Tristo koní? Nič extra. Ale zrýchlenie na stovku pod päť sekúnd už poriadne nadvihne obočie. Na svete je nový športový exot a už aj naše prvé zážitky spoza jeho volantu. Na scénu vstupuje Artega GT.
Jedna teória hovorí, a prípad od prípadu ju potvrdzuje aj prax, že auto si všimnete aj podľa toho, aká bola história jeho zrodu. Či už bola kariéra jeho vzniku cestou kompromisu a krvopotným preliezaním prekážok cez komisie, výbory a schvaľovacie grémiá, alebo či skrátka jedného prišiel jeden ozajstný macher, postavil sa pred svoj síce malý, ale o to viac motivovaný tím a povedal: „takto si to predstavujem, takže ideme na vec a prajem vám veľa zábavy pri práci.“
Typickým príkladom druhého zmieneného prípadu je Dieter Frers a jeho Artega. Tento päťdesiatnik je zakladateľom a šéfom spoločnosti Paragon, ktorá začala svoje pôsobenie ako dodávateľ meračov vzduchu pre automobilový priemysel. Dnes už vyrába kompletné riadiace jednotky, má 600 zamestnancov a ročný obrat 110 miliónov eúr. Projekt Artega má poslúžiť ako demonštrácie kompetencie, ktorú si spoločnosť vypracovala, na jednom konkrétnom aute.
Po plnom rozbehnutí produkcie sa plány pohybujú na hranici 500 vyrobených exemplárov. Sympatie veľtržného publika si nový model Artega GT získal už tohto roku v Ženeve, a dokonca už aj vlani vo Frankfurte. Pozornosti vzbudil rozhodne dosť, nastal teda konečne čas posadiť sa za jeho volant.
Už pocit z kľučky pri otváraní dverí zvestuje solídny kus auta. Chrbát zapadá prekvapivo hlboko do nízko osadenej škrupiny Recaro, ruky sa ako keby samé od seba chytajú venca volantu, ktorý má Artega vyrobený vo vlastnej dielni z polotovaru, dodávaného firmou Siemens. Sedadlá sa nastavujú mechanicky, zapadajú trochu nahrubo, ale pasujú dokonalo…. takto by mohol vyzerať záznam v rubrike „ergonómia“.
Vnútorný priestor pôsobí na športové kupé až neuveriteľne veľkoryso a vzdušne. „Artega by mala byť krátka ako Ford Fiesta, široká ako Mercedes triedy S a nízka ako Lamborghini Gallardo“, prehodí Karl-Heinz Kalbfell, ktorý je do veci zapojený ako poradca a svoje múdra, získané v službách značiek BMW, Rolls-Royce a Maserati, teraz ponúka nádejnému nováčikovi. „Artega GT je typickým príkladom cestovno-športového modelu, je to ozajstné Gran Turismo. Jazda by však mala byť zábavná ako pri ostrom športovom aute.“ Otázka: je to tak aj v skutočnosti? Odpoveď: je.
Faktorom, ktorý má nasmerovať kútiky úst pilota do smajlíkového módu, je z koncernu VW pochádzajúci 3,6-litrový motor V6 s priamym vstrekovaním benzínu a výkonom 220 kW (300 k). A to aj preto, že jeho uloženie nad zadnou poháňanou nápravou má výrazne pomôcť ľahkému presnému riadeniu k nasmerovaniu nosa vozidla tam, kam si to želáte.
Za volantom tohto auta v každom momente cítie, ako jeho výrobcovi záleží na precíznosti. Hliníkový priestorový rám, vysoko pevná ľahká oceľ a k tomu navyše karoséria vyrobená z polyuretánu, čo je pri sériových autách svetová premiéra, prispeli k dosiahnutiu pohotovostnej hmotnosti iba 1,1 tony. Nikomu vari netreba vysvetľovať, čo to robí s handlingom. A keď sa ešte navyše pridajú aj pre tento model v Taliansku špeciálne vyrobené a údajne najľahšie svojho druhu 19-palcové disky, z ktorý každý z predných váži iba osem kíl a zadné len po desať a pol…. „Nový nemecký športový automobil,“ ako ho nazvali marketingoví maséri zákazníckeho záujmu, sa teší na každú novú zákrutu a zatočí do nej s takou chuťou a radosťou, aká sa vidí snáď ozaj len pri praktikantoch a nováčikoch.
