Nové normy EURO NCAP ohrozujú cenovo dostupné autá. Budú ešte také?
Nové pravidlá Euro NCAP môžu radikálne zvýšiť ceny cenovo dostupných áut. Citroën a Dacia varujú pred dôsledkami honby za hviezdičkami.
Vydané Text: Eva Bednáriková
A nie, neútočí na ne konkurencia, ale nové pravidlá Euro NCAP. Predstavte si, že si idete kúpiť nové auto. Nie ste milovník zbytočných parádičiek, nepotrebujete 15 kamier ani auto, ktoré vie zaparkovať samo v tme počas búrky. Chcete skrátka spoľahlivé, bezpečné a cenovo rozumné auto, ktoré Vás dovezie z bodu A do bodu B bez zbytočného stresu. Ale práve také autá – tie dostupné, praktické – sú momentálne pod paľbou.
Citroën a Dacia, dvaja silní hráči medzi ľudovými značkami, otvorene priznali, že ak sa budú musieť prispôsobiť najnovším – ešte prísnejším – hodnoteniam Euro NCAP, ich autá jednoducho prestanú byť cenovo dostupné. A tu začína vážna debata.
Bezpečnosť áno, ale nie za každú cenu
Obe značky uznávajú, že legislatívne normy Európskej únie – najmä GSR2 – sú dôležité. Veď základná pasívna bezpečnosť ako airbagy, deformačné zóny či pevná karoséria, to je dnes samozrejmosť. Ale čo sa týka honby za piatimi hviezdičkami Euro NCAP, tam už brzdia. Prečo? Pretože od tohto roka je na získanie najvyššieho skóre potrebné nielen zvládnuť nárazové testy na jednotku, ale aj byť vybavený celou škálou najmodernejších asistenčných systémov. A tie niečo stoja. Veľa.
Denis Le Vot z Dacie to povedal priamo: „Nenaháňame hviezdy. Nám ide o to, aby naše autá boli cenovo dostupné a zároveň bezpečné v rámci platnej legislatívy. Naše vozidlá možno nedosiahnu päť hviezdičiek, ale na cestách sú spoľahlivé a bezpečné.“ Citroën na tom nie je inak – šéf značky Thierry Koskas tvrdí, že ich úlohou je plniť zákonom stanovené normy. A tie už samy o sebe nie sú žiadna prechádzka ružovou záhradou.
Čo hovorí Euro NCAP?
Na opačnom konci barikády stojí Euro NCAP a jeho odborníci, ktorí tvrdia, že zvyšovanie bezpečnostných štandardov je nevyhnutné. Richard Billiald z Thatcham Research tvrdí, že legislatíva musí byť „široká a základná“, ale práve Euro NCAP ukazuje, kam až sa dá technicky zájsť. Inak povedané – nastavuje latku.
Lenže problém je, že latka sa z roka na rok zvyšuje. A tak ako sa z „kráľa“ stane za tri roky „retro kúsok“, podobne aj autá – ešte nedávno hodnotené štyrmi hviezdami – dnes ledva prelezú cez jednu. Príklad? Predchádzajúca generácia Citroënu C3. Kým kedysi mala štyri hviezdičky, dnes by podľa nových pravidiel mohla dostať nulu. Nie preto, že by bola nebezpečná, ale preto, že nevie všetky tie nové kúsky, ktoré sa od moderného auta očakávajú.
Čo sa zmenilo od januára 2025?
Od začiatku roka nestačí iba chrániť posádku pri náraze. Pribudli štyri nové kategórie hodnotenia:
-
Bezpečná jazda – sledovanie vodiča a pomoc pri šoférovaní,
-
Predchádzanie zrážkam – pokročilé systémy, ktoré zasiahnu skôr než Vy,
-
Ochrana pri náraze – klasická pasívna bezpečnosť,
-
Bezpečnosť po nehode – hodnotenie toho, ako si auto poradí s núdzovým volaním či otváraním dverí po kolízii.
A to všetko má svoje náklady. Technológie nie sú lacné a každá nová funkcia navyšuje konečnú cenu auta. Výsledok? Cenovo dostupné modely sa budú musieť rozhodnúť – buď sa budú naháňať za hviezdami, alebo za rozumnou cenou.
Výrobcovia ako Dacia a Citroën tvrdia, že ľudia chcú autá, ktoré si môžu dovoliť. Euro NCAP zas, že kupujúci si zaslúžia maximum z hľadiska bezpečnosti. A kdesi uprostred sú tí, ktorí majú na auto rozpočet 18-tisíc eur a rozmýšľajú, či chcú model so štyrmi hviezdičkami a bežnou výbavou, alebo s piatimi a vyššou splátkou. Jedno je však isté – vojna o hviezdy ešte zďaleka neskončila.
Poradca pri kúpe Hyundai i30: Do akej výbavy a karosérie sa oplatí investovať?