Európske automobilky musia počítať so zvýšením cien ocele približne o 60 percent na 770 eur za tonu. Svetová oceliarska jednotka ArcelorMittal oznámila, že v nasledujúcich týždňoch a mesiacoch plánuje v niekoľkých krokoch upraviť cenu. Podľa vyhlásenia koncernu je zdražovanie dôsledkom vysokého dopytu v Európe a rastúcich cien energií a surovín.
Podľa Handelsblattu železná ruda približne za rok zdražela o 40 percent a cena oceľového šrotu sa zdvojnásobila. Odborníci predpokladajú, že aj menšie oceliarne budú nasledovať príklad ArcelorMittalu. Už teraz sa ohlásila svetová štvorka – kórejské Posco, ktoré chce od tohto mesiaca zvýšiť ceny o 21 percent (95 eur), Thyssen-Krupp hovorí o sume 130 eur a Salzgitter o 150 eur. Predstaviteľ ArcelorMittalu Olli-Matti Saksi očakáva, že napätá situácia pretrvá aj v nasledujúcom období, čo vyústi do ďalšieho zdražovania.
Najviac tento úder pocíti Nemecko, ktoré možno smelo považovať za mekku európskeho automobilového priemyslu. V prvom rade sa zdražovanie dotkne stredných podnikov, ktoré spracúvajú oceľ pre automobilky, napríklad vyrábajú tlmiče či formujú plechy. Pritom už v roku 2004 každá šiesta firma hovorila o existenčných problémoch, no teraz je situácia oveľa hrozivejšia. Predovštkým pre nevídané tempo rastu cien. Kým tona plochej ocele začiatkom roka stála 500 eur, v apríli bola o sto eur drahšia a za júlové dodávky už oceliarne požadujú 720 eur. Pred štyrmi rokmi ešte mohli firmy presunúť vyššie náklady na zákazníka, tentokrát už mnohí túto šancu nebudú mať.
V podobnej situácii sú aj automobilky, ktoré zdražovanie pocítia na jeseň pri uzatváraní nových dodávateľských zmlúv. Handelsblatt toto zvýšenie odhaduje na dvojciferný miliardový údaj. K tomu sa pridružuje akútna hrozba, že predaj vozidiel aj vzhľadom na rast cien benzínu po rokoch výrazne klesne.
Zdroj: Handelsblatt, ArcelorMittal
Spracovala: Soňa Zverková