dlhodobý test / Škoda Superb Combi 1.5 TSI iV

Dlhodobý test Škoda Superb: Spotreba pod liter? Vyskúšame, čo dokáže plug-in hybrid v praxi

Škoda Superb. Vozidlo, ktoré pôvodne vzniklo so zámerom, aby sa české politické a hospodárske špičky mohli voziť v aute domácej produkcie. Avšak za cenu dostupnú aj pre širšie vrstvy obyvateľov. Vítame v redakcii jeho štvrtú generáciu a máme pre neho pripravených niekoľko úloh.

Vydané  Text: 

Keďže bude u nás tri mesiace, veríme, že bude mat dosť času na to, aby ich dostatočne zvládol. A testovať budeme dôsledne. Je to predsa Superb. Z hľadiska tradičného pohľadu na automobily vlajková loď českej značky. Že sa vyrába v Bratislave a k nám prišla vo verzii kombi? To len potvrdzuje jej široké schopnosti. Bez ohľadu na karosársku verziu osloví podnikateľov, štátne inštitúcie, rodiny, ale aj spoločnosti, ktoré sa venujú doprave klientov. A to nemyslím iba taxíky, ale aj tých, ktorí vozia svojich zákazníkov na letiská. Sám som sa takto na viedenské letisko neraz viezol na zadnom sedadle Superbu as mojimi 190cm mi z hľadiska priestoru vôbec nič nechýbalo. A z hľadiska ďalšieho komfortu?

Auto ponúka klimatizáciu aj pre zadných pasažierov, slnečné roletky na bočných oknách, vyhrievanie sedadiel, USB konektory na nabíjanie mobilných telefónov, ako aj držiak na tablet v opierke hlavy predného sedadla. Povedzme si otvorene – potrebujete na zadných sedadlách niečo viac? Konštruktéri automobilky mysleli aj na to, na čo si vy ani nespomeniete a zakomponovali to do vozidla. Postupne vám to predstavíme.

Veľmi dôležité prvky modelu Škoda Superb. Adaptívne LED svetlomety, ktoré aj v noci vytvoria podmienky na nanajvýš bezpečnú jazdu a okrem toho aj veľmi dobre vyzerajú. Nabíjanie jednosmerným prúdom oddeľuje tento plug-in od väčšiny konkurencie. Ďalších asi 100 elektrických kilometrov získate za menej ako 30 minút

Inzercia

Inzercia

ŠŤUKA V RYBNÍKU

A tak tu máme nový Superb. Medzi jeho tromfy patrí… asi ani celý rozsah dlhodobého testu by nestačil na to, aby sme vymenovali všetko. Lebo je toho veľa. Inak povedané – keď dostávam otázku, čo je najlepšie auto na svete, vždy v prvej trojke spomeniem Škodu Superb. Lebo pre bežného motoristu poskytuje riešenia na drvivú väčšinu jeho životných situácií. Od reprezentatívneho vzhľadu, cez veľký vnútorný a batožinový priestor, všetky možné a dostupné technológie zamerané na bezpečnosť a komfort, až po motory, ktoré potešia ekonómov, ale aj dynamickejšie zameraných vodičov.

Teraz prichádza štvrtá generácia a mnohé z týchto vlastností posúva ešte ďalej. K benzínovým a naftovým motorom pridáva úsporný plug-in hybrid. Úspornosť sa pritom prejavuje predĺženou schopnosťou jazdy na čisto elektrický pohon. Po novom presahuje vzdialenosť 100 km, čo stačí na to, aby ste svoje denné jazdy zvládli bez potreby naštartovania prepĺňaného benzínového motora s objemom 1,5 litra.

Medzi veľmi vítané riešenia radíme ovládanie klimatizácie a ďalších prvkov pomocou trojice otočných tlačidiel na stredovej konzole. Jej tvar môže vysokých ľudí tlačiť do kolena, preto odporúčame poriadne si ju vyskúšať. Informácie na stredovej obrazovke si poľahky usporiadate podľa seba, Škoda myslela aj na to, ako odstrániť otlačky

Technické údaje hovoria o 120 km, príbehy z praxe dokázali túto hranicu aj prekonať. Keďže auto budeme mat v čase stúpajúcich vonkajších teplôt, sme zvedaví, kam sa dostaneme my. To znamená, že nemusíte bývať iba na okraji mesta, aby ste nemuseli nabíjať každý deń. Už môžete bez lokálnych emisií jazdiť aj zo satelitných mestečiek.

Inzercia

A tak sme zvedaví, ako sa to v realite predstaví v našom prípade. či sa nám pod viečko nádrže náhodou nenasťahuje pavúk. Vo svete dôsledného nabíjania si auto totiž vypýta iba 0,5 l/100 km, prax zatiaľ hovorí o 3,7 l/100 km. Nehovoriac o tom, že ak sa pre plug-in rozhodnete vo firme, poteší sa celé finančné oddelenie. Zdanenie nepeňažného príjmu sa pre plug-in hybridy a elektromobily od začiatku tohto roka znížilo z 1 na 0,5 percenta z obstarávacej ceny vozidla, čo znamená nižšie náklady pre firmy a viac peňazí na výplatnej páske pre zamestnancov. Pokiaľ máte kde nabíjať, a tým myslím doma, prípadne v práci u dostatočne osvieteného zamestnávateľa, môžu prevádzkové náklady výrazne klesnúť.

