Ak si odmyslíme ostrú verziu ST, ktorá má samostatný cenník, tak nájdeme v ponukovej tabuľke ako najvyššiu možnú verziu modelu Focus tú s motorizáciou 2.0 TDCi a s karosériou typu kombi.
Kombík, aby sme boli presnejší, je v modelovom rade Focus k dispozícii za rovnaké ceny ako sedan, čo pre milovníkov štvordverákov možno nie je dobrá správa, pre priaznivcov kombíkov však o to lepšia. Každopádne nás veľmi zaujímalo to maximum, čo dokáže ponúknuť cenník tohto modelu v kombinácii s maximom aj po praktickej a priestorovej stránke. Tak sa na to pozrime.
Dnes už vari nikoho neprekvapí, keď pri rodinne orientovanom kompakte nájde na špici rebríka naftový motor. Navyše, keď je to ešte taký vydarený kus, ako je 2.0 TDCi, čo je vlastne ponemčený Francúz s pôvodným menom 2.0 HDi, tak si svoju cenu rozhodne zaslúži. A skutočne, tento motor aj v praktickom overovaní obstál na výbornú. Ťahá s radostnou spontánnosťou v širokom pásme otáčok, je pozoruhodne kultúrny, i keď, máme pocit, že v porovnaní s jeho aplikáciou napríklad v novom Peugeote 308 preniká do kabíny o máličko viac hluku. Ale ozaj len o máličko. Zato však Focus ponúka kompenzáciu, o akej sa tristooosmičke môže len snívať: takmer dokonalo presnú šesťstupňovú manuálnu prevodovku s presnými dráhami chodu a jednoznačnými dorazmi.
Ideálne odstupňovanie rýchlostnej skrine spolu s dobre aerodynamicky riešenou karosériou prispieva aj k reálne príjemným hodnotám spotreby. Nami dosiahnutých 6,1 l/100 km prekračuje údaj výrobcu o nepodstatného pol litra, ktorý motoru za poskytovanú dynamiku veľmi radi a veľmi rýchlo odpúšťame.
Keď už je reč o dynamike, tak okrem tej akceleračnej musíme veľmi vehementne vychváliť tú jazdnú. Po stýkrát opakujeme, že ak hľadáte auto s najlepšou zadnou nápravou v segmente a s jednými z najlepších jazdných vlastností celkovo, Focus je vaša voľba. A platí to aj pre kombík a aj s týmto motorom, ktorého relatívne vyššiu hmotnosť pred prednou nápravou prakticky necítite, snáď trošku, ale len pri ozaj drastických manévroch, pri ktorých ale riziko kritického režimu zvládne ESP.
Na záver sme si nechali posudok špecifík typu karosérie a aj tu píšeme veľmi vysoké známky. Základný objem batožinového priestoru je nadpriemerný, ten celkový dokonca špičkový, využiteľnosť výborná vďaka nízkej nakladacej hrane a pravidelnému tvaru. Aj tento fakt prispel k tomu, že sa právom zaplnili plochy všetkých hviezdičiek v našom hodnotení.
Text: Ladislav Malák
Foto: PANER (2) a autor
**Hodnotenie \*\*\*\*\*
+** Vynikajúce jazdné vlastnosti, výborný komfort pruženia, veľký vnútorný a batožinový priestor, dynamický, kultúrny a úsporný motor.
**-** Pár lacných plastov v interiéri, nezvyklé ovládanie stieračov.
**Pohonné ústrojenstvo** Prepĺňaný naftový štvorvalec. Objem 1997 cm3. Výkon 100 kW/136 k pri 4000 ot/min. Krútiaci moment 320 Nm pri 2000 ot/min.
**Karoséria** DxŠxV: 4472x1839x1501 mm. Rázvor 2640 mm. Batožinový priestor 503/1546 l. Pohotovostná hmotnosť 1438 kg, užitočná hmotnosť 562 kg.
**Jazdné výkony** (údaje výrobcu)
Maximálna rýchlosť 203 km/h
0-100 km/h 9,5 s Emisie CO2 137 g/km
Spotreba počas testu 6,1 l/100 km
Základná cena verzie od 719 000 Sk (23 866,43 €)