Ponuka ortodoxne pracovne založených vozidiel typu pick-up nie je na našom trhu široká. Jedným z modelov tejto kategórie je Ford Ranger, ktorý sme si vyskúšali v prevedení Double Cab s naftovým štvorvalcom 3.0 TDCi (115 kW/156 k).
Takýto pracovný nástroj je určite snom nejednej partie, ktorá väčšinu času trávi v teréne a potrebuje odviesť nejaké to náčinie. Ford Ranger sa ponúka v prevedení Double Cab, čo znamená, že sa v ňom odvezie päť osôb a samozrejme aj riadna dávka ďalších predmetov o celkovej hmotnosti až 1 032 kilogramov. Primárne pracovné určenie tohto vozidla automaticky neznamená, že sa konštruktéri vykašľali na dizajn a vnútorné prevedenie. Model Ranger pôsobí robustne a jeho svalnatý prejav budí na cestách rešpekt. Dominujú na ňom hranatejšie tvary, veľká je najmä predná časť s logom Ford uprostred. Príjemné prekvapenie nás čakalo v kabíne, v ktorej sme našli vkusnú čierno-šedú kombináciu farieb. Nami testovaný model mal prívlastok WildTrak. Znamenalo to niekoľko nápisov a aj pár detailov v oranžovej farbe, ktoré dodali vozidlu celkom zaujímavý štýl. Páčili sa nám sedadlá, ktoré boli pohodlné a navyše vyzerali veľmi dobre. Palubnej doske dominuje trojica okrúhlych ukazovateľov. Tie podávajú informácie o svetových smeroch a aj pozdĺžnom a bočnom náklone.
Podvozok je tvorený tuhým rámom a samozrejme nechýba ani obligátna tuhá zadná náprava odpružená listovými pružinami, čo v praxi pri nezaťažení znamená odskakovanie na priečnych nerovnostiach. Vpredu je zavesenie kolies nezávislé, na dvojitých lichobežníkových ramenách. Ford Ranger má štandardne poháňanú zadnú nápravu, čiže na nespevnenom povrchu (napríklad štrk) sa správa pretáčavo. Prostredníctvom rozdeľovacej prevodovky je možné pripojiť prednú nápravu (režim 4H), ktorá sa však pri tomto type rozdelenia pohonu môže začať vzpierať, najmä ak ide o zatáčanie či napríklad otáčanie na asfalte. Pohon predných kolies sa dá počas jazdy deaktivovať prostredníctvom elektrických voľnobežiek (tlačidlo RFW umiestnené naľavo od volantu). Pohon 4×4 je vhodnejšie zapínať v teréne, v ktorom sa Ranger inak cíti veľmi dobre. Schopností má na rozdávanie, predný nájazdový uhol nesie údaj 32 stupňov, čo spolu so svetlou výškou 205 mm a redukčnou prevodovkou znamená celkom slušné vybavenie aj do náročnejšieho terénu.
Tento pick-up má navyše aj dostatok sily, ktorú mu dodáva naftový agregát s označením 3.0 TDCi (115 kW/156 k) spolupracujúci s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Treba uznať, že motor sa vydaril a okrem dunenia na voľnobehu mu niet čo vyčítať. Práve naopak, má veľmi dobrý ťah a plynulý nástup, okrem toho vie takto dimenzovanému vozidlu s logicky vyšším odporom vzduchu dodať pomerne slušnú dynamiku. V prípade potreby vie Ranger uháňať až ilegálnou rýchlosťou 170 km/h. Pozitívne sa staviame k dosiahnutej spotrebe, ktorá sa na konci testu ustálila na hodnote 11,5 litra nafty na 100 km.
Text: Peter Michalec
Foto: Ivan Kelement (3) a Martin Ruisl
**Hodnotenie: \*\*\*\*
+** Dynamický a kultúrny motor s dobrým ťahom a spotrebou, priestorová ponuka vpredu, jazdné vlastnosti v teréne, užitočné zaťaženie.
**-** Odskakovanie nezaťaženej nápravy na priečny nerovnostiach, pohon všetkých kolies vhodnejší do terénu a na nespevnené povrchy.
**Pohonné ústrojenstvo** Prepĺňaný naftový štvorvalec. Objem 2953 cm3 Výkon 115 kW/147 k pri 3200 ot/min. Krútiaci moment 380 Nm pri 1800 ot/min. Päťstupňová manuálna prevodovka.
**Karoséria** DxŠxV: 5170 x 1805 x 1762 mm. Rázvor 3000 mm. Pohotovostná hmotnosť 1988 kg. Užitočná hmotnosť 1032.
**Podvozok** Nezávislé zavesenie kolies vpredu na dvojitých lichobežníkových ramenách odpružené skrutnými žrďami, vzadu tuhá náprava odpružená listovými pružinami.
**Terénne schopnosti** Svetlá výška 205 mm, predný nájazdový uhol 32º, zadný nájazdový uhol 21º, prejazdový uhol 28º, brodivosť je 450 mm.
**Jazdné výkony** Maximálna rýchlosť 170 km/h Zrýchlenie 0-100 km/h 11,3 s Kombinovaná spotreba 9,2 l/100 km Spotreba počas testu 11,5 l/100 km
**Cena** Základná cena verzie 999 000 Sk s DPH (33 160,72 €)