Plechová lavína sa dáva do pohybu

Kríza na hypotekárnom trhu v USA a rastúce ceny benzínu spôsobili doslova kolaps trhu ojazdených vozidiel a okamžitý stop výhodnému lízingu. Spojeným štátom tak hrozí, že ho prevalcuje plechová lavína. Tento vývoj dominovým efektom zasiahol aj európske značky.
Vydané  Text: 
Americký automobilový trh je hore nohami a tradičné motto „bigger is better“ už neplatí. Namiesto toho sa motoristi obrátili k malých autám a napríklad hybridná Toyota Prius patrí medzi najžiadanejšie modely. Keďže predajcovia stále ponúkajú pomýlený sortiment, analytici odhadujú, že v tomto roku sa v Spojených štátoch predá o 1,2 milióna áut menej než vlani. Severoamerický automobilový trh, predovšetkým v USA, sa otriasa v základoch a napríklad v segmente SUV už kolabuje. Predaj niektorých modelov v niektorých prípadoch padol o viac ako polovicu, General Motors a Ford sa museli zmieriť s obrovskými stratami. Svedčia o tom aj štatistiky a výsledky samotných automobiliek. V USA sa v júli predalo najmenej áut za posledných 16 rokov. Predaj koncernu GM medziročne klesol o 27 percent, Fordu o 15 percent, BMW o 5,7 percenta, Audi o 4,5 percenta, Porsche o štyri percentá a Toyoty takmer o 12 percent. Naproti tomu sa darilo Mercedesu, ktorý tu predal o 11,6 percenta viac, a Volkswagenu s plusom o štyri percentá. Šance Mercedesu by mohlo zlepšiť aj mestské približovadlo Smart, ktoré sa v Spojených štátoch predáva od januára. **Damoklov meč** K predaju áut v USA neodmysliteľne patrí lízing, pretože Američania autá zväčša nekupujú. Podmienky, za ktoré sa predávali vozidlá (nulová akontácia a úroky), boli síce vzhľadom na obrovské nadbytočné kapacity čoraz smiešnejšie a výrobcov stali kopu peňazí, ale nemuseli zatvárať továrne, čo by bol oveľa drahší špás. Keďže riziko poklesu zostatkovej hodnoty vozidla znáša výrobca alebo predajca, trh ojazdených vozidiel sa môže zmeniť na plechovú lavínu, ktorá prevalcuje bilancie. Ešte donedávna bol lízing výhodný, pretože po skončení zväčša trojročnej zmluvy mohli výrobcovia svojim zákazníkom nanútiť ďalšie auto. Stačilo už len predať použité. Lenže ojazdené pickupy, ktoré zožerú aj trávu pri ceste, už nikto nechce a ich hodnota v júni medziročne klesla o viac ako štvrtinu. Pociťujú to i veľké nemecké značky, ktoré pre klesajúce ceny ojazdených vozidiel prídu o 1,5 miliardy dolárov. Detroitskej trojke sa tento môže vývoj stať osudným. Na svojom domácom trhu v roku 2005 vďaka výhodnému lízingu umelo zvýšili predaj na 17 miliónov vozidiel. A tie sa im teraz vracajú. Napríklad len GMAC, finančná dcéra General Motors, eviduje v účtovných knihách „jazdenky“ za 33 miliárd dolárov. Keďže lízing veľkých pickupov a SUV sa pomaly, ale isto rovná finančnej sebevražde, všetci výrobcovia zastavili príslušné lízingové programy. V najzúfalejšej situácii je GM, ktorý sa v 2. štvrťroku medziročne prepadol zo zisku 891 miliónov dolárov do straty 15,5 miliardy dolárov, čo je tretia najväčšia kvartálna strata v storočnej histórii koncernu. Celkové tržby klesli o 18 percent na 38,2 miliardy dolárov, no v Severnej Amerike až o tretinu na 19,8 miliardy dolárov. Celý vývoj však v sebe ukrýva netušenú irónu. Napokon sa totiž katom smädných terénnych áut nestanú vysoké ceny, šetrní spotrebitelia či ekologickí aktivisti, ale samotní výrobcovia. **Domino efekt** Súčasná situácia rozvrátila aj európsky automobilový trh. Ceny energií berú chuť kupcom, zdražovanie ocele (41 percent), medi (170 percent), hliníka (55 percent) a plastov zas dávajú zabrať automobilkám. Všetky tieto faktory spolu s hospodárskymi problémami USA úplne vyvrátili doterajšie presvedčenie, že v krízových časoch sú na tom prémioví výrobcovia lepšie, pretože zámožní klienti im pomáhajú zvládnuť pokles dopytu. Masoví výrobcovia ako Volkswagen, PSA Peugeot Citroen či Opel však potvrdili prognózy ziskov, kým Daimler a BMW ich medzičasom zrevidovali nadol. Obaja prémioví výrobcovia pociťujú vývoj v USA. V porovnaní s Mercedesom tu má BMW väčšie problémy, keďže predáva oveľa viac vozidiel s už spomínanými lízingovými zmluvami. Okrem toho Mercedes ponúka najmä autá s výkonnými motormi, ktoré aj napriek zľavám prinášajú vyšší zisk. Prémiovým výrobcom by podľa analytikov výrazne pomohla ponuka úsporných modelov. Koncerny preto investujú nemalé peniaze do vývoja úspornejších agredátov, napríklad, BMW doteraz minulo vyše miliardy eur a ešte v tomto roku chce predať 500 kusov Mini s výlučne elektrickým pohonom. No ani masoví výrobcovia si nemôžu vydýchnuť a analytici očakávajú, že skôr či neskôr budú musieť zrevidovať prognózy. Európske automobilky sú na tom podstatne lepšie než ich konkurencia spoza Atlantiku. Hoci sa musia pripraviť na slabší rast prípadne stagnáciu ziskov, dokážu krízu lepšie zvládnuť. Nie je to tak dávno, čo mnohé rušili pracovné miesta, zefektívnili výrobu a ďalšími opatreniami znížili náklady. Východzia pozícia je dobrá, no nie je isté, či postačí. Aj preto sa na najdôležitejšom európskom trhu – v Nemecku – začína znovu špekulovať o krátení výroby a ďalšom prepúšťaní. Zdroj: Spiegel Online, Financial Times Deutschland, Die Welt Spracovala: Soňa Zverková







Inzercia

Inzercia