TEST Mazda CX-30 Nagisa: Takto sa robí facelift po japonsky!

CX-30 vo výbave Nagisa ukazuje, že aj kompaktné SUV môže pôsobiť luxusne, jazdiť pohodlne a byť technicky dobre naladené.

Vydané  Text: 

Mazda CX-30 bola uvedená na trh pred takmer piatimi rokmi a nakoniec pohltila aj CX-3-jku, ktorá sa v Európe nakoniec prestala predávať. Ide však o úspešný model a možno aj najdôležitejšie auto automobilky na našom trhu, a tak si zaslúžilo decentný facelift. Mazda nepatrí medzi značky, ktoré potrebujú vykríknuť do sveta, že sa niečo zmenilo, ale radšej ukážu, čo dokážu.

V segmente kompaktných SUV je konkurencia ostrá ako japonská čepeľ, no Mazda sa namiesto agresivity spolieha stále na svoju filozofiu – precíznosť, jednoduchosť a štipku duše v pohybe. Do redakcie sa nám dostala verzia so štvorvalcom 2.5 e-Skyactiv G, teda s benzínovým agregátom s mild hybridnou technológiou a výkonom 140 koní. Rozumiem, že na papieri to možno nevyzerá ako motor, ktorý ponúkne zážitok desaťročia, ale v realite to pôsobí vyvážene a príjemne. auto vás nezatlačí do sedadla, ale ani sa nebude trápiť pri pridávaní na diaľnici. Jednoducho ide, a keď je treba, tak aj svižne. 

S dĺžkou 4,39 metra sa CX-30 radí medzi menšie SUV, čo je výhoda najmä v meste. Na parkovisku sa nebudete musieť modliť za posledné voľné miesto a v zákrutách z nej máte skôr pocit dobre poskladaného hatchbacku než ťažkopádneho crossoveru. Podvozok je príjemne naladený – nepláva, ale ani netrasie. Vodič sa tu necíti ako pasažier, ale ako súčasť auta (povestné japonské Jinba Ittai).

Vylepšený pohon

Mild hybridná sústava Mazda M Hybrid pracuje s 24 V systémom (nie, nie 48 V ako u väčšiny konkurencie), a ponúka sympatický elektromotor s výkonom 4,8 kW. To možno neznie ako veľa, ale jeho úloha je skôr podporná: štartuje, asistuje, a keď treba, potiahne. Batéria má kapacitu len 0,17 kWh, takže nečakajte dlhé bezemisné plachtenie, ale v mestských zápchach to vie byť tichý a jemný pomocník.

CX-30 vo výbave Nagisa ukazuje, že aj kompaktné SUV môže pôsobiť luxusne, jazdiť pohodlne a byť technicky dobre naladené.

Inzercia

Príjemným bonusom je aj fakt, že táto kombinácia je o 1,6 % efektívnejšia ako predchádzajúca verzia s dvojlitrovým motorom a výkonom 150 koní. Možno to neznie dramaticky, ale každé percento sa ráta, najmä ak jazdíte často. Zaujímavosťou je systém deaktivácie valcov – áno, Mazda si občas „odpočinie“ a jazdí len na dva valce. V praxi si to možno ani nevšimnete, no auto tým šetrí palivo bez toho, aby to bolo na úkor komfortu.

Aj vďaka tomu si spotrebu v meste drží na uzde, pri bežnej jazde som sa pohybovala v rozmedzí okolo 6,8 až 7,3 litra, čo je na benzínové SUV s automatom a väčším motorom veľmi slušné číslo.

CX-30 vo výbave Nagisa ukazuje, že aj kompaktné SUV môže pôsobiť luxusne, jazdiť pohodlne a byť technicky dobre naladené.

Za volantom nielen CX-30, ale myslím že každej Mazdy, sa človek cíti tak akosi prirodzene. Sedenie je pohodlné, viditeľnosť veľmi dobrá a pocit z jazdy civilizovaný – presne to, čo od mestského SUV očakávam. Automatická prevodovka Skyactiv-Drive pracuje plynulo a nevnucuje sa – nie je to typ prevodovky, ktorú chcete neustále prehovárať k spolupráci. Jednoducho si robí svoju prácu, a robí ju dobre.

Mazda tvrdí, že tento motor je vyladený na silný záťah v nízkych a stredných otáčkach, a musím súhlasiť. Krútiaci moment prichádza tam, kde ho v bežnej premávke najviac potrebujete – pri odbočovaní, rozjazde z križovatky alebo predchádzaní pomalého nákladného auta na okreske.

K dispozícii sú aj dva jazdné režimy – Normal a Sport. Sport charakter auta výrazne nemení, ale ak chcete na chvíľu pocítiť trochu ostrejšiu reakciu plynu, viete si ho prepnúť. Páčky pod volantom tu nenájdete, ale manuálny režim cez voliacu páku je k dispozícii.

Stabilita a pokoj v zákrutách

Mazda CX-30 síce nie je športovec, ale vďaka systému G-Vectoring Control Plus (GVC+) dokáže v zákrutách pôsobiť veľmi isto. GVC+ jemne upravuje rozdelenie krútiaceho momentu medzi kolesá a stabilizuje auto v prechodových fázach – napríklad keď prudko pustíte plyn uprostred zákruty. Je to niečo, čo nevidíte, ale cítite.

Testovaná verzia mala pohon predných kolies. Ak ale žijete v horských oblastiach alebo často jazdíte v náročnejšom teréne, Mazda ponúka aj pohon všetkých kolies i-Activ AWD. Ten je však dostupný len pre výkonnejšiu motorizáciu so 186 koňmi.

