Mechanici nenávidia tieto 2 zlozvyky. Vy ich možno robíte denne
2 najčastejšie zlozvyky vodičov v kopcoch, ktoré zbytočne ničia spojku a skracujú jej životnosť. Robíte ich aj vy?
Vydané Text: Marek Lehmann
Nie je to žiadna dráma, ale pravdepodobne tieto 2 zlozvyky robíte aj vy. Pri cúvaní sa hneď pohnete dopredu, alebo držíte auto v kopci s pootvorenou spojkou. Autu sa síce nič nestane hneď, ale z dlhodobého hľadiska ho takto potichu „varíte“ ako žabu vo vode. A spojka vám to skôr či neskôr dá vyžrať. V lepšom prípade len zapáchajúcim dymom, v horšom faktúrou za výmenu.
Spojka je pritom úplne obyčajný spotrebný materiál – ako brzdové doštičky. Ale kým brzdy viete šetriť tempom jazdy, spojku ničia aj zlozvyky, ktoré si často ani neuvedomíte. Navyše, pri spojke neplatí záruka. Takže ak si ju pokazíte vlastnou nepozornosťou, zo servisu odídete nielen so smutnými očami, ale aj s ľahšou peňaženkou.
Chyba č. 1: Nepoužívate brzdu, keď treba
Váš mozog chce ušetriť čas – napríklad pri parkovaní či otáčaní. Cúvate, auto sa ešte ani nezastavilo a vy už radíte jednotku a hýbete sa vpred. Autu tým ale dávate poriadnu facku. Namiesto toho, aby ste ho zastavili brzdou, ho „zastavuje“ trenie spojky. Tá sa vtedy doslova melie medzi protichodnými silami a odnáša si to lamela. Aby toho nebolo málo, trpí aj prevodovka, homokinetické kĺby a synchronizačné krúžky. Všetko, čo má v aute prenosovú funkciu, dostáva zabrať. Navyše – takéto opotrebenie je rýchle. Niekedy spojke stačí aj jediný manéver, aby ste ju dostali do stavu pred výmenou.
Ako na to správne? Jednoducho – keď cúvate a potom chcete ísť dopredu, najprv úplne zabrzdite, stlačte spojku, preraďte na jednotku a až potom sa pomaly rozbehnite.
Inzercia
Chyba č. 2: Auto v kopci podržíte spojkou, nie brzdou
Toto robí ešte viac vodičov – zastavia v kopci, ale namiesto toho, aby použili brzdu, nechajú auto „visieť“ na spojke. Pedál je napoly stlačený, otáčky držia motor v pohotovosti a vodič si myslí, že má vec pod kontrolou. Realita? Lamela dostáva na frak. Motor sa síce nerozbieha, ale spojka sa „šmýka“, čo je pre ňu najhorší možný stav. A keď sa to opakuje niekoľkokrát denne, životnosť spojky sa skracuje o stovky až tisíce kilometrov.
Ako to riešiť lepšie? Na svetlách alebo pri kolóne v kopci použite nožnú brzdu, nechajte spojku stlačenú. Ak viete, že budete stáť dlhšie, vyraďte do neutrálu a aspoň jedna noha si na chvíľu oddýchne.
Rusi vracajú čínske autá ako na bežiacom páse! Prečo ich už nechcú?