Za normálnych okolností sa športová jednoznačnosť jazdnej charakteristiky často dosahuje na úkor komfortu. V tomto prípade to však neplatí. Ani na nekvalitných povrchoch sa Artega neprestane správať ako gentleman a zvláda ich nanajvýš vychovane a poddajne. To je jeden, nie však jediný, dôvod, prečo sa dobre hodí aj na dlhé cesty. Tým ďalším je slušný dojazd, ku ktorému má prispieť relatívne veľká, až 68-litrová nádrž. A to ešte nie je posledné slovo. Na želanie vám v úplne novej fabrike v Delbrücku pri Paderborne, kde má nie pri kolísavej kvalite ručnej výroby, ale pri vysoko presných priemyselných postupoch, vzniknúť jedna Artega každý deväť hodín, namontujú do auta dokonca až 80-litrovú cisternu. Stačí si ju objednať u niektorého z piatich až šiestich predajcov, s ktorými sa v Nemecku v budúcnosti počíta. Ak chcete, môžete dosť aj ESP, na to si ale budete musieť počkať až do jari 2009, teda ešte o pol roka dlhšie, než budú čakať prví zákazníci tejto novinky.
Keďže ešte novinka nemá dokončené typové skúšky, nie sú presne stanovené ani hodnoty spotreby. Ak by sa však podarilo dosiahnuť cieľovú hodnotu desiatich litrov na 100 km, ekobilancia modelu Artega GT Coupé, po ktorom bude o pár rokov nasledovať aj roadster, by mala byť v poriadku. Pre jazdné výkony platí to isté. Zrýchlenie z nuly na stovku by malo byť trvať menej než 5 sekúnd, maximálna rýchlosť by podľa výrobcu mala dosahovať minimálne 270 km/h.
Napriek objemu mimoriadne kompaktný šesťvalec od VW si dokonalo rozumie s bleskurýchlym dvojspojkovým prevodovým robotom. A pilot si rovnako rýchlo potyká s radiacimi krídelkami pod volantom: meniť prevody hore aj dolu pôsobí ozajstnú radosť. Najmä keď je to pri každom stlačení plynu sprevádzané akustikou, ako keby vám rovno nad hlavou visel búrkový mrak a s hrmotom zvestoval svoju silu.
O faktor ohromenia sa výrazne pričinil aj Henrik Fisker, ktorý vytvoril dizajn modelu vo svojom kalifornskom štúdiu. Treba povedať, že sa mu dielo podarilo: neraz sú pozorovatelia, ktorí zočia auto po prvý krát, schopní vylúdiť jediné slovko: „wow!“
V interiéri, ktorý si ľudia v Paragone štylizovali sami, nájdete zmes prvkov známych z VW, napríklad otočný ovládač svetiel či výduchy vetrania, s úplne novými, napríklad centrálnym dvojitým prístrojom, v ktorom sa ručička rýchlomera a otáčkomera krútia na jednej a tej iste osi. Ukazovatele po jeho stranách sú voľne programovateľné, môžete tam mať to, čo sa vám páči. Náš favorit je jednoznačný: indikátor odstredivej sily. Je veľmi zaujímavé nielen cítiť, ale aj vidieť, aká je Artega v zákrutách rýchla.
Text: Ralph Alex, Ladislav Malák
Foto: Hans-Dieter Seufert
Technické údaje**Motor****benzínový 3.6 V6**Zdvihový objem3597 cm3Výkon220 kW/300 k pri 6600 ot/minKrútiaci moment350 Nm pri 2400 ot/min**Karoséria**Dĺžka x šírka x výška4010 x 1880 x 1180 mmRázvor2460 mmPohotovostná hmotnosť1150 kg**Pneumatiky**Vpredu235/35 R19Vzadu285/30 R19**Jazdné výkony**Maximálna rýchlosťvyše 270 km/hZrýchlenie 0-100 km/hpod 5,0 sSpotrebanebola oficiálne stanovená**Cena**Základná cena verzie74 983 EUR (2 258 937,86 Sk)