CX-30 vo výbave Nagisa ukazuje, že aj kompaktné SUV môže pôsobiť luxusne, jazdiť pohodlne a byť technicky dobre naladené.

Teplo aj bez krbu

Mazda má jednu pozoruhodnú schopnosť. Aj keď vyrobí auto, ktoré nie je najväčšie, najvýkonnejšie ani najmodernejšie v segmente, vždy mu dokáže dať osobnosť. A CX-30 vo verzii Nagisa je toho pekným príkladom.

Po usadnutí za volant vás ako prvé privíta decentne elegantný interiér. Čalúnenie s názvom Nagisa možno znie trochu ako exotické jedlo, ale v praxi ide o materiál, ktorý vyzerá prémiovo a pôsobí aj na dotyk veľmi kvalitne. Mazda si dáva záležať na detailoch, a je to cítiť. Sedadlá sú tvarované tak, aby podporili chrbát aj na dlhšej trase – a hoci nemajú masážnu funkciu, necítite sa z nich dolámaní ani po diaľničnom presune.

Oceňujem aj to, že Mazda ešte nezanevrela na fyzické tlačidlá. Ovládanie klimatizácie je presné a okamžité, žiadne hľadanie v menu alebo ťukanie po displeji. To isté platí aj pre jazdné režimy, ktoré si prepínate praktickým gombíkom. Navyše, centrálny displej môžete ovládať otočným ovládačom na stredovom tuneli – takže oči môžu ostať tam, kde majú – na ceste.

Technika bez teatrálnosti

Mazda CX-30 dostala do výbavy aj hlasového asistenta Alexa. Je to tak trochu digitálny spolujazdec, ktorý vám pomôže s navigáciou či prehrávaním hudby, no zatiaľ bez skladačiek v japončine. Navigačný systém sa zlepšil – body záujmu pribudli a funguje aj offline, čo je v čase nepredvídateľného signálu celkom užitočná vec.

Čo sa týka bezpečnosti, CX-30 nič nenecháva na náhodu. Systém i-Activsense zahŕňa všetky základné prvky, ktoré od moderného auta očakávam: autonómne brzdenie, inteligentný tempomat, asistenciu pri udržiavaní rýchlosti, výstrahu pred únavou vodiča. Áno, niekedy je to možno až príliš opatrné, ale ak mám na palube dieťa, radšej viac bezpečnosti ako menej.

Trochu štýlu navyše

Verzia Nagisa si dáva záležať aj na vizuálnej stránke. 18-palcové čierne disky a čierna maska chladiča robia z CX-30 auto, ktoré pôsobí nenápadne luxusne, ale nie okázalo. Interiér s terakotovými prvkami dopĺňa audiosystém Bose, ktorý sa nezľakne ani rockových playlistov pri sobotnom cestovaní s rodinou.

 

Výbava je komplexná: od elektrických piatych dverí cez indukčné nabíjanie až po bezdrôtové pripojenie Apple CarPlay a Android Auto. Nie je to technologické laboratórium, ale mne osobne ani nič nechýba – a najmä všetko funguje presne tak, ako má.

Obsah bez teatrálnosti

Mazda CX-30 je jedným z tých áut, ktoré sa na vás hneď nelepia, no keď s nimi strávite zopár dní, začnú vám dávať čoraz väčší zmysel. V mojom prípade išlo o verziu s motorom 2.5 e-Skyactiv G, ktorá sa cenovo pohybuje medzi 27 500 a 39 500 eurami – v závislosti od výbavy a prevodovky. A hoci to na prvý pohľad nevyzerá ako najlacnejšie SUV na trhu, v realite má táto Mazda v rukáve viac než jeden tromf.

Áno, hovorím o cenníkových cenách, ktoré už tradične zahŕňajú nejakú zľavu – v tomto prípade 2 000 eur. Navyše, v závislosti od spôsobu financovania, viete dostať aj extra zľavy vo výške 600 až 1 400 eur. A aby to nebolo len o číslach – súčasťou tohto programu je aj 6-ročná záruka, respektíve do najazdenia 150 000 km. Ak ste teda ten typ vodiča, ktorý si auto kupuje na „normálne“ jazdenie, nie na pretekárske chúťky či rodinné výpravy po Európe, Mazda vás týmto celkom decentne rozmaznáva.

Verdikt

CX-30 sa netají tým, že chce konkurovať aj značkám, ktoré sa považujú za „prémiové“. Či sa jej to darí, závisí aj od očakávaní. Ak ju porovnáme s Cuprou Formentor alebo s Mercedes-Benz GLA, zistíme, že Mazda má cenovo o niečo striedmejší štart. A to bez toho, aby sa musela hanbiť za výbavu. Práve naopak – vo viacerých aspektoch sa CX-30 blíži k štandardu, ktorý bežne vídavame až vo vyšších výbavách konkurencie.

Ak teda hľadáte auto, ktoré pôsobí vyzreto, jazdí kultivovane, a ešte aj slušne vyzerá (a nie, nemusíte kvôli tomu minúť celoročný rodinný rozpočet), Mazda CX-30 môže byť zaujímavou voľbou. Nie je to SUV, ktoré sa tvári ako limuzína ani rebel bez príčiny – skôr je to pragmatik s dizajnovým vkusom a chuťou po technických detailoch.

Ktoré jazdenky sú ideálne pre začiatočníkov? ADAC vyberal, niektoré stoja menej než 6 000 eur

 


Inzercia