General Motors: Storočná voda

General Motors oslavuje v tomto roku storočnicu. Jubilejný rok sa však stáva rokom veľkej krízy. Nečudo, veď podľa trhovej kapitalizácie je GM lacnejší než výrobca „angličákov“.
Vydané  Text: 
Je možné, aby General Motors skrachoval? Koncern, ktorý prezident Roosevelt v čase 2. svetovej vojny označil za kľúčový prvok americkej demokracie? Koncern, ktorý po vojne vyrobil každé druhé auto predané v USA? Koncern, ktorý sa ešte pred niekoľkými mesiacmi pýšil titulom Najväčšia automobilka sveta? Je to možné? Odpoveď znie: je. Uznávaný analytik investičnej banky Merrill Lynch John Murphy začiatkom júla vyslovil nevysloviteľné: platobnú neschopnosť „nemožno vylúčiť“. Ako inak možno charakterizovať firmu, ktorá každý deň vyhodí z okna dvojcifernú miliónovú sumu, keďže nedokáže svoje náklady zredukovať tak rýchlo, ako jej utekajú klienti. S obratom 181 miliárd dolárov GM stále patrí k desiatke najväčších spoločností sveta. Paradoxne naproti tomu pôsobí trhová kapitalizácia, podľa ktorej má koncern hodnotu šesť miliárd dolárov, čiže menej než Mattel, výrobca kultových autíčok Matchbox. O ťažkej kríze svedčí najmä prepad kurzu akcií pod desať dolárov. Naposledy mali akcie túto hodnotu v roku 1954, hoci ešte vo februári stáli 29 dolárov. Čísla hovoria jasnou rečou: GM v prvom polroku predal na svojom domovskom trhu v USA o 318-tisíc áut menej ako pred rokom. Koncern plánuje do konca budúceho roka zvýšiť svoju likviditu o 15 miliárd dolárov. Podľa znalcov GM potrebuje túto sumu, aby spoľahlivo zabezpečil platobnú schopnosť. Preto nasadil drastický úsporný kurz: zmrazil vyplácanie dividend, mzdové náklady chce znížiť o 20 percent, predať majetok v hodnote štyroch miliárd dolárov a vziať najmenej dvojmiliardový úver. GM pri tejto príležitosti potvrdil, že uvažuje o predaji svetoznámej značky Hummer, ktorá už amerických kupcov zaujíma čoraz menej. Paradoxom je to, že v Európe, najmä v jej východnej časti, sa týchto áut predalo takmer o tretinu viac. **Detroitská trojka trpí** Situácia zvyšných dvoch členov známej detroitskej trojky tiež nie je práve ružová. Podľa štúdie investičnej banky JP Morgan je najpravdepodobnejším kandidátom na bankrot Chrysler, ktorý už niekoľko týždňov musí neustále dementovať špekulácie o prípadnej platobnej neschopnosti. I keď argumentuje, že finančné ciele splnil dokonca nad rámec plánu, špekulácie neutíchajú. Branža napríklad nevylučuje, že predá značky Jeep a Dodge Ram. Relatívne najsilnejšiu pozíciu má Ford, hoci druhá strana mince je skôr odstrašujúca. Ford si pred dvomi rokmi vzal 23-miliardový úver. Za ten však zaplatil vysokú cenu: založil takmer všetko, či už fabriky, pozemky a dokonca aj svoje logo. Nie je to tak dávno, čo prestížny Jaguar predal indickému koncernu Tata, Aston Martin zas skupine investorov a znalci nevylučujú, že pôjde aj švédske Volvo. Ak by však skutočne jeden z detroitskej trojky vyhlásil platobnú neschopnosť, malo by to nepredstaviteľné následky. V prvom rade by zmizli desaťtisíce pracovných miest, akcionári by prišli o majetok a veritelia a dodávatelia o milióny dolárov. A to všetko v roku prezidentských volieb v USA. Téma by sa stala hlavným bodom programu a experti sú presvedčení, že prívrženci voľného obchodu by sa veľmi rýchlo ocitli v menšine. **Spánok na vavrínoch** Príčinou problémov je predovšetkým pomýlená produktová politika. Situácia amerických automobiliek je oveľa horšia než v Európe, pretože ponuke pickupov a SUV prispôsobili vybavenie tovární. Príkladom môže byť Ford Focus, ktorý sa teší čoraz väčšej obľube, ale Ford jednoducho nedokáže pokryť dopyt. Ďalším mínusom je fakt, že v ponuke značiek spoza Atlantiku síce nechýbali aj menšie modely, ale o úsporných motoroch hovoriť nemožno. Všetky strategické omyly sa teraz vrátili ako bumerang. Americká dogma, že auto musí byť veľké a silné, už dávno neplatí. Galón (3,8 litra) benzínu stojí viac ako štyri doláre. I keď súčasná cena zodpovedá zhruba 60 eurocentom, pre Američanov znamená šok. Nečudo, veď takmer desať rokov stál benzín 30 amerických centov. Na reakciu nebolo treba dlho čakať: donedávna obľúbené SUV sa stali účinným lapačom prachu v showroomoch. Navyše spotrebitelia sa od ťažkých pickupov a terénnych áut odvrátili tak rýchlo, že výrobcovia sa mohli prepadu predaja len bezmocne prizerať. Ďalekosiahle zmeny v sektore priznávajú aj samotné automobilky. „Myslíme si, že segment SUV síce ponúka určitej skupine kupcov výhody, no s jeho oživením už pravdepodobne nemôžeme počítať,“ tvrdí analytik Fordu George Pipas. GM po zverejnení katastrofických čísiel o májovom a júnovom predaji okamžite rozhodol o investíciách do vývoja menších modelov a obmedzení výrobných kapacít pre veľké vozidlá o 40 percent, vrátane zatvorenia štyroch tovární a zrušenia zmien v ďalších dvoch. No tento budíček prišiel neskoro pravdepodobne o celé roky. Storočná voda sa blíži a bude musieť odplaviť nejeden nános, ak sa chce GM postaviť na nohy a obhájiť postavenie najväčšej automobilky sveta. **Úsporné opatrenia General Motors:** \- zníženie výrobných kapacít pre SUV a pickupy takmer o milión kusov, zatvorenie štyroch tovární a zrušenie zmien v ďalších dvoch \- zníženie výdavkov na marketing, revízia plánovaných výdavkov \- prepúšťanie v USA a Kanade \- zastavené platby do fondu zdravotného zabezpečenia dôchodcov do roku 2010 \- zrušenie zdravotného zabezpečenia pre bývalých zamestnancov v dôchodku vo veku nad 65 rokov od r. 2009 (čiastočná kompenzácia vo forme vyššieho dôchodku) \- zmrazené zvyšovanie platov v USA a Kanade a zrušené odmeny pre manažment \- redukcia zásob \- zmrazenie vyplácania dividend \- zváženie predaja majetku, vrátane značky Hummer Zdroj: Financial Times Deutschland, Die Welt, General Motors Spracovala: Soňa Zverková







Inzercia

Inzercia