Novodobá Škoda Superb ponúka od roku 2001 zákazníkom more priestoru na zadných sedadlách, dobré benzínové a naftové motory a výnimočnú možnosť vytiahnuť sa pred závistlivými susedmi.
Najväčšia škodovka sa v čase svojho príchodu stretla s mimoriadnym záujmom. A nie je sa čomu čudovať, pretože za veľmi solídnu cenu ponúkala obrovský vnútorný priestor, najmä vzadu, dostatočný výkon a imidž, ktorý dovtedy nedokázala poskytnúť ani tá najlepšie vybavená Octavia.
Jeho predaje síce nenaplnili pôvodné optimistické ciele automobilky, napriek tomu sa ich predalo dosť na to, aby sa dnes niektoré kusy dostali na trh jazdených vozidiel. My sme pri hľadaní vhodného kandidáta na test narazili na Superb z roku 2002 nalakovaný klasickou striebornou metalízou s naftovým šesťvalcovým motorom 2.5 TDI pod kapotou, kombinovaným so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Na jeho tachometri svietil údaj 159 000 najazdených kilometrov.
Veľkou devízou auta je vnútorný priestor. Na predných sedadlách máte miesto v každom smere, no to, čo predvádza Superb na zadných sedadlách, to nedokáže ponúknuť ani Passat B5, ktorý tejto škodovke slúžil ako darca základných technických komponentov.
Na rozdiel od neho má Superb o 100 mm dlhší rázvor, čo sa prejavilo najmä na spomínanom priestore na zadných sedadlách. S veľkou dĺžkou však súvisí aj menšia torzná tuhosť karosérie. Napriek tomu v našom Superbe nič nevŕzgalo a všetky plasty vnútorného obloženia sedeli na svojom mieste. Látkové čalúnenie bolo ako nové a ani samotné sedadlá neboli vysedené.
Superb ako jediný model koncernu Volkswagen v tejto triede stále používa platformu s jednoduchou vlečenou nápravou ešte z roku 1996, čo sa prejavuje na jeho neistých jazdných vlastnostiach. Na rovnom povrchu síce sedí veľmi dobre, ale na rozbitej ceste zadná časť nervózne poskakuje a stráca istotu.
Testované auto malo hlučnejší podvozok, čo dokazuje, že predošlý majiteľ ho často preháňal po rozbitých povrchoch a dával nápravám zabrať. Ťažký naftový motor navyše dosť zaťažuje zložitú prednú nápravu, ktorej životnosť tak klesá rýchlejšie, než pri benzínových verziách.
Motoru ani po rokoch nechýbal slušný záťah, po naštartovaní však výrazne dymil, čo svedčí o klesajúcej kondícii vstrekovačov, alebo merača hmotnosti nasávaného vzduchu. Prevodové stupne sa radili ľahko, trochu viac námahy si vyžadovalo len radenie spiatočky. Výrobca udáva priemernú spotrebu tejto motorizácie 7,1 l/100 km, nám sa podarilo každých 100 kilometrov spáliť približne o jeden liter nafty viac.
Text: Václav Lipavský
Foto: autor
**Plusy**
\+ dielenské spracovanie
\+ vnútorný priestor
\+ malá strata hodnoty
**Mínusy**
\- priemerná ovládateľnosť
\- hlučné naftové štvorvalce
\- záujem zlodejov
**Časté poruchy**
Poruchový merač hmotnosti nasávaného vzduchu (TDI), opotrebované ložiská turbodúchadla, stuhnutá regulácia turbodúchadla, benzínový motor 2.0 môže mať vyššiu spotrebu oleja, citlivá predná náprava (do roku 2002), rýchle opotrebovanie zadného brzdového obloženia (motor 2.8 V6), vôle v uložení zadnej nápravy.
**Naše odporúčanie**
Výborným motorom je pre Superb prepĺňaný benzínový štvorvalec 1.8 20V T s výkonom 110 kW (150 k). Je veľmi spoľahlivý, pružný a má dostatok výkonu. Pri rozumnom zaobchádzaní s plynovým pedálom sa zmestíte do 9 l/100 km. Naftový motor 2.5 V6 TDI s výkonom 114 kW (155 k) má nepriaznivú krivku krútiaceho momentu, silnejšia verzia je omnoho lepšia.
Vozidlo zapožičala na test spoločnosť AAA Auto.