Nie každá jazdná prezentácia býva adrenalínovým zážitkom. Predstavenie novej generácie modelu Jeep Cherokee v okolí Liptovského Mikuláša však sprevádzal viac než mierny extrém.
Jeep Cherokee už možno smelo považovať za terénnu legendu. Automobilový svet za oceánom ho síce zaraďuje do kategórie SUV, pre nás je to však stále takmer klasický offroad. Svedčí o tom aj jeho vzhľad, ktorý oživil pôvodné hranaté tvary a nechal tak zabudnúť na predchádzajúcu uhladenú generáciu z roku 2001. K drsnému výzoru prispieva najmä predná maska, kde sa nachádza mohutný gril a veľký nárazník prechádzajúci do blatníkov. Nový Cherokee je postavený na rovnakej podvozkovej platforme ako partnerský Dodge Nitro. Predná náprava má nezávislé zavesenie, pričom zaujímavosťou je riešenie zadnej, ktorá je v základe síce klasicky tuhá, celkovo však až päťprvková.
Novinkou je systém pohonu kolies s názvom Selec-Trac II ponúkajúci viaceré jazdné režimy. Cherokee je štandardne zadnokolka (2WD), pričom jednoduchým úkonom sa z neho môže stať automobil s pohonom všetkých štyroch kolies (4WD Auto). Na výber je aj redukcia (4WD Low), ktorá v extrémnych podmienkach na druhom prevodovom stupni znásobuje krútiaci moment až 2,72-krát.
Vo výbave nenájdete mechanické uzávierky žiadneho diferenciálu, Selec-Trac II v režime 4WD Auto totiž dokáže predchádzať preklzu kolies elektronicky: elektronika podľa potreby pribrzďuje jednotlivé kolesá a prostredníctvom senzorov rozdeľuje krútiaci moment v závislosti od adhéznych podmienok. V teréne budúci majitelia ocenia viacero pomocníkov v podobe asistenta rozbiehania do kopca (HSA), zjazdu z kopca (HDC) či ABS, ktoré dokáže udržiavať tlak v brzdách v dlhších impulzoch.
Slovenská klientela bude mať na výber jediný motor, ktorý sme si vyskúšali aj počas jazdnej prezentácie. Ide o overený naftový štvorvalec 2.8 CRD (130 kW/177 k) vybavený systémom common rail, štandardne kombinovaný s päťstupňovým automatom s možnosťou manuálneho radenia.
Otvorenie dverí nového Jeepu Cherokee odhalilo jednoducho riešený a funkčný interiér. Použité plasty nepôsobili vysokohodnotne, ich primárnou funkciou je však trvácnosť a ľahká údržba. Za volantom bolo pre nás príjemným prekvapením pomerne presné riadenie, i keď so slabšou spätnou väzbou.
Tankodróm v podobe slovenských ciest dokázal nový Cherokee výborne utlmiť, komfort pruženia je na vysokej úrovni. Naše uznanie si zaslúžia aj off-roadové schopnosti tohto stále primárne civilného vozidla. Aj so sériovými cestnými pneumatikami totiž dokázalo bez problémov zvládať terénne nástrahy v podobe prašných ciest, šikmých svahov či nevyspytateľného blata.
Jeep Cherokee najnovšej generácie sa už medzi časom dostal na náš trh. Zákazníci budú mať na výber z výbav Sport a Limited, pričom základný model stojí 1 145 000 Sk.
Text: Peter Michalec
Foto: Jeep
Technické údaje**Motor****naftový 2.8 R4**Zdvihový objem2768 cm3Výkon130 kW/177 k pri 3800 ot/minKrútiaci moment460 Nm pri 2000 – 2008 ot/min**Karoséria**Dĺžka x šírka x výška4493 x 1839 x 1736 mmRázvor2694 mmBatožinový priestor419/1404 l**Jazdné výkony**Maximálna rýchlosť179 km/hZrýchlenie 0-100 km/h10,5 sSpotreba udávaná výrobcom9,4 l/100 kmEmisie CO2250 g/km**Cena**Základná cena verzieod 1 145 000 Sk s DPH