Po príchode nového Audi A4 Avant je trio prémiových nemeckých kombíkov strednej triedy kompletné. V prvom porovnávacom teste sme si zobrali na mušku benzínové štvorvalce s rôznou koncepciou.
Nezávisle od použitej motorizácie platí pri kombi verziách staré známe heslo: dôležité je to, čo je vzadu. Najnovší prírastok A4 Avant je toho jasným dôkazom. Oproti predchodcovi narástla celková kapacita batožinového priestoru o 250 na 1430 litrov, čo znamená, že Audi predbehlo konkurenčné BMW s objemom 1385 litrov a zaradilo sa za Mercedes, ktorý disponuje rovnými 1500 litrami prepravného objemu.
Novinka z Ingolstadtu sa rozhodla osloviť zákazníkov viacerými zaujímavými riešeniami. Nájdete v nej masívne háčiky na uchytenie nákupných tašiek, roletku, ktorá sa vysúva smerom nahor či napríklad bezpečnostnú sieťku. Dno batožinového priestoru je vybavené špeciálnou vodotesnou vaničkou, kde možno pokojne odložiť aj mokré predmety. Nakladacia hrana bola pre dlhšiu životnosť vystužená ušľachtilou oceľou. Podobné riešenie nájdete aj v Mercedese. BMW to vyriešilo po svojom: do modelu Touring sa dostala „len“ poskladaná plachta, ktorá je pevne prichytená k podlahe batožinového priestoru. Pri nakladaní predmetov je možné prehodiť ju cez zadný nárazník a zabrániť tak jeho poškriabaniu.
Za príplatok si možno v Audi a Mercedese objednať systém variabilných prepážok uchytených na koľajničkách, ktorý slúži na bezpečné prepravovanie batožiny. BMW kontruje sériovo dodávaným vyklápateľným zadným oknom, ktorému pri otváraní sekunduje automaticky sa vysúvajúca roletka. Tá síce zabraňuje zvedavým pohľadom vidieť, čo momentálne prevážate, zavrieť ju však treba manuálne.
Užitočné zaťaženie hodnotíme pri všetkých vozidlách ako priemerné, kombi verzie unesú len o niečo viac ako klasické limuzíny. Najviac odvezie testovaný Mercedes (vyše 500 kg), ktorý ako jediný z porovnávacej trojice disponuje príplatkovou reguláciou svetlej výšky. Jej užitočnosť ocenia budúci majitelia aj pri ťahaní prívesu.
Vo veľmi dobrom svetle sa ukázal agregát 1.8 TFSI od Audi, ktorý nás presvedčil ťahom a aj priebehom krútiaceho momentu. Páčilo sa nám aj jeho zladenie so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Nástup ťahu nám do značnej miery pripomínal dieselový motor. Už pri 1500 otáčkach má vodič k dispozícii maximálnych 250 Nm krútiaceho momentu, pričom agregát ochotne ťahá až po hranicu 6000. Jeho charakteristika umožňuje jazdiť v nižších otáčkach, čo sa priaznivo prejavuje na výslednej spotrebe.
Ďalšou výhodou je, že pri predbiehaní alebo zrýchľovaní netreba vôbec podraďovať na nižší prevodový stupeň ako pri atmosférických verziách, čo je presne prípad testovaného konkurenta BMW 320i Touring. Ak by ste chceli za jeho volantom dobehnúť A4 Avant 1.8 TFSI, pripravte sa na usilovnú prácu s radiacou pákou a neustále vytočený motor. Štvorvalcový mníchovský dvojliter s priamym vstrekovaním ako jediný z konkurentov pracuje bez pomoci prepĺňania, aj napriek tomu sa môže pochváliť najvyšším výkonom 125 kW (170 k).
Viac koní pod prednou kapotou neznamenalo v tomto prípade automaticky víťazstvo v našich atletických disciplínach. Všetci súperi sa museli skloniť pred Audi, ktoré dosiahlo najlepšie výsledky pri meraniach pružnosti i zrýchlenia. Trochu kritiky si vzhľadom na konkurentov zaslúži agregát pod kapotou BMW. Viac než lenivý ťah vás totiž bude znervózňovať jeho neustále trhanie. Pohonná jednotka by si zaslúžila trošku vyladiť.
Najnenápadnejšie si svoju úlohu zastal kompresorom dotovaný motor v Mercedese. Všimli sme si, že agregát s nepriamym vstrekovaním paliva nie je dobre zladený s prevodovkou, ktorá má dlhé odstupňovanie. Subjektívne však ťahá lepšie ako dvojliter v BMW, výsledky merania pružnosti sú ale porovnateľné. Aj napriek odlišným konceptom v oblasti pohonu vykazujú všetky tri automobily podobné spotreby paliva. Najnižšou sa môže pochváliť BMW: priemer okolo 10 litrov benzínu na 100 km síce nie je nijako svetoborný, ale vzhľadom na pohotovostnú hmotnosť viac než 1,5 tony, jazdné výkony a prepravnú kapacitu, je to akceptovateľný údaj.
Naladenie podvozka jednotlivých modelov je rozdielne. Najlepšie je na tom A4 Avant, ktoré dokáže odfiltrovať všetky druhy nerovností a je vhodné na každodenné použitie. Kombi od Mercedesu nedokáže cestné výtlky eliminovať tak dobre ako Audi, je na tom však citeľne lepšie ako príliš tvrdo nastavené BMW, ktorému patrí najmenej nášho uznania. Úbytok komfortu pocíti posádka najmä pri prejazde krátkych priečnych nerovností. So stúpajúcim zaťažením sa podvozok stáva síce o niečo komfortnejším, prudké zrýchlenie na nerovnej ceste sprevádzané hojdaním karosérie však môže byť pre zadných pasažierov nepríjemné.
