Zavedú nový interval STK, vodiči sa boja najhoršieho
Návrh EÚ sa ocitol pod paľbou. Vraj ide o čisté vyťahovanie peňazí od ľudí. Nový interval STK by sa týkal Slovenska.
Vydané Text: Alex
Plány Európskej únie na sprísnenie pravidiel technickej kontroly vozidiel vyvolali ostrú kritiku. Ak dôjde k schváleniu a nový interval STK začne platiť, vodiči starších áut by mohli byť nútení chodiť na kontrolu každý rok už od desiateho roku veku vozidla. O téme informuje web idnes.cz. Podľa odborníkov ide o zbytočnú záťaž, ktorá slúži viac finančným záujmom vybraných skupín než bezpečnosti.
Európska komisia navrhuje, aby všetky vozidlá staršie ako desať rokov museli absolvovať technickú kontrolu každý rok namiesto doterajšej dvojročnej periodicity.
Tlačia na nový interval STK
Hoci zákon ešte nebol prijatý, mnohí odborníci považujú jeho schválenie za veľmi pravdepodobné, najmä vzhľadom na dlhodobý tlak zo strany inštitúcií ako napríklad nemecký TÜV.
EÚ argumentuje zvyšovaním bezpečnosti na cestách. Staršie autá sú podľa nej náchylnejšie na technické poruchy, spôsobujú viac nehôd a produkujú viac škodlivín. Viacerí odborníci však tieto tvrdenia spochybňujú. Podľa nich počet nehôd zapríčinených technickými poruchami je dlhodobo nízky.
Nezmysel a hrozba pre dostupnosť mobility
Profesor Stefan Bratzel z Centra pre automobilový manažment v nedávno publikovanom rozhovore označil návrh na nový interval STK za čisté vyťahovanie peňazí od ľudí. Tvrdí, že opatrenie by mohlo umelo znehodnotiť inak plne funkčné jazdené vozidlá. Podľa jeho slov ide o nezmyselný nápad, ktorý poškodí najmä bežných vodičov.
Podobne sa vyjadril aj nemecký autoklub ADAC, ktorý upozorňuje, že priemerný vek áut napríklad v Nemecku už presahuje desať rokov, pričom nehodovosť ostáva stabilná a nedochádza k jej výkyvom smerom nahor.
Ak novinka prejde, milióny vodičov by sa mohli ocitnúť pod finančným tlakom, predovšetkým v menej dostupných regiónoch, kde nie sú alternatívy k osobnej doprave.
Víťazom budú stanice STK
Návrh by mohol viesť k značnému zvýšeniu počtu vykonaných kontrol. Nový interval STK by samozrejme výrazne prospel samotným staniciam STK zodpovedným za vykonávanie inšpekcií.
Na druhej strane, vodiči starších áut, ktorí si nemôžu dovoliť platiť každoročné poplatky, by mohli stratiť prístup k mobilite v podobe dopravy autom. To môže mať určite aj závažné sociálne dôsledky.