Hoci je najmenším zo svojho rodu, stále toho dokáže mimoriadne veľa. Land Rover Freelander s naftovým motorom TD4 skombinovaným s automatickou prevodovkou má veľké šance stať sa miláčikom rodiny.
Druhá generácia Land Roveru Freelander zaznamenala oproti tej prvej mimoriadne veľký krok dopredu. Kým predchodca pre limitované zdroje nepatril k premiantom segmentu kompaktných SUV, aktuálny model postavený za peniaze Fordu sa dá v určitých oblastiach považovať za etalón.
Robustne pôsobiaca karoséria ponúka pocit bezpečia, na nedostatok vnútorného priestoru sa nemožno sťažovať. Tradičným hendikepom SUV je výhľad z vozidla, Freelander našťastie ponúka vyšší posed a pomerne veľkú presklenú plochu, čo tieto neduhy čiastočne eliminuje. Kabína je pohodlná, niektoré plastové plochy by však mohli byť aj menšie. Množstvo tlačidiel na stredovej konzole pôsobí trochu hrozivým dojmom, prijali by sme viac jednoduchosti. Svojské je aj ovládanie rádia s CD, ktoré za príplatok vie pripojiť mobilný telefón prostredníctvom rozhrania Bluetooth.
Batožinový priestor s objemom 755 litrov je dobre prístupný, hendikepom je len pomerne vysoká svetlá výška. Nakladacia hrana je však nulová, takže s batožinou sa dobre manipuluje. Variabilita je na štandardnej úrovni. Pod podlahou nájdete už len náradie a rezervné koleso, pohon všetkých kolies by aj tak veľa nedovolil.
Diesel francúzskeho pôvodu s objemom 2,2 litra a jedným turbodúchadlom v Británii vyladili na 118 kW (160 k) a 400 Nm. Pre robustný Freelander je to výborná voľba a s rozhýbaním auta nemá najmenší problém. Pravda za svižný pohyb predovšetkým v mestských uliciach si vypýta svoje. Betónová džungľa rozhodne nie je pre toto auto to správne prostredie. V kombinácii s dobre odstupňovanou šesťstupňovou automatickou prevodovkou sa najmenší Land Rover podstatne lepšie cíti vo voľnej prírode.
Na asfaltových cestách si aj vďaka dlhej šestke môžete užívať pohodovú jazdu pri solídnom tempe. Motor nie je veľmi hlučný, komfortný podvozok odfiltruje väčšinu nerovností a zároveň neukrojí z dojmu stability. Spotreba pri tomto jazdnom režime môže spadnúť na prijateľné jednociferné hodnoty. V teréne predovšetkým menej skúsení vodiči ocenia neprítomnosť spojkového pedálu. Land Rover ponúka v tomto modeli okrem základnej verzie systém Terrain Response, ktorý optimalizuje regulačnú elektroniku na rôzne povrchy. Na rozdiel od väčšieho Discovery, kde pracuje verzia so siedmimi prednastaveniami, Freelander ponúka len štyri: asfalt, sneh, lesnú cestu a sypké povrchy. Tie ale bohato stačia, pretože limitujúcim faktorom inak výborných terénnych schopností Freelandera je iba svetlá výška. Súčasťou elektronického balíka je aj systém pre jazdu z kopca, takže s týmto autom sa do terénu môžu vybrať aj menej skúsení jedinci. Pozor však na limity fyzikálnych zákonov.
Text: Martin Ruisl
Foto: PANER (2), Peter Michalec
**HODNOTENIE \*\*\*\*** + Vnútorný priestor, komfort pruženia, terénne schopnosti, manévrovateľnosť, kvalita spracovania.
\- Vyššia spotreba, kvalita niektorých materiálov, komplikovanejšia obsluha, dunenie motora na voľnobehu.
**Pohonné ústrojenstvo.** Prepĺňaný naftový radový štvorvalec. Objem 2179 cm3. Výkon 118 kW/160 k pri 4000 ot/min. Krútiaci moment 400 Nm pri 2000 ot/min.
**Podvozok** Nezávislé zavesenie kolies s vinutými pružinami a teleskopickými tlmičmi vpredu aj vzadu, priečny skrutný stabilizátor vpredu aj vzadu, pomocný rám vpredu aj vzadu.
**Terénne schopnosti** Predný nájazdový uhol 31°, zadný nájazdový uhol 34°, prechodový uhol 23°, svetlá výška 210 mm, brodivosť 500 mm.
**Karoséria** DxŠxV: 4500x1910x1740 mm. Rázvor 2660 mm. Batožinový priestor 755/1670 l. Pohotovostná hmotnosť 1770 kg. Užitočné zaťaženie 735 kg.
**Jazdné výkony** (údaje výrobcu) Maximálna rýchlosť 181 km/h
0-100 km/h 11,2 s Kombinovaná spotreba 8,5 l/100 km
Emisie CO2 224 g/km
Spotreba počas testu 9,7 l/100 km
Základná cena verzie od 893 567 Sk / 29 661,00 €