Citroën Berlingo 1.6 HDi: Zmena prístupu

Citroën Berlingo bol vždy predovšetkým pracovným nástrojom, ktorý dokázal v prípade osobnej verzie poslúžiť aj rodine. Najnovšia generácia však zmenila prístup: prioritnou sa stala práve rodina.
Vydané  Text: 
Globalizačný tlak je neúprosný a núti výrobcov používať na výrobu viacerých modelov spoločné platformy. Vec nepríjemná a obmedzujúca je však občas prospešná a novému modelu prepožičia nečakanú identitu. Podobne je to aj v prípade nového Berlinga, ktoré je na rozdiel od predchodcu postavené na spoločnej platforme s priestranným rodinným vanom C4 Picasso. Nie je preto prekvapením, že Berlingo prispôsobené novej platforme povyrástlo a pribralo nejaké tie kilogramy navyše. Dospelejšie tvary umožňujú autu klamať telom a to, čo sa kedysi tvárilo ako úžitkový automobil je dnes takmer plnohodnotné rodinné vozidlo poskytujúce posádke komfort porovnateľný s menšími vanmi.Úplne nový je aj interiér. Obkladové plasty sú tvrdšie, ale vďaka tmavšiemu zafarbeniu nepôsobia veľmi lacným dojmom. Posed za volantom sa priblížil osobnému autu, stále však cítite, že sedíte vyššie a kolmejšie než v bežných limuzínach. Ergonómia rozmiestnenia ovládačov je prijateľná, odkladacích priestorov je tu doslova prebytok. Na predných aj zadných sedadlách je vo všetkých smeroch dostatok voľného miesta. Tri samostatné sedadlá v druhom rade sú plnohodnotné a umožňujú cestovanie trom dospelým bez toho, aby sa na dlhšej ceste cítili stiesnení. Na pohon testovaného auta slúžil osvedčený štvorvalec 1.6 HDi s výkonom 66 kW (90 k), ktorý posielal svoju silu na predné kolesá cez päťstupňovú manuálnu prevodovku. Motor krásne ťahal už od 1500 otáčok, čím priamo nabádal k uvoľnenej defenzívnej jazde. Tú podporovala aj prevodová páka známych tvarov s nepresne definovanými dráhami. Táto charakteristika prevodovky by nám vo francúzskom aute po toľkých rokoch snáď už aj chýbala. Berlingo nie je športovec a s najmenším naftovým motorom to platí dvojnásobne. Napriek tomu je jeho dynamika prekvapujúco uspokojivá. S plne naloženým vozidlom síce predbiehanie trvá o čosi dlhšie, ale vďaka dobre odstupňovanej prevodovke a ťahu od spodných otáčok je jazda s ním plynulá. Takmer o 100 kg vyššia hmotnosť (v porovnaní s prvým Berlingom) dokonalo vyhladí výkonové krivky motora a ten pôsobí pri zrýchľovaní ešte plynulejším dojmom. V zákrutách počítajte s vyšším bočným náklonom, priľnavosti má však Berlingo požehnane, a tak nehrozí, že vám v strede zákruty odskočí. Za limitom sa dostaví veľmi bezpečne korigovateľná nedotáčavosť. Silnou stránkou testovaného Berlinga 1.6 HDi je jeho neskutočne nízka spotreba. S autom, ktoré má takmer jeden a pol tony a čelnú plochu porovnateľnú s veľkým rodinným vanom, sa nám pri plnom zaťažení podarilo počas testu jazdiť s priemernou spotrebou len 6,1 l/100 km. Výhodou tejto motorizácie je to, že sa jej spotreba ani pri využívaní maximálneho potenciálu príliš nevzdiali údajom výrobcu. A to je v časoch filtrov pevných častíc a prísnych emisných noriem stále zriedkavejší jav. Text: Václav Lipavský Foto: PANER (2), Martin Ruisl **HODNOTENIE: \* \* \* \*** **Plusy** Komfortný podvozok, veľký vnútorný priestor, variabilita vnútorného priestoru, spotreba, tichý a pružný motor. **Mínusy** Niektoré tvrdšie plasty v interiéri, nekomunikatívne riadenie, s naloženým autom obmedzená dynamika, výhľad šikmo vpred. Technické údaje**Motor****naftový 1.6 R4**Zdvihový objem1560 cm3Výkon66 kW/90 k pri 4000 ot/minKrútiaci moment215 Nm pri 1750 ot/min**Karoséria**Dĺžka x šírka x výška4380x1810x1801 mmRázvor2728 mmBatožinový priestor675/3000 l**Jazdné výkony**Maximálna rýchlosť160 km/hZrýchlenie 0-100 km/h14,3 sSpotreba počas testu5,7 l/100 kmEmisie CO2150 g/km**Cena**Základná cena verzieod 624 900 s DPH







Inzercia

Inzercia