Keď vám nestačí športové SUV… urobíte z neho plavidlo, tak ako Cupra
Floating Terramar: SUV, ktoré jazdí po vode, vzniklo v spolupráci Cupra a Brava Boats. V Prahe ho mohli fanúšikovia vidieť v plnej prevádzke.
Vydané Text: Ivan Kratochvíl
Niektoré autá sa tvária ako športové, niektoré ako výnimočné, a niektoré – ako nová Cupra Terramar – idú ešte ďalej. Napríklad do vody. V Prahe sa koncom apríla odohrala scéna ako z filmu – SUV značky Cupra brázdilo rieku. Za celou akciou stála česká divízia značky a špecialisti z Brava Boats, ktorí z bežného (ak sa to vôbec dá takto povedať) športového SUV urobili plávajúci Terramar. A že to nebola len dekorácia na vode, ale plnohodnotné plavidlo, dokazovali tri dni plavieb po Vltave, počas ktorých mohli vybraní hostia zažiť, aké to je, keď sa auto premení na loď.
Znie to ako sci-fi, no technici Cupry a Brava Boats išli do toho naplno. Na základe špeciálnej edície Terramar America’s Cup vytvorili „obojživelnú“ verziu, ktorá vznikla pri príležitosti 37. ročníka Louis Vuitton America’s Cup – jedného z najprestížnejších jachtárskych podujatí sveta. Tam sa Terramar ukázal prvý raz – a keďže zožal pozornosť, vedenie značky sa rozhodlo dopriať podobné divadlo aj fanúšikom v Česku.
Technické pikošky Cupra
Plávajúci Terramar má špeciálne navrhnutú hliníkovú spodnú časť, ktorá pripomína trimarán a unesie až 2,5 tony. K tomu treba pripočítať prísne testy vztlaku, stability a kompletnú elektroniku, ktorá musela byť prispôsobená tak, aby ste mohli auto ovládať rovnako pohodlne ako loď – ale stále zvnútra interiéru SUV.
Na palube teda nesedel žiadny námorník s veslom, ale profesionálny kapitán za volantom, kým si až štyria cestujúci mohli užívať výhľad na Pražský hrad zo sedadiel športového SUV. Pritom vozidlo nevyšlo z formy – špeciálna prístrojová doska obsahuje všetko, čo treba, vrátane režimu plavby, a napojený dieselový motor Vetus s výkonom 20 kW tlačil vozidlo cez vodu rýchlosťou do 9,3 km/h. Na rieke to úplne stačí. Auto je pevne ukotvené na trupe. Počas plavby sa nepoužívajú pásy, interiér sa nesmie opúšťať a pre istotu sú k dispozícii aj záchranné vesty – aby ste nepovedali, že na bezpečnosť sa tu zabudlo.
Terramar v tejto verzii má dĺžku takmer 6 metrov a šírku 2,5 metra. Spodok ukrýva dieselový trojvalec Vetus Marino M3.29 s prevodovkou Saildrive SP60. Celková hmotnosť plavidla vrátane nákladu sa môže vyšplhať až na 5 044 kilogramov, čo je váha, s ktorou by ste radšej nechceli uviaznuť v prístave bez motora. Ale to nie je všetko. V batožinovom priestore nájdete spínaciu skrinku, palivomer, voltmeter a všetku potrebnú výbavu, ktorú v kufri auta bežne nevidíte. Spojenie medzi trupom a autom je navrhnuté tak, že montáž či demontáž zvládne aj mechanik s bežným náradím.