Bondov kabriolet má 30! Neuveríte, ako rýchlo mizla Z3 z predajní

BMW Z3, ktoré si zahralo po boku Jamesa Bonda, oslavuje 30 rokov. Z ikonického roadstera sa stala klasika, ktorá nestarne.

Vydané  Text: 

BMW Z3 – The James Bond International Fan Club

Nie každé auto, ktoré prefrčí kinom so známou filmovou melódiou v pozadí, sa zapíše do histórie. No BMW Z3 to dokázalo. A to spôsobom, aký nečakal ani samotný Mníchov. Mal to byť nenápadný kabriolet, trochu nostalgie po starých časoch, trochu dizajnovej odlišnosti, ale rozhodne nie globálny bestseller. No stal sa z neho kult. A ten dnes oslavuje 30 rokov.

BMW Z3 M Roadster front, driving.

Ako to začalo…

Písal sa rok 1995, keď svetlo sveta uzrelo BMW Z3 – malé, elegantné, trochu drzé auto, ktoré si okamžite zarezervoval James Bond. Teda presnejšie Pierce Brosnan, vtedy ešte čerstvý agent 007. Z3 sa objavilo v „Zlatom oku“, vedľa neho zahrala aj Tina Turner a zrazu všetko do seba zapadlo – auto, film, hudba. A z marketingového plánu sa stal výbuch. Nemecký roadster, ktorý sa ani nezačal poriadne predávať, už mal vopred objednaných 15 000 kusov. Cieľ bol skromný – predať 15 000 exemplárov za rok. Realita? Stalo sa to takmer okamžite.

Image 1

Z3 staval na základoch modelu Z1, no bez jeho výstrelkov. Bolo to skôr návrat k filozofii klasického roadstera – niečo ako moderný odkaz na legendárne BMW 507. Ale tentoraz dostupnejšie. A hlavne v čase, keď bol dopyt po štýlových dvojmiestnych autách vyšší ako kedykoľvek predtým. Prvé verzie ale veľa výkonu neponúkali.

Inzercia

Detail of the elegant side gills with chrome applications of the BMW Z3 M Roadster.

Na výber boli dva štvorvalce – 115 a 143 koní – čo bolo viac o štýle ako o svižnej jazde. Ale už v roku 1997 sa situácia zmenila. Prišiel šesťvalec 2,8 s výkonom 193 koní, a to už bola iná káva. Skutočný adrenalín však dodala až verzia M s motorom zo slávnej M3 – teda 3,2 litra a 321 koní. Malý roadster zrazu vedel byť poriadne ostrý. Zásadnejší facelift prišiel v roku 1999. Auto dostalo širší zadok, nové svetlá a najmä novú paletu motorov. Od základného 1,9-litrového štvorvalca s 116 k, cez 2.0 (150 k), 2.2 (170 k), 3.0 (231 k) až po vrcholnú M verziu s 325 koňmi. Tak si každý našiel niečo, čo mu sadlo.

Inzercia

BMW Z3 Coupé

A potom to prišlo – BMW Z3 Coupé. Auto, ktoré dodnes rozdeľuje fanúšikov na dva tábory: buď ho milujete, alebo nechápete. Vyzeralo ako športový batoh s kolesami, ale jazdilo fantasticky. Inšpiráciou mu bolo víťazné BMW 328 z Mille Miglia 1940 a pod kapotou mu mohli biť len šesťvalce – výkonné a poriadne temperamentné. Vyrobilo sa ich len 18 000 kusov a dnes majú zberateľskú hodnotu.

BMW Z3 Coupé 2.8i 1998 - špecifikácie, recenzie & testy

A keď už hovoríme o raritách – vedeli ste, že existuje jediné Z3 s motorom V12? Nie, nejazdilo, ani nešlo do predaja. Bol to len test toho, či by sa obrovský agregát vôbec zmestil pod tú nekonečne dlhú kapotu. Zmestil. A vznikol tak kus, ktorý dnes môžete vidieť v múzeu BMW ako kuriozitu. Z3 sa vyrábalo v americkom Spartanburgu – ako prvé BMW mimo Nemecka – a z linky zišlo takmer 300 000 kusov. Posledný opustil továreň 28. júna 2002. Dnes, s odstupom 30 rokov od jeho uvedenia, môžeme pokojne povedať, že Z3 je moderná klasika. Auto, ktoré možno nebolo dokonalé, ale malo charizmu. A to je niečo, čo sa nedá naplánovať ani kúpiť.

Najvýkonnejší kombík M3 v histórii! BMW M3 CS Touring má viac výkonu, menej hmotnosti a lepšiu aerodynamiku


Inzercia