Systémy monitorovania vodičovej pozornosti: Čas na kávu

Šálka kávy je bežnou súčasťou motoristického života. Ale aby vás na prestávku s horúcim života budiacim nápojom vyzvalo auto, to tu ešte nebolo.
Vydané  Text: 
Podľa štatistík je až 90% všetkých dopravných nehôd spôsobených nesústredením sa vodiča na jazdu. Len v USA má únava za volantom za následok 100 000 nehôd ročne, z toho 1 500 smrteľných. V Európe je situácia podobná. Podľa Asociácie nemeckých poisťovní (GDV) až 25 % smrteľných nehôd na nemeckých diaľniciach je spôsobených únavou, respektíve nízkou koncentráciou vodiča. Systémov, ktoré majú sledovať vodičovu pozornosť, sa na svete vyvíja množstvo. Prevažne ide o technológie, sledujúce tvár vodiča. Z tej sa dá vyčítať miera jeho koncentrácie, mikrospánok a ďalšie detaily, ktoré po spracovaní majú posúdiť jeho schopnosť účinne sa venovať vedeniu motorového vozidla. Používajú sa infačervené kamery, sledujúce intenzitu žmurkania, činnosť viečok. Niektoré systémy spustia akustické varovanie, ak vodič dlhší čas nepohne volantom. Všetky tieto technológie sú však iba v štádiu vývoja, navyše sa nie celkom jednoznačne preukázala ich reálna užitočnosť. Takpovediac z opačnej strany na to šli vo Švédsku. Rozhodli sa vyčítať mieru vodičovej pozornosti zo správania sa automobilu. A na svete je systém, ktorý vyzve na prestávku, ak je koncentrácia na nebezpečne nízkej úrovni. Systém pod názvom DAC (Driver Alert Control – Kontrola vodičovej bdelosti) ponúka od tohto roku vo svojich modeloch V70, XC70 a S80 automobilka Volvo. V postate ide o kombináciu systému varovania pred opustením jazdného pruhu LDW (Lane Departure Warning), o ktorom sme podrobne informovali januárovom vydaní auto motor a športu a samotného DAC. Iba v skratke – LDW funguje na princípe sledovania cesty kamerou zabudovanou vo vnútornom spätnom zrkadle, ktorá sleduje cestu pred automobilom a v spolupráci so senzormi pohybu a riadiacou jednotkou vyhodnocuje a signalizuje hrozbu vybočenia z jazdného pruhu. Samotný systém strážiaci vodičovu koncentráciu berie do úvahy, ako už sme naznačili správanie sa automobilu, napríklad rýchlosť, plynulosť pohybu a ďalšie faktory, ktoré následne vyhodnocuje a na displeji uprostred otáčkomera zobrazuje stav vodičovej koncentrácie. Aktivuje sa pri rýchlostiach vyšších ako 60 km/h. V okamihu, keď je vodičova pozornosť na kriticky nízkej hranici, spustí sa akustický signál a na displeji sa zobrazí ikona šálky kávy a upozornenie na to, že je čas na pauzu. Systém dokáže rozpoznať okrem samotnej miery koncentrácie aj také situácie, keď sa vodič príliš venuje telefonovaniu alebo napríklad deťom na zadných sedadlách. Podľa Daniela Levina, projektového manažéra DAC vo Volve je, samozrejme, vecou vodiča kedy sa rozhodne pre prestávku, systém mu má iba napomôcť k tomu, aby dokázal urobiť správne rozhodnutie ešte pred tým, ako sa jeho koncentrácia dostane na príliš nízku úroveň. DAC je v podstate prvým systémom svojho druhu, ktorý je bežne dostupný ako voliteľná výbava (cena za dvojkombináciu DAC a LDW by sa mala pohybovať okolo 22 000 Sk), a tak ešte má aj určité malé detské choroby. V prvom rade ide o nižšiu efektivitu pri zhoršenej viditeľnosti. Za šera, hmly či na zasneženej ceste má systém problém s rozpoznávaním jazdnej dráhy. Počíta sa taktiež s jasne viditeľným vodorovným značením, čo môže byť na slovenských cestách neraz problém. Volvo očakáva, že by DAC mohol znížiť počet havárií spôsobených vybočením z jazdného pruhu a čelným nárazom až o 40%. Nezostáva než dodať, že by v prípade tohto systému šlo o užitočného pomocníka, aj keby zabránil čo i len jedinému nešťastiu a zmarenému ľudskému životu. **Z iného uhla pohľadu** Kým vo Volve sa rozhodli skúmať správanie sa vozidla a z toho vyčítať mieru vodičovej koncentrácie, technológie na priame monitorovanie vodiča naďalej pokračujú vo vývoji. Austrálska spoločnosť Seeing Machines (venuje sa vyspelým IT riešeniam) predstavila nedávno svoj program faceLAB. Ten dokáže pomocou dvojice kamier sledovať ľudskú tvár a podľa jej mimiky a pohybov určitých kľúčových častí rozpoznať okamžitý stav koncentrácie, napríklad aj vodiča za volantom. Systém si podľa jeho výrobcov poradí aj za prudkého či naopak slabého svetla, nerobia mu problémy okuliare, funguje bleskurýchle. Jeho nasadenie v automobiloch je vraj otázkou krátkeho času. Oponenti sú však skeptickejší – americkí novinári si dali tú námahu a systém vyskúšali. Fungoval, nebral však dostatočne do úvahy rozdielnosti tvárových čŕt odlišných rasových typov. Text: Ján Štefanovič Foto: Volvo a archív







Inzercia

Inzercia