Nový Peugeot 308 je dosť dobrý na to, aby dal zabrať konkurencii. Dokáže však zahnať do kúta svojho úhlavného nepriateľa Volkswagen Golf? Postavili sme ich proti sebe a zisťovali, ktorý z nich je lepší.
Volkswagen Golf piatej generácie je na trhu už nejaký ten piatok, napriek tomu je stále plný síl a nárokuje si na pozíciu lídra segmentu. Lenže udržať sa na špici je z roka na rok ťažšie a jeho skalp patrí medzi najžiadanejšie trofeje. Jedným z najmladších konkurentov je Peugeot 308 a nie je prekvapením, že má na muške práve spomínaný Golf. Ten však napriek svojmu zrelšiemu veku o prvenstvo bojuje s gráciou mladíka.
Obidvaja porovnávaní súperi bez problémov pojmú štvorčlennú rodinu s dvoma menšími deťmi a batožinu na kratšiu dovolenku, pričom dokážu stále ponúknuť rozumnú mieru komfortu. Obidvaja majú pod kapotou naftový prepĺňaný dvojliter s približne rovnakým výkonom a krútiacim momentom a veľmi podobne sú na tom aj pri porovnaní vonkajších či vnútorných rozdielov. Najväčšie rozdiely preto spočívajú najmä v tom, ako si vás dokážu získať vonkajšími tvarmi a pocitmi spoza ich volantu.
Peugeot je podstatne novší a ponúka viac štýlu. Jeho dizajn je výstrednejší a snaží sa na seba pútať viac pozornosti. Obrovský predný nasávací otvor si všimnete na míle ďaleko a kapotu pripomínajúcu nos monopostu vám bude závidieť každý fanúšik Formule 1. Golf ide opačnou cestou striedmej elegancie. Jeho nevtieravé tvary miestami pôsobia až nudným dojmom a ani na chvíľu vás nenechá na pochybách, že je dielom prísnych nemeckých štylistov. Nadčasový dizajn však okrem dojmu, že ho tvoril niekto bez fantázie, ponúka jednu veľkú výhodu – starne veľmi pomaly a preto sa môže Volkswagen aj po rokoch smelo postaviť vedľa šviháckej tristoosmičky.
Rozdiel generácií vidno aj na väčších vonkajších rozmeroch mladšieho Peugeota. Ten získava najmä šírkou väčšou o nezanedbateľných 66 mm. Golf stráca aj na rázvore (- 30 mm), paradoxne je však na jeho zadných sedadlách viac miesta. Celkovo pôsobí nemecký zástupca vzdušnejším dojmom, čo nakoniec potvrdili aj nami namerané údaje. Peugeot vracia úder stvárnením palubnej dosky. Je úplne nová a jej materiály a ich spracovanie sú omnoho lepšie, než to predvádzal model 307. Veľmi pekne sú stvárnené aj vnútorné výplne dverí. Interiér vyzerá celkovo kvalitnejšie než v Golfe. Kabína Golfa pôsobí nudnejším dojmom, na druhej strane z tohto interiéru cítite, že sa nič nehrá a je k vám úprimný. Dojem kvality z neho cítite aj počas jazdy, krásny interiér tristoosmičky totiž pri nej už tak sebavedomo nepôsobí.
Peugeot má pomerne veľký batožinový priestor, no menej miesta na hlavu pre posádku sediacu vzadu. Golf ponúkne väčší batožinový priestor a aj nepatrne viac miesta pre hlavy zadných pasažierov. Interiéry obidvoch áut sa postarajú o približne rovnaký komfort, pričom ani v jednom z nich nenájdete vážnejšie nedostatky.
Prvé veľké odlišnosti prichádzajú pri porovnaní pohonných agregátov. Majú síce podobné výkony, ale charakterovo sú od seba tak ďaleko, ako len môžu. Koncepčne starší motor 2.0 TDI s priamym vstrekovaním čerpadlo-dýza už po naštartovaní prezradí svoj agrárnejší charakter. Ten sa žiaľ nezmení k lepšiemu ani pri záťaži. Dynamicky je však vo výbornej kondícii a modernejší, tichší a kultúrnejší štvorvalec 2.0 HDi v Peugeote mu nestačí v žiadnej z meraných disciplín. Napriek tomu z Peugeota cítite väčšie nadšenie a hlad po otáčkach. Vďaka enormnému nástupu záťahu agregátu TDI PD v stredných otáčkach však pôsobí Golf pocitovo živšie. Nad hranicu 4000 otáčok sa mu už síce nechce, ale ani nemusí, pretože v tej chvíli už má tristoosmičku ďaleko za sebou. Rachot motora TDI PD vám však pri každom studenom štarte bude liezť na nervy, za životného partnera by sme si preto rozhodne radšej zvolili príjemnejšie HDi.
