BMW radu 7: Top High Tech VIDEO

Menej provokatívny dizajn, o to však dlhší zoznam technických systémov na palube. Do svetových oceánov práve vyplávala vlajková loď z Mníchova, BMW radu 7 novej generácie.
Vydané  Text: 
Okolo dizajnu aktuálnych, resp. nedávno minulých modelov BMW, minimálne od čias, keď začal v Mníchove šafáriť istý Chris Bangle, sa viedlo a vedie viac než dosť rečí. Snáď žiaden však nespolarizoval verejnú mienku tak výrazne, ako sedmička predošlej generácie. Americký šéfštylista, ktorého medzičasom kopli smerom hore na pozíciu dizajnového bossa celej skupiny BMW, síce dokázal jej nezvyčajný dizajn veľmi kvetnato a presvedčivo obhajovať, svoj názor však len tak jednoducho cieľovej skupine tohto modelu nevnúti. Ukázalo sa to už pri facelifte, pri ktorom sa niektoré „najostrejšie hrany“ viditeľne obrúsili. Nová sedmička v tomto trende pokračuje ešte trochu ďalej, trúfneme si odhadnúť, že s jej podobou bude mať akceptačný problém podstatne menšia časť publika než s predchodkyňou. Svojho značkového pohrávania sa s kombináciami konvexných a konkávnych plôch sa však bielomodrí štylisti nevzdali, pozrite sa napríklad na ostrú hranu tiahnucu sa cez líniu kľučiek a na plochu pod ňou, respektíve nad ňou…. Viac slovných komentárov exteriér asi nepotrebuje, obrázky povedia viac. A aj o interiéri, ktorý teraz už nepripomína nepodarený pokus o kozmickú loď a o koľko je umiernenejší, o toľko vyzerá serióznejšie a hlavne útulnejšie. Na fakt, že auto sa predáva najmä vďaka svojmu dizajnu, sa ale v Mníchove rozhodne nespoliehali a napchali doňho toľko techniky, že by sa o nej dala napísať celá monografia. Takže nasledujúce riadky prosím berte ako mimoriadne zostručnený výťah. Veľké autá už nepotrebujú rásť, poviete si možno a v BMW to vidia zrejme podobne. Novinku síce natiahli o 3,3 cm na dĺžku, so šírkou ale nepohli ani o milimeter, pri výške dokonca ubrali o 1,2 cm. Zato však popracovali na proporciách: skrátili previsy a tým pádom samozrejme predĺžili rázvor, až o 8 centimetrov. Ďalších 14 cm rázvoru aj celkovej dĺžky dostanete ak si zvolíte predĺženú verziu, zatiaľ kombinovanú iba s benzínovými motormi, takže označenú „Li“. Mechanika podvozka prináša vpredu dvojité priečne ramená, vzadu je nová viacprvková náprava, ktorú si v BMW nechali patentovať pod označením Integral V. Elektronická podpora zahŕňa množstvo známych aj nových systémov. Prvýkrát sa stretávame s názvami Dynamic Damping Control (dynamická kontrola tlmenia) a Dynamic Driving Control, čo je systém, ktorým dokážete regulovať charakteristiku podvozka, prevodovky a elektronického plynu v štyroch režimoch: Comfort, Normal, Sport a Sport+. Marketingoví mágovia BMW budú v súvislosti so šasi pravdepodobne veľmi zúrivo mávať najmä transparentom s nápisom Integral Active Steering, ktorý ku schopnostiam aktívneho riadenia predných kolies s premenlivým prevodovým pomerom pridal ešte aj riadenie zadnej nápravy. Jej kolesá sa dokážu natáčať do uhla troch stupňov, podľa rýchlosti jazdy buď opačne než predné, alebo súhlasne s nimi. Pod prednou kapotou sedmičky nastala jednoznačná turboéra. Všetky tri prvé motory, ktoré sú v ponuke, sú prepĺňané. Model s označením 740i sa vzdal predošlého malého osemvalca a spoľahol sa na trojlitrový radový šesťvalec Twin Turbo s priamym vstrekovaním paliva. V novej sedmičke má výkon zvýšený až na 240 kW/326 k (doteraz v iných modeloch 225 kW/306 k). Vrcholom ponuky je priamovstrekový véčkový osemvalec taktiež s technikou Twin Turbo s výkonom 300 kW/407 k, premiérovaný nedávno v novom BMW X6. Tu poháňa verziu 750i. Naftovým zástupcom je vraj prvý z novej generácie nových dieselových agregátov. Ten má „iba“ jedno variabilné turbo, aj to mu však pri šiestich valcoch a troch litroch stačí na výkon 180 kW/245 k pre verziu 730d. Všetky motory budú sériovo spriahnuté so šesťstupňovým automatom, ktorý dostal vylepšený menič krútiaceho momentu s menším preklzom a športovejšou charakteristikou radenia. O radení na volante však ani zmienka…. Z palubnej high-tech výbavy sa na vás sypú mnohé známe mená ako Head-Up Display, Asistent diaľkových svetiel, Night Vision, iDrive…. i keď, tie posledné dve boli výrazne modifikované. Systém nočného videnia teraz dokáže identifikovať jednotlivé osoby a upozorniť na ich pohyb smerom do cesty, ovládacie rozhranie bolo vylepšené v mnohých smeroch: k centrálnemu otočnému ovládaču pribudli štyri tlačidlá priamej voľby najdôležitejších funkcií a na palubnej doske sa ocitol údajne najväčší displej v osobnom aute s uhlopriečkou 26 cm a rozlíšením 1280 x 480 pixelov. Úplne novými palubnými systémami sú varovanie proti opusteniu jazdného pruhu (Lane departure warning) a systém na sledovanie premávky v mŕtvom uhle (Lane change warning). Aj nová sedmička ťaží z uvoľnenia európskych legislatívnych reštrikcií a prináša príplatkový systém variabilnej distribúcie svetla, ktorý prispôsobí dĺžku, šírku a tvar osvetlenej plochy tomu, či práve idete po meste, po diaľnici, alebo povedzme v hmle. Už základ má vo výbave bixenónové predné svetlá. Nové BMW radu 7 prináša ako prvé systém BMW ConnectedDrive, ktorého prvky skúšajú mníchovskí v rôznych formách už dosť dlho. V tejto konkrétnej novinke sa stará o doteraz nevídané napojenie auta na okolitý svet cez internet. Okrem toho, že umožňuje úplne plnohodnotné surfovanie, sa postará aj o automatickú komunikáciu auta so servisom, či privolanie pomoci v prípade potreby. Text: Ladislav Malák Foto: BMW







Inzercia

Inzercia