Aktualita
Radikálny obrat: Krajina mení rýchlosť na diaľnici, budete jazdiť úplne inak
Tomu sa povie poriadna zmena. Tento štát EÚ mení rýchlosť na diaľnici. Ide o prekvapivý krok, ktorý má politické pozadie. Mnohí by však práve od tejto krajiny očakávali úplne iný prístup. Reč je o Holandsku, ktoré je známe svojou ekologickou politikou a snahou o ochranu životného prostredia. Teraz urobilo prekvapivý krok späť a mení rýchlosť na diaľnici… Prečítať celé
Vydané Text: alex
Tomu sa povie poriadna zmena. Tento štát EÚ mení rýchlosť na diaľnici. Ide o prekvapivý krok, ktorý má politické pozadie. Mnohí by však práve od tejto krajiny očakávali úplne iný prístup.
Reč je o Holandsku, ktoré je známe svojou ekologickou politikou a snahou o ochranu životného prostredia. Teraz urobilo prekvapivý krok späť a mení rýchlosť na diaľnici smerom nahor. Päť rokov po zavedení celoplošného denného rýchlostného limitu 100 km/h na diaľniciach sa vláda rozhodla opäť povoliť maximálnu rýchlosť až 130 km/h, hoci zatiaľ len na troch úsekoch.
Tento krok prichádza po nátlaku krajnej pravice, konkrétne Strana slobody (PVV) Geerta Wildersa, ktorá je od leta 2024 súčasťou vládnej koalície a má pod palcom aj rezort dopravy.
Kde bude možné jazdiť rýchlejšie?
Podľa holandského ministerstva dopravy sa nové maximálne rýchlosti začnú uplatňovať hneď, ako budú nainštalované nové dopravné značky. Zmeny sa týkajú troch konkrétnych úsekov:
- časti diaľnice A6 pri meste Lelystad na severe krajiny
- na väčšine známej protipovodňovej hrádze Afsluitdijk, spájajúceho provincie Noord-Holland a Friesland
- na krátkehom úseku A7 od mesta Winschoten až po nemeckú hranicu pri Východnom Frízsku
V lete by sa k nim mal pridať ešte štvrtý úsek. V súhrne ide o približne 117 kilometrov, čo predstavuje asi 1,7 % celej diaľničnej siete krajiny.
Prečo Holandsko mení rýchlosť na diaľnici?
V roku 2020 Holandsko zaviedlo denný rýchlostný limit 100 km/h ako reakciu na alarmujúcu úroveň emisií oxidov dusíka (NOx), ktoré prispievali k poškodzovaniu chránených prírodných oblastí.
Hoci významnú časť týchto emisií spôsobuje intenzívny chov dobytka cez uvoľňovanie amoniaku, doprava – najmä rýchla jazda – bola ďalším dôležitým faktorom. Limit 130 km/h bol dovtedy povolený v nočných hodinách medzi 19:00 a 6:00.
Politický vplyv a kritika
Rozhodnutie o uvoľnení rýchlostného limitu je jasným prejavom politického vplyvu PVV, ktorá túto zmenu dlhodobo presadzovala. Je to tiež signál, že nová vláda môže byť ochotná ustupovať z ekologických opatrení výmenou za politické kompromisy. Kritici varujú, že takéto rozhodnutia môžu negatívne ovplyvniť kvalitu ovzdušia a ochranu prírody, ktoré boli doteraz prioritami krajiny.
Zatiaľ čo priaznivci vyšších rýchlostí hovoria o rýchlejšom cestovaní, odborníci upozorňujú na zvýšenie spotreby paliva a potenciálne vyššie riziko nehôd. Diskusia o tom, či pôjde len o výnimku alebo začiatok rozsiahlejšej zmeny v dopravnej politike, sa určite ešte neskončila.
Zdroj: ADAC