Presadia po požiaroch zákaz elektromobilov v podzemných garážach?
Španielsko nátlaku po sérii požiarov elektromobilov. Na pretrase je bezpečnosť batérií a reakcia miestnych samospráv. Riešia už aj plug-iny hybridy.
Vydané Text: Ivan Kratochvíl
Požiar auta na podzemnom parkovisku na predmestí Madridu podnietil obavy španielskej spoločnosti o bezpečnosť elektrických vozidiel. Pri požiari zahynuli dvaja hasiči a štyria sa zranili. Model auta ešte nie je určený, no predpokladá sa, že bude elektrický alebo hybridný. Ak sa to preukáže, išlo by o piaty elektromobil, ktorý by v hlavnom meste Španielska začal horieť od decembra.
V iných krajinách boli po požiaroch elektriny prijaté drastické opatrenia. Magistrát mesta Madrid zatiaľ neuvažuje o zákaze zásuvných zariadení s tým, že ide stále o ojedinelé prípady. No v hlavnom meste zobrali zákon do vlastných rúk súkromné parkoviská pre verejnosť. A pravdepodobne budú mať viac nasledovníkov po násilnom výbuchu a kolapse, ktorý uväznil dvoch hasičov a skončil tragédiou.
Vyšetrovanie prebieha, no španielske médiá tvrdia, že auto, ktoré začalo horieť, bolo hybridné Porsche Taycan. Podľa iných verzií ide o auto prispôsobené pre ľudí so zdravotným postihnutím, ktoré má špeciálne ovládanie. Vodič, ktorý túto funkciu nepozná, si pomýlil brzdu s plynom a narazil do iného zaparkovaného auta.
Týka sa to iba elektromobilov?
Ak sa potvrdí, že ide o elektromobil alebo PHEV, išlo by o piate vozidlo, ktoré by v Madride za štyri mesiace začalo horieť na parkovisku. V decembri vzbĺkol elektrický model, keď parkoval na námestí Plaza de Colón. Vo februári vzplanuli na verejných parkoviskách v Madride tri požičané Renault ZOE. Môžeme pridať incident z júna, keď na parkovisku bytového komplexu zhorel hybrid a vyžiadal si evakuáciu 75 domácností.
Po poslednom tragickom požiari starosta Madridu José Luis Martínez-Almeida povedal, že oddelenie mobility pracuje na tom, aby „presne pochopilo, prečo sa tieto incidenty stávajú“ a „ako často“. Nateraz odmieta „prijať okamžité opatrenia, ako napríklad zákaz elektrických vozidiel na parkoviskách“.
Debata o tom, či elektromobily na parkoviskách predstavujú nebezpečenstvo, sa vedú už nejaký čas. Po požiaroch v decembri a februári sa touto otázkou zaoberala komisia pre mimoriadne situácie. Zástupkyňa primátora Madridu Inma Sanzová potom nové technológie obhajovala s odôvodnením, že „riziko požiarov v elektromobiloch je nižšie ako v autách so spaľovacím motorom. Niektoré štúdie hovoria dokonca až o desaťnásobne menšej pravdepodobnosti.“
Poslanecký klub strany VOX medzitým vyzýva mestskú radu, aby zakázala elektrické vozidlá, pretože „sú to časované bomby vnucované globalistickými agendami“ a „skutočná hrozba“. Politici vyčítali, že hasiči nie sú vyškolení na hasenie týchto typov vozidiel, pretože si to vyžaduje iný protokol. Mestská rada však poukazuje na to, že hasičská služba v Madride už v roku 2023 zaviedla „operačné postupy“, ktoré boli „niekoľkokrát“ aktualizované v spolupráci s civilnou gardou a francúzskou hasičskou službou. Podľa otca jedného zo zosnulých hasičov je to naopak – k tejto tragédii došlo preto, lebo „neboli pripravení na takýto typ požiaru“.
Parkovacia garáž v Madride sa rozhodla konať už oveľa skôr: „Vzhľadom na potenciálne nebezpečenstvo požiaru, ktoré predstavuje 100% elektrické vozidlo, je v garáži prístup k takýmto vozidlám zakázaný,“ píše sa na tabuli pri vchode. Ide o centrálne umiestnené súkromné parkovisko na verejné použitie medzi námestiami Jacinto Benavente a Tirso de Molina. Majiteľ sa rozhodol po tom, čo vo februári vzbĺkli tri autá z požičovne. V každom prípade toto malé parkovisko nemá žiadne nabíjačky. Kuriózne je, že zákaz sa vzťahuje len na čisto elektrické vozidlá, nie však na hybridy.
Je to právoplatné? Mario Arnaldo, prezident Európskej automobilovej asociácie, potvrdil, že je úplne legálne, ak súkromne prevádzkované parkovisko uplatňuje tento zákaz, ak je to z bezpečnostných dôvodov. To znamená, že aj keď madridská samospráva nepodnikne žiadne opatrenia prostredníctvom nariadení, súkromné parkoviská môžu fungovať podľa vlastných pravidiel. Problém je v tom, že to priamo naráža na nízkoemisné zóny Madridu. Najmä s centrálnou oblasťou, kde sú povolené len vozidlá s označením ZERO (elektrické a PHEV) a ECO (hybridné). Na ulici sa síce dá zaparkovať, no nájsť voľné miesta v zónach je náročné. Cesta autom do centra Madridu vás takmer vždy núti využiť parkovisko.
Ako je to inde?
V iných krajinách už existujú prípady obmedzení elektrických vozidiel. Po samovznietení Mercedes-Benz EQE v garáži neďaleko Soulu bolo zakázané nabíjanie elektromobilov na parkoviskách nad 90 %. Tento incident poslal do nemocnice 23 ľudí a viac ako 100 áut bolo poškodených. Nemocnica v Liverpoole zakázala elektromobily úplne, až kým nezlepší svoj hasiaci systém.
Veľkým problémom požiarov áut a elektromobilov nie je ich počet, ale skôr to, že sú väčšie a ťažšie sa hasia. Na rozdiel od horiacich áut ICE sa tak dostali medzi novinky. A čím viac elektromobilov je, tým viac prípadov sa vyskytuje. Podľa údajov amerického Národného úradu pre bezpečnosť dopravy vznietilo v roku 2023 iba 25 elektrických vozidiel na 100 000 kusov. V porovnaní s 1 530 benzínovými modelmi a 3 475 hybridmi. V Južnej Kórei v tom istom roku začalo horieť 1,3 z každých 10 000 elektrických vozidiel, v porovnaní s 1,9 v prípade vozidiel s vnútorným spaľovaním.
Treba tiež poznamenať, že päť prípadov v Madride má len málo spoločného. Tri Renaulty ZOE začali horieť počas nabíjania. Ale vzhľadom na to, ako rýchlo zhasli, požiar vznikol pravdepodobne od pomocnej 12V batérie. V tragickom prípade v Alcorcóne došlo k zapáleniu batérie nehodou. Ten piaty v San Sebastian de los Reyes nie je podrobne opísaný, no každopádne nejde o elektrické, ale hybridné auto.