Aktualita
Fyzické tlačidlá v aute musia ostať! – tvrdí populárny výrobca
Moderné prvky ako dotykové ovládanie môžu síce vyzerať štýlovo, ale ak znižujú využiteľnosť používateľom, nemajú v aute čo hľadať. Preto si niektorí chcú nechať aj fyzické tlačidlá.
Vydané Text: Redakcia (sp)
SangYup Lee, šéfdizajnér značiek Hyundai a Genesis, vníma dizajn áut ako nástroj, ktorý má zlepšovať každodenný život ľudí. Podľa neho je rozdiel veľký medzi dizajnérom a štylistom v tom, že dizajnér myslí na používateľa, zatiaľ čo štylista len prináša vzhľad. „Dizajn má pomáhať ľuďom,“ hovorí Lee. Moderné prvky ako dotykové ovládanie môžu síce vyzerať štýlovo, ale ak znižujú využiteľnosť používateľom, nemajú v aute čo hľadať. V interiéri nového Hyundai Palisade, ktorý prichystali na rok 2026 je vidieť, že Lee to myslí naozaj vážne. Napriek prítomnosti dotykového displeja na ovládanie klimatizácie tu stále nájdeme aj fyzické tlačidlá pre nastavenie teploty, jazdné režimy či ovládanie infotainmentu.
Smerované na ľudí
Aj na volante a pri ovládaní spätných zrkadiel sú klasické tlačidlá. Tvar stredovej konzoly je navrhnutý tak, aby si vodič mohol oprieť ruku a nemusel dvíhať svoje rameno, a to všetko kvôli pohodliu a bezpečnosti. Ďalším detailom je zakomponovanie displejov pod líniu palubnej dosky, aby na ne nesvietilo slnko, a zároveň neoslňovali vodiča. Podľa Leeho musí byť auto jednoduché na ovládanie, najmä ak ide o rodinný model.
Pri navrhovaní modelu Palisade dizajnéri sledovali, ako rodiny žijú, čo všetko vozia, kam chodia a čo potrebujú pri každodennej jazde. Aj exteriér reflektuje funkčnosť. Tradičný SUV tvar umožňuje väčší vnútorný priestor a dizajnéri jemne upravili zakrivenie bočných okien, aby zvýšili priestor pre hlavu. Ide o nenápadné riešenia, ktoré si bežný človek možno nevšimne, ale pocíti ich v praxi. Lee sa inšpiroval rozhovorom s legendou Giugiaro, ktorý si najviac cenil Fiat Panda. Nie pre dizajn, ale pre jeho vplyv na život ľudí. Práve tento prístup robí z Hyundai lídra v praktickom dizajne áut.
Renault mení stratégiu: Elektromobily prerába späť na benzín!