pre maximalizáciu využitia aerodynamiky. **Mitsubishi MMR25** Mitsubishi Research & Design of North America Dizajnéri: Jon Hull Mitsubishi predstavuje pre rok 2025 súťažne auto, ktoré je schopné všetkého. Unikátom sú omnidirekcionálne kolesá, ktoré majú v sebe osem samostatných motorov. Auto tak disponuje pohonom 8×4 a je schopné pohybovať sa dvomi smermi naraz. Špecialitou je aj aktívna aerodynamika s centrálnym krídlom a prídavnými krídlami vpredu a vzadu. **Mercedes-Benz Formula Zero** Mercedes-Benz Advanced Design of North America Dizajnéri: Alan Barrington, George Yoo, Kevin Verduyn Formula Zero od Mercedesu stavia predovšetkým na aerodynamickej efektivite. Auto využíva poznatky z oblasti jachtingu a sánkovania pričom celkový vizuál bol inšpirovaný históriou. O pohon sa starajú elektromotory napájané solárnou a veternou energiou. Každé auto má svoj úvodný energetický prídel, s ktorým hospodári podľa vlastného uváženia. Víťaza okrem času určuje aj hodnota vyjadrujúca efektivitu využitia energie. Preteky sa konajú na špeciálnych presklených dráhach, ktoré divákom umožňujú sledovať dianie zo všetkých možných uhlov. **Toyota Lemans Racer** Calty Design Research, Inc. Šéfdizajnér: Craig Kember Vytrvalostné preteky sú prehliadkou technológii aj zároveň vrcholom športových výkonov. Čím menej musíte stáť, tým ďalej zájdete a tak Toyota využíva na pohon vodíkové palivové články napojené na elektromotor. Bočné panely karosérie sú fotovoltické, takže v prípade núdze preberú zásobovanie energiou. Auto využíva aktívnu aerodynamiku s dvoma základnými režimami. High Speed Mode pre maximálnu rýchlosť znamená minimalizáciu odporu vzduchu zúžením karosérie aj kolies. Cornering Mode sa hodí pre prechádzanie zákrut, auto aj kolesá sa rozšíria pre maximalizáciu stability. Kokpit je kompletne digitalizovaný, namiesto okien sú tu displeje premietajúce obrazy z kamier čím sa vytvára akási virtuálna realita. High-tech systémy pomáhajú jazdcovi vo všetkých situáciách. Počítač určuje ideálnu stopu a zároveň sleduje riziko kolízie či technický stav vozidla. **Volkswagen Bio Runner** Volkswagen/Audi Design Center California Dizajnéri: Derek Jenkins, Patrick Faulwetter , Ian Hilton Populárne off-roadové preteky Baja 1000 sa v roku 2025 zmenili na ekorely. V triede “One Tank Unlimited Solo Class” štartujú jednočlenné posádky, ktoré majú k dispozícii len po 10 galónov (cca 38 litrov) paliva. Pilot je umiestnený v ochrannej klietke uprostred pričom sedí ako na motorke a vozidlo kontroluje rukami aj nohami. V prípade zhoršenej viditeľnosti má k dispozícii kamerový systém, ktorý monitoruje okolie celého vozidla. Unikátne je aj zavesenie, ktoré pripomína umelé svaly končatín. Búdka pilota je pohyblivá, čo umožňuje meniť polohu ťažiska v zákrutách ako aj polohu kolies v súlade s pohybom búdky. Na pohon slúžia turbíny spaľujúce syntetické bio-palivo. Súčasťou návrhu je aj sprievodná helikoptéra, ktorá zaisťuje technickú podporu a v reálnom čase vyhodnocuje telemetrické dáta. Text: Martin Ruisl Foto: LA Auto Show







Inzercia