Oveľa lepšou stránkou modelu 320i Touring sú jeho jazdné vlastnosti. Bavor sa do zákrut vrhá s presnosťou žiletky a jeho handling neostáva nič dlžný tradičnej povesti značky. Menej precízne riadenie má Mercedes, ktorý, podobne ako mníchovský konkurent, profituje z usporiadania motor vpredu – pohon vzadu. O niečo horšie je na tom A4 Avant, keďže na prednej náprave občas dochádza k vzájomnému rušeniu pohonných a riadiacich síl. Najviac to vodič pociťuje pri prudkých výjazdoch z ostrých zákrut. Väčšie nerovnosti na vozovke sa prejavili citeľnými nárazmi do volantu, okrem toho je Audi háklivé na vyjazdené koľaje a pri jeho šoférovaní nám chýbalo viac spätnej väzby. Správanie na ceste je neutrálne, pri prudkom otočení volantom sa prejaví nedotáčavá charakteristika.
Nič to ale nemení na fakte, že sa Avant stal víťazom nášho porovnávacieho testu. Pod jeho triumf sa podpísal najmä silný benzínový turbomotor a vysoký jazdný komfort. Druhé miesto patrí Mercedesu. Kompresorom dotovaný agregát s nepriamym vstrekovaním paliva síce zaostáva za konkurentmi, céčko však ponúka vyvážený súbor vlastností. Presným riadením a výbornou ovládateľnosťou sa môže pochváliť BMW, v konečnom hodnotení mu ale patrí tretia priečka.
Text: Hermann-Jozef Stappen, Peter Michalec
Foto: Achim Hartmann
Hodnotenie**Auto****Audi A4 Avant 1.8 TFSI****Mercedes-Benz C180 Kompressor T-model****BMW 320i Touring****Karoséria (max. 100 bodov)**767661**Bezpečnosť oblsuhy (max. 50 bodov)**404239**Jazdný komfort (max. 100 bodov)**868173**Pohon (max. 100 bodov)**585150**Jazdná bezpečnosť (max. 100 bodov)**828084**Brzdenie (max. 50 bodov)**364034**Životné prostredie (max. 50 bodov)**292831**Celkové hodnotenie (max. 550 bodov)****407****398****372**
**HODNOTENIE**
**1. Audi A4 1.8 TFSI Avant** Aj v prevedení kombi sa môže nová generácia modelu A4 presadiť medzi konkurenciou. Pohon zadných kolies má však pri riadení stále navrch.
**2. Mercedes C 180 Kompressor T-Model**
Trieda C má len málo slabých miest, výnimkou sú vysoké náklady, ktoré ju zaradili medzi Audi a BMW. Inak ponúka vyvážený súbor vlastností.
**3. BMW 320i Touring**
Najväčšou devízou trojkového kombi je ovládateľnosť a precízne riadenie. S atmosférickým benzínovým motorom sme si však veľa zábavy neužili.
Technické údaje**Auto****Audi A4 Avant 1.8 TFSI****BMW 320i Touring****Mercedes-Benz C180 Kompressor T-model****Motor**prepĺňaný benzínový 1.8 R4benzínový 2.0 R4prepĺňaný benzínový 1.8 R4Zdvihový objem1798 cm31995 cm31796 cm3Výkon118 kW/160 k pri 4500 ot/min125 kW/170 k pri 6700 ot/min115 kW/156 k pri 5200 ot/minKrútiaci moment250 Nm pri 1500 ot/min210 Nm pri 4250 ot/min230 Nm pri 2800 ot/min**Pohon**predých kolieszadných kolieszadných koliesPrevodovka6-st. manuálna6-st. manuálna6-st. manuálna**Karoséria**Dĺžka x šírka x výška4703 x 1826 x 1436 mm4520 x 1817 x 1418 mm4596 x 1770 x 1459 mmRázvor2808 mm2760 mm2760 mmBatožinový priestor490/1430 l460/1385 l485/1500 lPohotovostná hmotnosť1569 kg1513 kg1561 kgUžitočné zaťaženie471 kg457 kg504 kgVnútorná šírka vpredu/vzadu 1475/1445 mm1475/1455 mm1445/1455 mmVnútorná výška vpredu/vzadu 1020/960 mm1005/950 mm1010/960 mmObjem palivovej nádrže65 l63 l66 l**Brzdná dráha**zo 100 km/h za studena prázdne37 m38 m37 mzo 100 km/h za studena naložené38 m38 m38 mzo 100 km/h za tepla naložené38 m38 m37 mzo 160 km/h za studena prázdne94 m97 m94 mµ-split brzdenie117 m116 m102 m**Jazdné výkony (namerané hodnoty)**Zrýchlenie 0-100 km/h9,0 s9,5 s9,9 sPružnosť 60-100 km/h (IV./V.)8,8/12,4 s10,4/13,8 s9,8/14,1 sPružnosť 80-120 km/h (V./VI.)13,3/16,9 s14,3/18,6 s13,7/20,9 sSpotreba počas testu10,0 l/100 km9,5 l/100 km10,1 l/100 kmDojazd650 km663 km653 km**Jazdné výkony (hodnoty uvádzané výrobcom)**Maximálna rýchlosť218 km/h226 km/h218 km/hSpotreba7,2 l/100 km6,2 l/100 km7,7 l/100 kmEmisie CO2172 g/km148 g/km183 g/km**Cena**Základná cena verzieod 1 043 130 Sk s DPHod 1 054 000 Sk s DPHod 1 027 884 Sk s DPH