Range Rover na baterky je údajne lepší než ten s V8! Čo o ňom vieme?
Nový Range Rover Electric príde v roku 2025, ponúkne viac výkonu ako V8, pokročilé riadenie trakcie a extrémnu odolnosť v každých podmienkach.
Vydané Text: Marek Lehmann
O tom, že Range Rover chystá čisto elektrickú verziu, sme vedeli už nejaký ten piatok. Teraz však britská automobilka potvrdila, že práce finišujú a nový Range Rover Electric je takmer hotový. A čo viac – vyzerá to, že by mohol zatieniť aj benzínové V8-čky. Vývojári z Jaguar Land Rover nešli cestou kompromisov. Novinka už zvládla extrémne testy v polárnom kruhu aj v horúčavách Spojených arabských emirátov, kde teploty bežne presahujú 50 °C. Všetko nasvedčuje tomu, že ide o auto, ktoré si nebude pýtať špeciálne zaobchádzanie – bez ohľadu na to, či idete cez mrazivú tundru alebo púšť.
Na prvý pohľad elektrický Range Rover nevyzerá inak ako súčasné spaľovacie verzie predstavené v roku 2022. Jediný väčší rozdiel nájdete na prednej maske, ktorá dostane vlastný dizajn. Všetko ostatné – silueta, proporcie aj majestátny postoj – zostáva verné klasike. A to je dobre. Čo sa týka techniky, briti zatiaľ držia detaily pod pokrievkou, no pár zaujímavostí už pustili von. Vieme napríklad, že nový Range Rover Electric bude postavený na 800-voltovej architektúre, ktorá znamená rýchlejšie nabíjanie a efektívnejší chod systému. A tiež vieme, že má ponúknuť vyšší výkon než aktuálny model V8.
V zákulisí sa šepká, že v sériovej verzii dostane dvojmotorový pohon s kombinovaným výkonom 550 koní (404 kW) a krútiacim momentom 849 Nm. Pre porovnanie, súčasný model P530 s 4,4-litrovým twin-turbo V8 dosahuje „len“ 530 koní a 749 Nm. Ak tieto čísla sedia, elektrický Range bude nielen rovnako rýchly, ale ešte svižnejší. To však nie je všetko. JLR vyvíja vlastnú batériu – nie kúpenú od niekoho tretieho – a táto jednotka má kapacitu 117 kWh. Batéria využíva 344 prizmatických článkov v dvojvrstvovej konštrukcii, optimalizovaných pre čo najlepšiu hustotu energie, dlhý dojazd a rýchle nabíjanie. Žiadne oficiálne čísla o dojazde zatiaľ nemáme, ale očakáva sa viac než solídnych 500 kilometrov.
Inzercia
Range Rover Electric nemá byť len ďalšie SUV s batériou. Dostane inteligentný systém riadenia krútiaceho momentu, kde má každý elektromotor vlastnú riadiacu jednotku. Výsledok? Reakcia na preklzávanie kolies bude až 100-krát rýchlejšia než pri bežných systémoch ABS – namiesto 100 milisekúnd len 1 milisekunda. Ak k tomu pridáte Intelligent Driveline Dynamics, ktorý dokáže rozdeliť výkon medzi nápravy v priebehu 50 milisekúnd, výsledkom je neporovnateľne rýchlejšia reakcia na šmyk než u spaľovacích verzií. A áno, Range Rover Electric si zachová všetky tie veci, ktoré robia z tohto auta ikonu: nadpriemerné schopnosti v teréne, schopnosť brodiť sa hlbokou vodou, vysoký ťah a maximálne pohodlie na akomkoľvek povrchu. Vyrábať sa bude spolu s ostatnými Range Rovermi v Spojenom kráľovstve.
Ťukanie do mobilu za volantom? V Česku ich budú signálom blokovať