Menia elektromobilitu, rušia nabíjacie stanice. Veľká krajina to robí úplne inak

Revolúcia v oblasti mobility naberá na obrátkach, v krajine rušia nabíjacie stanice a radšej stavajú výmenné boxy.

Vydané  Text: 

Kvôli novinke rušia nabíjacie stanice

Vedeli ste, že v Indii rušia nabíjacie stanice, ktoré pôvodne plánovali, a namiesto nich rozširujú dostupnosť výmenných boxov? Autosalón v čínskom Šanghaji patrí k najvýznamnejším na svete a aj toto bola jedna z jeho tém. Pod heslom „privítajme inovácie, posilnime budúcnosť“ tento rok v rámci podujatia opäť kládli dôraz na elektromobilitu.

Kým v Číne je prechod na ekologickú dopravu už dávno realitou, India až teraz výrazne zrýchľuje tempo v tejto oblasti. Ako nedávno informovala agentúra Bloomberg, kľúčovú úlohu v tomto procese v Indii zohráva nová technologická inovácia, hoci prekážky pre elektrický pohon stále existujú a sú nepochybne výrazné.

Preplnené cesty a znečistené ovzdušie

Indické mestá sú známe hustou premávkou a výrazným znečistením ovzdušia. Šesť z desiatich najznečistenejších miest planéty sa nachádza práve v Indii. Približne desať percent emisií v krajine pochádza z dopravy. Tento stav sa však má zmeniť. Od polovice 30. rokov budú môcť byť na tamojší trh uvádzané iba bezemisné vozidlá.

Elektrické motocykle, skútre a rikše už teraz postupne nahrádzajú staré benzínové vozidlá. V roku 2024 tvorili elektrické trojkolky až 57 % všetkých nových registrácií v tejto kategórii. V prípade dvojkolesových vozidiel stúpol podiel elektrických verzií z jedného percenta v roku 2020 na súčasných šesť percent.

Rýchla výmena batérií, žiadne dlhé čakanie

India má viac ako 1,4 miliardy obyvateľov a vďaka tomu sa krajina stáva obrovským trhom pre nové technológie elektromobility. Jednou z kľúčových inovácií je systém výmeny batérií – namiesto zdĺhavého nabíjania si vodiči na špeciálnych staniciach vymenia vybitú batériu za plne nabitú.

Práve do tejto oblasti investujú nielen začínajúce startupy, ale aj veľké firmy ako Indian Oil a najbohatší muž Indie Mukesh Ambani. Cieľom je vybudovať hustú sieť výmenných staníc po celej krajine.

Každá minúta sa počíta

Pre vodičov a najmä tých, ktorí sa živia prepravou, je čas rozhodujúci. Investor Abhinav Sinha zdôraznil: „Je nesmierne dôležité, aby vodiči mohli získať novú batériu do troch až piatich minút, pretože každá minúta oneskorenia znamená stratu príjmu.“

Inzercia

Pulkit Khurana, spoluzakladateľ spoločnosti Battery Smart prevádzkujúcej viac než 1 400 výmenných staníc v 40 indických mestách potvrdil, že akceptácia elektromobilov v Indii výrazne rastie. Spolu s ďalšími partnermi sa im podarilo získať viac ako miliardu dolárov na rozšírenie siete výmenných staníc – to môže ísť aj na úkor klasických nabíjačiek. Neznamená to, že rušia nabíjacie stanice úplne, no prednosť dostáva nateraz technológia výmeny batérií.

Podľa India Battery Swapping Association (IBSA) je v krajine momentálne asi 2 600 výmenných staníc, no do roku 2030 by ich malo byť až 111 tisíc. Pre porovnanie, v súčasnosti je v Indii približne 26 tisíc tradičných nabíjacích staníc.

Problémy kvôli štandardom

Napriek tomu India čelí vážnym prekážkam pri rozvoji výmennej infraštruktúry. Okrem neistoty v oblasti štátnych dotácií a chýbajúceho financovania spomaľuje pokrok aj absencia jednotných priemyselných štandardov. Výrobcovia vozidiel sa zdráhajú zdieľať medzi sebou duševné vlastníctvo. To komplikuje kompatibilitu batérií medzi rôznymi značkami a modelmi.

Indická vláda v správe o elektromobilite odporúča, aby výrobcovia podporovali štandardizáciu batérií a výmenných rozhraní, čo by umožnilo bezproblémovú výmenu batérií naprieč celým trhom.

Rýchlonabíjanie ako alternatíva?

Zaujímavosťou, že technologické inovácie v oblasti rýchlonabíjania by v budúcnosti mohli nahradiť aj systém výmeny batérií, ktorý teraz v Indii zažíva boom.

Koncom marca predstavil čínsky BYD nový systém, ktorý dokáže nabiť batériu elektromobilu na úroveň dojazdu 470 kilometrov už za rekordných päť minút. To je fantastická hodnota. Táto technológia je však zatiaľ určená predovšetkým pre automobily a nie pre dvoj- a trojkolesové vozidlá, ktoré stále dominujú na indických cestách. Zrejme to tak dlho ešte aj zostane.

Indická vláda napriek zrýchľovaniu nabíjania vozidiel prízvukuje, že technológiu výmeny batérií chce „naďalej skúmať a aktívne podporovať“ a považuje ju za „kľúčovú stratégiu na urýchlenie adopcie elektromobilov v krajine“.


Inzercia