Medzi výhody plug-in hybridnej Škody Superb patrí aj možnosť rýchleho nabíjania výkonom až do 50 kW. Čiže jej necelých 20 kWh využiteľnej kapacity nabijete z 10 na 80 percent za 26 minút, čo na dlhšej ceste znamená jednu toaletnú prestávku, prípadne prečítanie urgentných mailov vrátane napísania odpovedí. Niekedy to stačí na uhasenie vznikajúceho problému. A z 0 na 100 percent pomalým 11 kW nabíjaním? Dve a pol hodiny. Čiže dlhšiu poradu, návštevu klienta, alebo pamiatky, či poriadnejší obed. V Superbe môžete mat aj kameru na konferenčné hovory. Takže počas nabíjania uzavriete aj dobrý obchod. Podľa toho či sa vaše cesty uberajú rodinným, alebo pracovným smerom a toho, čo potrebujete práve vyriešiť.

Priestranný kufor, aj keď plug-in hybridn ubral 110 l z objemu. Sklopením operadiel zadných sedadiel vznikne plynulý priechod, otvor čaká na naloženie lyží. Na zadných sedadlách pohodlne odveziete aj vysokých cestujúcich

POHODA NA CESTÁCH

Ak nás niečo bude veľmi zaujímať, tak sú to práve dlhé cesty. Okrem reálnej spotreby si na nich chceme vyskúšať reakcie podvozka, aj keď nemáme plynule nastaviteľný adaptívny podvozok DCC Plus, na ktorý počúvame veľa chvály. Komfort na cestách nám spríjemnia masážne predné sedadlá. Využívajú 10 masážnych vakov a skúsenosti ukázali, že ich funkcia nie je iba na okrasu. Keď masírujú, tak to naozaj pocítite a chrbát sa vám poďakuje.

Čo ešte máme v aute? Napríklad taký Family paket so zadnými opierkami hlavy, z ktorých si môžete vyklopiť bočné ramená tak, aby vám hlava počas spánku nepadala. Drobnosť, no ak vás občas sekne v krku, toto bude dôvod, pre ktorý budete mat Superb ešte radšej. Kôš na odpadky, držiak na tablet a tieniace roletky potom patria medzi prvky, vďaka ktorým budete mať na palube pokoj, pohodu a čisto. Rodičia menších detí určite vedia, o čom hovorím. Tieto prvky však ocenia aj ľudia, ktorí na cestách intenzívne pracujú, prípadne nepotrebujú, aby im z okolitých áut nazerali do interiéru.

K dokonalosti potom chýba už len možnosť nabíjania cez 220 V zásuvku. V aute s plugin hybridným pohonom a relatívne veľkou batériou by to potešilo. Na druhej strane si elektrické spotrebiče ako tablety, mobily a podobne dobijete z USB-C konektorov rozmiestnených po celom interiéri vrátane spätného zrkadla. V lakťovej opierke, aj v batožinovom priestore nájdete 12 V zásuvky a vodič, alebo spolujazdec si môžu nabíjať telefón aj na bezdrôtovej nabíjačke v stredovej konzole. A to vôbec nie je málo.

Dvojicu poteší vyhrievanie oboch zadných sedadiel, dva USB-C konektory a isto sa zhodnú na spoločnej teplote vzduchu z klimatizácie

PRACUJTE KDEKOĽVEK

Škoda hovorí, že Superb môže byt aj vaša kancelária na cestách, čo vyššie spomínaný počet nabíjacích možností len potvrdzuje. Spolu s veľkým priestorom na predných, aj zadných sedadlách to s prehľadom spĺňa nároky na prácu. Alebo na to, aby ste cestou odviezli obchodného partnera a nadviazali s ním kontakt, na ktorom už dlhodobo pracujete. To všetko popri ostatných vymoženostiach, ktoré sme už spomínali vyššie. Škoda si so Superbom ako autom na prácu, prípadne kanceláriou na kolesách, verí natoľko, že ho prihlásila aj do ankety Office roka. Tá vyhodnocuje najzaujímavejšie, najinovatívnejšie, prípadne najviac inšpirujúce kancelárie. Sme zvedaví, ako obstojí v konkurencii.

Možno porotu osloví ako dobrá myšlienka. Spomeňte si sami, koľko pracovných telefonátov ste už vyriešili v aute! Kedže Superb ponúka špičkové možnosti pripojenia mobilných telefónov, vrátane zrkadlenia ich obsahu na stredovom 13-palcovom displeji, môžete zakaždým telefonovať bez používania rúk a v bezpečí bez hrozby pokuty. Takže Škoda Superb ako pojazdná kancelária? Vyzerá to ako dobrý nápad. O bezpečie na vašich cestách sa potom v Superbe postará celá armáda asistenčných systémov.

