Nový tunel ušetrí motoristom 2,5 hodiny. Slováci nič netušia, pokorí všetky rekordy
Takéto niečo ste ešte nevideli. Vzniká nový tunel medzi dôležitými krajinami EÚ, je to gigantická stavba.
Vydané Text: Alex
Tento nový tunel medzi Dánskom a Nemeckom prepíše históriu. Pod Baltským morom budujú inžiniersky zázrak – najdlhší prefabrikovaný cestný a železničný tunel na svete. Tunel Fehmarnbelt, dlhý 18 kilometrov, spojí dánsky Rødbyhavn s nemeckým Puttgartenom a výrazne skráti cestovanie medzi Hamburgom a Kodaňou.
Tento megaprojekt v hodnote približne 7,4 miliardy eur je najväčšou infraštruktúrnou stavbou v regióne. Financovaný je prevažne Dánskom, pričom Európska komisia prispela 1,3 miliardy eur. Okrem skrátenia cestovného času má projekt aj ekologické ambície v podobe zníženia emisií a podpory železničnej dopravy na úkor tej leteckej.
Stavba ako z lega
Tunel nebudujú klasickým razením, ako napríklad Eurotunel medzi Britániou a Francúzskom, ale postavia ho technikou ponáraných prefabrikovaných segmentov. Každý segment je 217 metrov dlhý, 42 metrov široký a váži viac než 73 000 ton. Na mieste sa následne tieto prvky zložia ako obrovská skladačka a umiestnia sa do vykopanej priekopy na morskom dne s presnosťou 15 milimetrov.
„Lámať rekordy vďaka tomuto projektu je fascinujúce,“ hovorí Henrik Vincentsen, generálny riaditeľ štátnej spoločnosti Femern, ktorá projekt realizuje. Výrobný závod a prístav na ostrove Lolland, kde segmenty vyrábajú, zaberá vyše 500 hektárov.
Most zvažovali, vyhral tunel
Pôvodne zvažovali aj most, no ten by bol vystavený silnému vetru a ohrozeniu zo strany lodí. Geologické podmienky (mäkké íly a kriedové podložie) zároveň vylúčili klasické razenie tunela. Preto odborníci rozhodli, že postavia nový tunel medzi Dánskom a Nemeckom ako bezpečnejší a zároveň lacnejší variant.
Projekt čelil odporu ekologických aktivistov, ktorí upozorňovali na ohrozenie delfínov a lariev v Baltskom mori. Nemecký súd však v roku 2020 ich žalobu zamietol a dal zelenú výstavbe.
Na zmiernenie dopadov na životné prostredie vznikne nová 300-hektárová prírodná a rekreačná oblasť. Na tento účel použijú zeminu vyťaženú pri stavbe. Po otvorení v roku 2029 sa očakáva, že tunel denne využije viac než 12 000 áut a 100 vlakov.
Cesta autom sa skráti zo 45 minútovej plavby trajektom na 10 minút, vlak pôjde len 7 minút. Cesta medzi Hamburgom a Kodaňou sa tak skráti z 5 na 2,5 hodiny.
Nádej pre chudobný región
Nový tunel medzi Dánskom a Nemeckom má tiež potenciál oživiť ekonomiku ostrova Lolland, jedného z najchudobnejších regiónov Dánska. „Miestni na tento projekt čakali celé roky. Dúfajú v nové pracovné miesta a rozvoj podnikania,“ hovorí Anders Gert Wede, stavebný manažér a obyvateľ regiónu.
Tunel Fehmarnbelt tak nie je len technickou senzáciou – stáva sa symbolom európskej spolupráce, modernizácie a udržateľnej dopravy budúcnosti.
Zdroj: BBC