Bondov kabriolet má 30! Neuveríte, ako rýchlo mizla Z3 z predajní
BMW Z3, ktoré si zahralo po boku Jamesa Bonda, oslavuje 30 rokov. Z ikonického roadstera sa stala klasika, ktorá nestarne.
Vydané Text: Eva Bednáriková
Nie každé auto, ktoré prefrčí kinom so známou filmovou melódiou v pozadí, sa zapíše do histórie. No BMW Z3 to dokázalo. A to spôsobom, aký nečakal ani samotný Mníchov. Mal to byť nenápadný kabriolet, trochu nostalgie po starých časoch, trochu dizajnovej odlišnosti, ale rozhodne nie globálny bestseller. No stal sa z neho kult. A ten dnes oslavuje 30 rokov.
Ako to začalo…
Písal sa rok 1995, keď svetlo sveta uzrelo BMW Z3 – malé, elegantné, trochu drzé auto, ktoré si okamžite zarezervoval James Bond. Teda presnejšie Pierce Brosnan, vtedy ešte čerstvý agent 007. Z3 sa objavilo v „Zlatom oku“, vedľa neho zahrala aj Tina Turner a zrazu všetko do seba zapadlo – auto, film, hudba. A z marketingového plánu sa stal výbuch. Nemecký roadster, ktorý sa ani nezačal poriadne predávať, už mal vopred objednaných 15 000 kusov. Cieľ bol skromný – predať 15 000 exemplárov za rok. Realita? Stalo sa to takmer okamžite.
Z3 staval na základoch modelu Z1, no bez jeho výstrelkov. Bolo to skôr návrat k filozofii klasického roadstera – niečo ako moderný odkaz na legendárne BMW 507. Ale tentoraz dostupnejšie. A hlavne v čase, keď bol dopyt po štýlových dvojmiestnych autách vyšší ako kedykoľvek predtým. Prvé verzie ale veľa výkonu neponúkali.
Inzercia
Na výber boli dva štvorvalce – 115 a 143 koní – čo bolo viac o štýle ako o svižnej jazde. Ale už v roku 1997 sa situácia zmenila. Prišiel šesťvalec 2,8 s výkonom 193 koní, a to už bola iná káva. Skutočný adrenalín však dodala až verzia M s motorom zo slávnej M3 – teda 3,2 litra a 321 koní. Malý roadster zrazu vedel byť poriadne ostrý. Zásadnejší facelift prišiel v roku 1999. Auto dostalo širší zadok, nové svetlá a najmä novú paletu motorov. Od základného 1,9-litrového štvorvalca s 116 k, cez 2.0 (150 k), 2.2 (170 k), 3.0 (231 k) až po vrcholnú M verziu s 325 koňmi. Tak si každý našiel niečo, čo mu sadlo.
BMW Z3 Coupé
A potom to prišlo – BMW Z3 Coupé. Auto, ktoré dodnes rozdeľuje fanúšikov na dva tábory: buď ho milujete, alebo nechápete. Vyzeralo ako športový batoh s kolesami, ale jazdilo fantasticky. Inšpiráciou mu bolo víťazné BMW 328 z Mille Miglia 1940 a pod kapotou mu mohli biť len šesťvalce – výkonné a poriadne temperamentné. Vyrobilo sa ich len 18 000 kusov a dnes majú zberateľskú hodnotu.
A keď už hovoríme o raritách – vedeli ste, že existuje jediné Z3 s motorom V12? Nie, nejazdilo, ani nešlo do predaja. Bol to len test toho, či by sa obrovský agregát vôbec zmestil pod tú nekonečne dlhú kapotu. Zmestil. A vznikol tak kus, ktorý dnes môžete vidieť v múzeu BMW ako kuriozitu. Z3 sa vyrábalo v americkom Spartanburgu – ako prvé BMW mimo Nemecka – a z linky zišlo takmer 300 000 kusov. Posledný opustil továreň 28. júna 2002. Dnes, s odstupom 30 rokov od jeho uvedenia, môžeme pokojne povedať, že Z3 je moderná klasika. Auto, ktoré možno nebolo dokonalé, ale malo charizmu. A to je niečo, čo sa nedá naplánovať ani kúpiť.