Takmer stodvadsaťročná história a dnes už vyše 50 miliónov vyrobených automobilov zdobia značku Peugeot. Pri tej príležitosti sme radi využili možnosť previesť sa na zaujímavých minulých modeloch z levieho rodu.
Veru tak, od roku 1889, kedy syčiac a pufkajúc vyhrkotal na cestu trojkolesový parný Peugeot Serpollet, až do súčasnosti, si jedna z najtradičnejších automobiliek na svete zapísala už viac než 50 miliónov vyprodukovaných kusov. Viaceré z jej modelov sa zapísali do histórie nezmazateľným spôsobom a niektoré sme si mohli vyskúšať na vlastnej koži, buď ako spolujazdci, alebo v niektorých prípadoch dokonca aj priamo za volantom.
Dodnes využívaný systém modelového označenia s trojciferným číslom a nulou uprostred prišiel síce už v roku 1930 s Peugeotom **201**, už dovtedy sa však vyrobilo v tejto automobilke hodne vyše stovky rozličných modelových typov.
Bezpochyby najväčším zážitkom bolo zvezenie sa na sedadle spolujazdca v divokom Peugeote **205 Turbo 16** s motorom za dvojmiestnou kabínou a pohonom všetkých kolies. Áno, divokom, napriek tomu, že to bola „iba“ jeho „sériová“ verzia s výkonom 147 kW (200 k). Tej ostrej, ktorá má na konte dva tituly svetovej rely zo zlatej éry triedy B v 80. rokoch sme sa poklonili v depozitári, ktorého dvere nám Peugeot otvoril vôbec po prvý krát v histórii. V pochmúrnom prítmí tu na svoje oživenie, alebo rozobratie na náhradné diely čakalo niekoľko stoviek áut, v spoločnosti viacerých raritných vývojových prototypov, ktoré oko verejnosti nikdy neuvidelo. Ale poďme späť na cesty….
Keďže sa akcia konala súčasne s jazdnou prezentáciou faceliftovaného modelu 407, Peugeot pripravil predovšetkým množstvo historických modelov práve zo štyristovkového radu. My sme mali to šťastie odviezť sa na superkomfortnom zadnom sedadle s mimoriadne bohato dimenzovaným priestorom pred nohami v nádhernej dlhej verzii limuzíny Peugeot **402**. Pastvou, i keď len pre oči, bol aj vzácny kabriolet **402 Eclipse** s pevnou skladacou strechou.
Na model **403**, teda prvý, ktorého štylistiku pre Peugeot navrhli u Pininfarinu, sme si siahli aj osobne. Bolo prekvapujúce, ako jednoducho sa limuzínka z päťdesiatych rokov ovládala, napriek absencii akýchkoľvek posilňovačov. Peugeot **404** bol v tomto ohľade ešte príjemnejší, tu sme si však vari najviac vychutnali práve elegantný pinifarinovský dizajn verzie kabriolet. Čerešničkou na štyristovkovej torte bol slávny Peugeot **405 Turbo 16**, ktorého špeciálne úpravy dobyli Dakar aj Pikes Peak. Aj jeho „civilná“ podoba s 200-koňovým turbomotorom a pohonom všetkých kolies však dodnes dokáže rozprúdiť adrenalín šťastlivca za volantom.
Text: Ladislav Malák
Foto: Peugeot