Stálica na slovenskom trhu – Renault Thalia – sa dočkala výrazného faceliftu. Hoci sa na svojich predchodcov vôbec nepodobá, ničím sa nespreneverila tomu, čím oslovila v minulosti. Prvé dojmy sme získali na nekvalitných cestách južného Turecka.
Prvé, čo na novej Thalii zaujme, je nesporne dizajn. Ten sa od predchádzajúcich verzií výrazne líši, s pokojným svedomím možno hovoriť o úplne novej karosérii. Predná časť nesie jasný rukopis dizajnéra, ktorý sa navrhol Daciu Sandero, zadok sa zaoblil, no pod jeho kapotou stále čaká veľkorysý batožinový priestor. V porovnaní s terajšou Thaliou je o štyri litre menší, objem 506 litrov naďalej ponúka dostatočnú prepravnú kapacitu. Nový model sa oproti predchodcovi predĺžil.
Modernizácia zasiahla aj interiér, no z hľadiska riešenia kabíny sa nespreneverila osvedčenému dedičstvu súčasnej Thalie. Faceliftovaný model narástol do dĺžky o sedem centimetrov a do šírky o štyri, čo sa prejaví aj v kabíne. Tá cestujúcim ponúka dostatočný životný priestor. Vzhľadom na nízku cenu nemožno očakávať drahé materiály, interiér však ani zďaleka nepôsobí lacným dojmom. Celkový dobrý dojem pokazil iba okato tvrdý plast na stredovej konzole.
Kabína rieši aj hlavné dôvody nespokojnosti niektorých majiteľov súčasnej Thalie. Sťažovali sa predovšetkým na farebné prevedenie prístrojov, konkrétne tachometra a otáčkomera. Biely stred, sivý okraj, tmavosivé číslice, oranžová ručička a oranžové podsvietenie. Kombinácia, ktorá znižovala čitateľnosť prístrojov na minimum, za šera a zníženej viditeľnosti bola takmer nulová. Dôvodom bolo, paradoxne, práve podsvietenie. V novej Thalii už výrobca stavil na tradičnú kombináciu čierneho podkladu a bielych číslic. Nespokojnosť vyvolávali aj blízko položené pedále, ktoré robili problémy vodičom so širšími nohami alebo modernými topánkami s prešívanou obrubou. V takom prípade vodič neraz zošliapol so spojkou aj brzdu alebo naopak, čo v hustej premávke nie je práve ideálny spôsob jazdy. Po novom už tento problém nehrozí. Renault z hľadiska pohodlia posádky nezanedbal ani odhlučnenie kabíny, kam sa neprenášal zvuk motora ani hluk od podvozku. Nová Thalia sedí na osvedčenom podvozku Clio II, ktorý sa nekvalitnými cestami nedal rozkývať. Drsný hrboľatý asfalt zvládal bravúrne, v kabíne sme väčšie aj menšie nerovnosti takmer nepocítili. O niečo horšie to bolo v zákrutách, kde cenou za komfortné odpruženie boli väčšie náklony karosérie. Riadenie patrí skôr k priemeru, ale vzhľadom na to, že model je určený pre krajiny s menej kvalitnou infraštruktúrou, priveľmi citlivé nastavenie by mohlo byť skôr na škodu.
Pohon Thalie zabezpečujú známe a osvedčené agregáty – dva benzínové a dva naftové. V Turecku sme mali možnosť vyskúšať benzínovú jednadvojku s výkonom 55 kW (75 k) a dieselovú jednapäťku s výkonom 62 kW (84 k). Benzínový motor ťahal spoľahlivo, no už v miernom prevýšení mu dochádzal dych a dožadoval sa nižšieho rýchlostného stupňa. To by sa práve v kopcovitých oblastiach mohlo negatívne prejaviť na spotrebe. Naftový agregát si s terénom poradil hravo aj pri nízkych otáčkach, takže výrobcom udávanú kombinovanú spotrebu 4,3 litra možno označiť za reálnu.
Nový Renault Thalia príde na náš trh v novembri, no podobne ako predchodcovia nie je určená pre vodičov so športovým nastavením pravej nohy. Tým pokojnejším však poskytne dostatočný komfort a bezpečnosť.
Text: Soňa Zverková
Foto: Renault
Technické údaje**Model** 1.2 16V1.4 16V1.5 dCi1.5 dCi**Motor/počet valcov** R/4R/4R/4R/4**Zdvihový objem**cm31149139014611461**Max. výkon**kW/k pri ot/min55 (75) pri 550072 (98) pri 600048 (65) pri 400062 (84) pri 3750**Max. krútiaci moment**Nm pri ot/min105 pri 4250127 pri 3750160 pri 2000200 pri 1750**Dĺžka x šírka x výška**mm4261 x 1940 x 1439**Rázvor**mm2473**Batožinový priestor**l506**Zrýchlenie 0-100 km/h**s13,011,515,212,3**Maximálna rýchlosť**km/h167185160177**Kombinovaná spotreba**l/100 km5,97,04,74,3**Emisie CO2**g/km140165126116