Rozdiely sa nekončia ani pri porovnaní podvozkov. Predné nápravy majú obidvaja kohúti takmer rovnaké, no zadná viacprvková náprava v Golfe si dá jednoduchú vlečenú zadnú nápravu tristoosmičky kedykoľvek na obed. Okrem konštrukcie náprav sú rozdiely aj v pocitoch za volantom. Keď sa cesta začne krútiť, v Peugeote máte pocit, že sa musíte pri rýchlej jazde viacej snažiť. Schopnosti jeho podvozka siahajú ďaleko a na rovnom povrchu, kde má priľnavosti na rozdávanie, dokážete byť skutočne rýchli. Podvedome však cítite, že to nie je jeho parketa a musíte sa k takémuto jazdnému štýlu nútiť. Situácia sa ešte zhorší, keď musí podvozok na rozbitej ceste zvládať viac úloh. Pri prejazde nerovností sa ozývajú väčšie rany, než v Golfe a zadná náprava rýchlo stráca priľnavosť. Je to daň za jej jednoduchú konštrukciu, ktorá sa nechá vyviesť z rovnováhy skôr, než viacprvkové zavesenie v Golfe.
Riadenie je presné a v zákrute umožní nasmerovať auto tam, kam chcete. Volant kladie počas rýchlej jazdy odpor, ale cítite, že pôsobí umelo. Golf je priamočiarejší a za každých okolností stabilnejší. V krízovej situácii by sme radšej sedeli práve v ňom.
Pri tomto porovnaní by sme na záver nemali zabudnúť ani na fakt, že zatiaľ čo si 308, aspoň podľa skúseností s predchádzajúcimi modelmi, po troch rokoch udrží približne polovicu svojej pôvodnej ceny, za Golf dostanete po rovnakom čase podstatne viac. V dnešnom dueli nakoniec po sčítaní bodov zvíťazila mladá krv. Vzhľadom na veľký vekový rozdiel je však náskok Peugeota 308 pred Golfom zarážajúco malý, nehovoriac o tom, že ďalšia generácia Golfa už klope na dvere.
Text: Václav Lipavský
Foto: PANER (5) a Peter Michalec
**HODNOTENIE**
**1. Peugeot 308**
Dnešný duel právom vyhral Peugeot 308. Oproti predchodcovi zaznamenal výrazný kvalitatívny skok, pomohol mu aj lepší naftový motor pod kapotou. Vzhľadom na vekový rozdiel je však jeho náskok nebezpečne malý a Golf VI, ktorý je za dverami, môže výsledok rýchlo zvrátiť.
**2. Volkswagen Golf**
Golf dnes odchádza porazený. Jeho silné zbrane, ktorými sú predovšetkým jazdné vlastnosti a výborná kvalita spracovania, mu však stále dávajú voči najnovšej konkurencii prekvapivo veľkú šancu. Cenné body stráca najmä v oblasti pohonnej jednotky. Tie pridá až prvý common rail v novej generáci.
Technické údaje**Auto****Peugeot 308 2.0 HDi****VW Golf 2.0 TDI****Motor**prepĺňaný naftový 2.0 R4prepĺňaný naftový 2.0 R4Zdvihový objem1997 cm31968 cm3Výkon100 kW/136 k pri 4000 ot/min103 kW/140 k pri 4000 ot/minKrútiaci moment320 Nm pri 2000 ot/min320 Nm pri 1750 ot/min**Pohon**predných koliespredných koliesPrevodovka6-st. manuálna6-st. manuálna**Karoséria**Dĺžka x šírka x výška4276 x 1825 x 1498 mm4204 x 1759 x 1485 mmRázvor2608 mm2578 mmBatožinový priestor348/1201 l350/1305 lPohotovostná hmotnosť1383 kg1390 kgUžitočné zaťaženie538 kg480 kgVnútorná šírka vpredu/vzadu 1455/1465 mm1470/1475 mmVnútorná výška vpredu/vzadu 1015/940 mm1060/970 mmObjem palivovej nádrže60 l55 l**Jazdné výkony (namerané hodnoty)**Maximálna rýchlosť204 km/h205 km/hZrýchlenie 0-100 km/h10,1 s9,3 sPružnosť 60-100 km/h (IV.)6,7 s6,2 sPružnosť 80-120 km/h (V./VI.)9,1 s/11,6 s8,6 s/11,2 sSpotreba počas testu6,6 l/100 km7,1 l/100 kmDojazd909 km775 km**Jazdné výkony (hodnoty udávané výrobcom)**Spotreba udávaná výrobcom5,5 l/100 km5,5 l/100 km**Cena a výbava**Základná cena verzieod 754 000 Sk s DPHod 762 518 Sk s DPHairbag vodiča/spolujazdcaS/SS/Sairbagy bočné/záclonovéS/SS/SABS/ESPS/SS/25 210 SkklimatizáciaSScentrálne zamykanie s DOSSpalubný počítačSSelektrické okná vpredu/vzaduSSpredné hmlovkySS
Hodnotenie**Auto****Peugeot 308 2.0 HDi****VW Golf 2.0 TDI****Karoséria (max. 100 bodov)**7576**Ergonómia (max. 50 bodov)**3938**Jazdný komfort (max. 95 bodov)**7471**Pohon (max. 95 bodov)**6761**Jazdná bezpečnosť (max. 60 bodov)**4143**Celkové hodnotenie (max. 400 bodov)****296****289**