Mnohí ľudia kúpou ojazdeného auta podstupujú nemalé riziko a je jedno, či na inzerát alebo v autobazári. Konečne však prišla pomoc v podobe prehľadnej príručky.
Príručku vydal Spolok na ochranu vlastníkov automobilov (SOVA) v spolupráci so slovenskou políciou a obchodným partnerom, spoločnosťou Cebia. Neveľká knižočka obsahuje množstvo cenných rád a tipov, ako sa vyvarovať kúpe havarovaného, kradnutého či inak zmanipulovaného auta. Svetlo sveta zatiaľ uzrelo len desaťtisíc kusov, ktoré SOVA v priebehu mesiaca umiestni na odbory dopravy miestnych úradov a na stanice technickej kontroly. Alternatívne je publikácia k dispozícii aj online na [internetovej stránke združenia.](http://www.zdruzenie-sova.sk/)
Potenciálnym majiteľom ojazdeného vozidla poskytuje prehľad základných identifikátorov, ich umiestnenie a vysvetľuje spôsob kódovania VIN čísla. Každý si tak môže overiť aspoň to, či rok výroby súhlasí s tým, ktorý je uvedený v technickom preukaze. Príručka v skratke vysvetľuje aj postup staníc kontroly originality pri testovaní vozidla a možnosti odhalenia manipulácie s identifikátormi. Ďalším rizikovým faktorom sú právne nezrovnalosti vo vlastníckom vzťahu vozidla, napríklad, z hľadiska lízingu či exekúcie. Príručka radí, ako postupovať pri overení právnej „nezávadnosti“ vozidla, aby sa nestalo, že kúpite auto, ktoré vám vzápätí skonfiškuje exekútor prípadne súd.
Najväčšou pomocou sú však tipy na kontrolu technického stavu vozidla. Vďaka príručke oveľa ľahšie prídete na to, že auto bolo havarované alebo má najazdených podstatne viac kilometrov než uvádza tachometer. A samozrejme nemôžu chýbať ani rady, čo si treba všímať pri skúšobnej jazde.
Príručka vznikla aj vďaka skúsenostiam z Česka, kde sa vydalo a vzápätí aj rozobralo pol milióna kusov. Mnohé sa nachádzali dokonca aj v autobazároch. Majitelia sa však po čase začali sťažovať na to, že zákazníci kontrolovali úplne všetko, čo pochopiteľne trvalo veľmi dlho. Lenže v tomto prípade sú záujmy kupujúcich jasne nadradené záujmom autobazárov.