Aktuality
Auto, ktoré dokáže jazdiť dole hlavou?! Toto je prvé!
Toto auto sa volá McMurtry Spéirling Pure a to čo dokáže, je naozaj extrém. Otázkou zostáva, či niečo takéto skutočne potrebujeme,
Vydané Text: Redakcia (sp)
McMurtry Spéirling Pure je dôkazom toho, že keď sa fyzika a technológia spoja v v tej najviac extrémnej podobe, vznikne niečo, čo vyzerá ako zo sci-fi filmu. Tento extrémny hyperšpeciál na okruhy sa líši od bežných áut tým, že na generovanie prítlaku nevyužíva len klasické krídla a difúzory, ale výkonný ventilátor, ktorý doslova vysáva vzduch spod auta. Výsledok? Auto dokáže vytvoriť viac prítlaku, než koľko samo váži, a to už aj pri nulovej rýchlosti. A práve vďaka tomu sa McMurtry pustil do niečoho, čo vyzerá rovnako šialene ako to už znie, do jazdy autom dolu hlavou. Nie v nejakej virtuálnej simulácii, ale v reálnom fyzickom svete. V sídle spoločnosti vo Veľkej Británii postavili špeciálnu otočnú platformu, ktorá prototyp auta preklopila hore kolesami.
So zapnutým ventilátorom sa auto „prilepilo“ k stropu a spoluzakladateľ firmy Thomas Yates s ním prešiel niekoľko metrov dolu hlavou. Potom sa celá konštrukcia otočila naspäť a Yates oslávil úspešný experiment štýlovým pálením gúm. Je to prvýkrát, čo niekto reálne dokázal jazdu autom dolu hlavou a nie vďaka rýchlosti, ale vďaka technológii spomínaného ventilátora.
Budúcnosť vyzerá zaujímavo
Prítlak generovaný ventilátorom totiž nie je závislý od rýchlosti, ako je tomu pri bežných aerodynamických prvkoch, kde sa prítlak zvyšuje so stupňom rýchlosti. Koncept auta využívajúceho prítlakový ventilátor nie je nový. Legendárny Chaparral 2J a neskôr Brabham BT46B využívali podobný princíp už v 70. rokoch. Gordon Murray ho oživil pri svojich modeloch T.50 a T.50S.
Avšak len McMurtry Spéirling Pure dnes reálne prináša túto technológiu vo forme, ktorú si (v obmedzenom množstve) môžu ľudia zakúpiť. Aby toho nebolo málo, Spéirling Pure nedávno pokoril Top Gear testovaciu trať s časom pod jednu minútu. Bol dokonca rýchlejší ako starý monopost Formuly 1, ktorý doteraz držal traťový rekord. Zdá sa, že budúcnosť extrémnej aerodynamiky je veľmi zaujímavá.
Inzercia
Renault mení stratégiu: Elektromobily prerába späť na benzín!