Tie pracujú dostatočne decentne na to, aby vám neznepríjemňovali život, prípadne sa dali jednoducho vypnúť. To hovorím najmä o vypínaní upozornenia na prekročenú rýchlosť a udržiavania v jazdnom pruhu. Stačí stlačiť tlačidlo na volante a hneď vám v ľavej časti digitálnej 10-palcovej prístrojovej dosky s veľmi príjemným rozlíšením vyskočí okno, na ktorom sa týchto zásahov zbavíte. Z ďalších pomocníkov spomeniem radarový tempomat, ktorý reaguje veľmi citlivo, takže jazda na diaľnici bude plynulá a bez trhania. Zatiaľ to vyzerá tak, že nás so Superbom čaká zaujímavé spolužitie.

Sme zvedaví na reálnu spotrebu, keď sa nám možno nepodarí nabíjať úplne dôsledne. Na druhej strane to berieme ako výzvu spáliť čo najmenej benzínu. Taktiež sme zvedaví na to, ako sa bude správať prepracovaný a rýchlejšie reagujúci infotainment, na to či sa nám podarí odhaliť a naplno využiť všetky Simply Clever riešenia, ktorými je auto vybavené, ako aj to či aspoň raz naplníme síce pre plug-in hybridný pohon o 110 l menší, no stále nekonečne vyzerajúci batožinový priestor na prasknutie. Výzvy sú dané, kocky hodené, Rubikon v podobe elektrického dojazdu 120 km čaká na prekročenie a predné Matrix LED svetlomety zvodne žmurkajú, že sú pripravené, aby nám dokázali, že jazda v noci môže byt pri správnej technike mimoriadne bezpečná.

ZHRNUTIE

Univerzál schopný splniť všetky úlohy, ktoré na neho a do neho naložíte. Škoda Superb si nesie nálepku spoľahlivého pracanta, ktorý bude bez problémov cez týždeň reprezentovať v obleku, cez víkend sa nahodí do športového a popri tom dohliadne na to, aby ste sa všade dostali rýchlo, pohodlne, úsporne, bezpečne a oddýchnutí. A v našom prípade, vďaka plug-in hybridnému pohonu s dlhým dojazdom, aj potichu a s minimálnymi emisiami. Vitaj, Superb, tešíme sa na spoluprácu.

PLUSY A MÍNUSY 

+ Bohatá výbava

+ Množstvo asistenčných prvkov

+ Veľký vnútorný priestor

+ Napriek plug-in hybridnému pohonu veľký batožinový priestor

+ Všestranné využitie pre podnikateľov aj rodiny

+ Nízka spotreba

+ Počet USB-C konektorov

+ Vďaka plug-in hybridnému pohonu výhodné prevádzkové a daňovo-odvodové náklady

+ Pružný pohon

+ Možnosť pohodlnej práce na cestách

+ Rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom

+ Jednoduché vypínanie asistenčných systémov

+ Vynikajúce nastavovanie klímy a systémov pomocou trojice otočných ovládačov

Vzhľadom na plug-in hybridný pohon chýba možnosť nabíjania 220 V

Chýba možnosť pohonu všetkých kolies

Rebrovanie palubnej dosky priťahuje prach

Otlačky prstov na stredovom displeji

 

TECHNICKÉ ÚDAJE

ŠKODA SUPERB COMBI 1.5 TSI IV

Motor prepln. benzínový R4, 1 498 cm3

Výkon 110 kW (150 k) pri 5 500 ot./min.

Krútiaci moment 250 Nm pri 1 500 – 4 000 ot./min.

Elektromotor synchrónny s perm. magnetmi

Výkon 85 kW (115 k)

Krútiaci moment 330 Nm

Systémový výkon 150 kW (205 k) a 350 Nm

Pohon a podvozok: 6-st. automatická prevodovka, pohon predných kolies, vpredu MacPherson, vzadu multilink. Brzdy kotúčové s vnútorným chladením. Pneu. 235/45 R18.

Batožinový priestor 510/1 770 dm³

Rozmery: 4 902 × 1 849 × 1 483_mm, rázvor  _841_mm, pohotovostná/

celková hmotnosť 1 854/2 350 kg, nádrž 45 l, batéria 19,7 kWh.

Najvyššia rýchlosť 220 km/h

Zrýchlenie 0 – 100 km/h 8,1 s

Kombinovaná spotreba (WLTP) 5,2 – 5,7 l/100 km (vybitá batéria)

Kombinovaná spotreba (WLTP) 15,8 – 17,5 kWh/100 km

Emisie CO2 (vážený priemer) 9 – 11 g/km

Dojazd na elektrinu 120 km

Čas DC nabíjania 10 – 80 % 26 min (@ 50 kW)

Cena/testované auto 45 650/58 682 €

Náklady na ročnú prevádzku

Palivo (benzín 95) 1 283,47 € (5,45 × 150 × 1,57)

Nabíjanie (elektrina) 1 020,90 € (16,6 × 150 × 0,41)

Poistenie 1 163,20 €

Pneumatiky + 2 × prezutie (Mikona) 352,20 € (Continental TS 870 P, sada 722 €)


Inzercia




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.