GM a Chrysler zvažujú fúziu

Otrasenému americkému automobilovému priemyslu finančná kríza určite nepomohla. Detroitská trojka sa ju snaží „ustáť“ všetkými možnými prostriedkami, napríklad Ford uvažuje o predaji svojho podielu v Mazde, Chrysler a General Motors myslia na nemysliteľné: na fúziu.
Vydané  Text: 
Americké automobilky spadli do najhoršej ekonomickej krízy vo svojej histórii. Pomýlená modelová stratégia, katastrofická cenová vojna a zľavy, rastúce ceny benzínu a bilančné straty čoraz viac tlačia detroitskú trojku do rohu. Celú situáciu podstatne zhoršuje svetová finančná kríza. Americká vláda schválila pre automobilky úver v hodnote 25 miliárd dolárov (cca 560 mld. Sk), no ten sa prejaví najskôr koncom roka 2009. Ak vôbec. Analytici už dávno pochybujú, či Chrysler je schopný sám zvládnuť situáciu. Hnacou silou fúzie dvoch stratových gigantov je Cerberus a podľa nemenovaných zdrojov sú šance na dohodu zhruba 50 percent. Kým sa však situácia na finančných trhoch neupokojí, sú rozhovory pozastavené. Fúziu medzi GM a Chryslerom však možno chápať aj ako priznanie, že finančný investor Cerberus, ktorý od Daimleru kúpil 80 percent Chrysleru, precenil svoje sily. Chrysler od začiatku roka vyúčtoval stratu 400 miliónov dolárov (8,99 mld. Sk) a GM, ktorý v tomto roku oslavuje storočnicu, v 2. štvrťroku skončil s mínusom takmer 15 miliárd dolárov (cca 335 mld. Sk). No nie je to prvý pokus tohto druhu. GM už začiatkom roka 2007 rokoval s Daimlerom o fúzii s Chryslerom. Z úmyslu zišlo a Chrysler odkúpil Cerberus, ktorý vlastní aj väčšinu v GMAC, finančnej dcére GM. Medzičasom Cerberus rokuje s Daimlerom o odkúpení zvyšného podielu v Chrysleri. Takáto dohoda je nevyhnutným predpokladom pre úspešnú fúziu, pretože menšinový akcionár by mohol transakciu skomplikovať. V neutešenej situácii sa nachádza aj Ford, ktorý v 2. kvartáli vykázal stratu 8,7 miliardy dolárov (cca 195 mld. Sk), hoci má o niečo väčší manévrovací priestor než obaja konkurenti. Koncern má viac hotovosti, nemá tak nafúknutú štruktúru a v prípade núdze môže predať stratovú dcéru Volvo. Jednu alternatívu však Ford skúma už teraz, a to predaj dvojtretinového podielu v Mazde, s ktorou spolupracuje už takmer 30 rokov. V najhoršej situácii na druhej strane Atlantiku je GM. Ešte pred niekoľkými mesiacmi predniesol veľkolepý finančný plán, či už to boli zabezpečené úvery alebo navýšenie kapitálu. Vzhľadom na súčasnú turbulenciu na finančných trhoch je však nereálny. Navyše GM každý mesiac doslova spláchne do kanálu miliardu dolárov, takže donedávna svetová jednotka zrejme neprežije budúci rok ako solventná firma. Ak k tomu pripočítame čoraz výraznejší prepad predaja na domácom trhu, analytici nevylučujú platobnú neschopnosť už v lete 2009. Hoci to znie katastroficky, v skutočnosti to môže firme pomôcť uškrtiť náklady, ktoré by inak nemohla. Na základe kapitoly 11 amerického konkurzného práva totiž môže odstúpiť od záväzkov voči zamestnancom a dôchodcom, ako aj od zmlúv s armádou 7 000 dílerov, ktorí sa vyrovnania zrejme nedočkajú. Dominový efekt, ktorého sa všetci obávajú, nespôsobujú náklady ani samotná insolventnosť. Tou kritickou kockou sú dodávatelia. Výrobca sa totiž bude snažiť stlačiť ceny dielov čo najviac nadol v čase, keď sa dodávatelia postavia do radu s ostatnými veriteľmi. Ich nezávideniahodná situácia však môže v USA zasiahnuť aj úspešné automobilky, napríklad Toyotu. Zdroj: Handelsblatt Spracovala: Soňa Zverková







Inzercia

Inzercia