Z tunela rovno do prírody? Číňania postavili dielo, kde sa vodiči cítia ako v parku

Interiér tunela pripomína skôr umeleckú inštaláciu než podzemnú diaľnicu. Vodiči počas pätnásťminútovej jazdy prechádzajú popri stenách ozdobených umelou zeleňou…

Vydané  Text: 

Tunel Zhongnanshan, oficiálne nazývaný Qinling Zhongnanshan Highway Tunnel, je pozoruhodnou dopravnou stavbou nachádzajúcou sa v čínskej provincii Shaanxi. Predstavuje rozsiahly dvojrúrový cestný tunel, čo znamená, že pozostáva z dvoch samostatných tunelových rúr, z ktorých každá slúži pre jeden smer jazdy. S úctyhodnou dĺžkou približne 18,04 kilometra (hoci niektoré zdroje uvádzajú mierne odlišné hodnoty) bol po svojom otvorení v roku 2007 najdlhším dvojrúrovým cestným tunelom v Číne a patril k najdlhším svojho druhu na svete. V súčasnosti sa radí medzi štvrtý najdlhší cestný tunel na našej planéte.

Práce na tomto ambicióznom projekte sa začali v marci roku 2002 a pre verejnosť bol tunel sprístupnený 20. januára 2007. Je pozoruhodné, že tak rozsiahla stavba bola dokončená za menej ako päť rokov. Hlavným cieľom výstavby tunela bolo vytvorenie kľúčovej spojnice v rámci diaľnice Xi’an-Ankang Highway, ktorá je súčasťou národnej diaľničnej siete G65 Baotou–Maoming Expressway. Tunel mal za úlohu prepojiť okresy Changan, nachádzajúci sa v blízkosti mesta Xi’an, s okresom Zhashui. Pred jeho existenciou bolo prekonanie pohoria Zhongnan časovo veľmi náročné a komplikované, no vďaka tunelu sa čas prepravy medzi týmito oblasťami skrátil na približne 15 minút namiesto predošlých niekoľkých hodín, ktoré si vyžadovali kľukaté horské cesty.

Využili všetko

Celkové náklady na výstavbu tohto gigantického projektu sa odhadujú na približne 3,2 miliardy čínskych juanov, čo v tom čase predstavovalo zhruba 410 miliónov amerických dolárov. Tunel dosahuje maximálnu hĺbku pod povrchom pohoria až 1640 metrov. Pri jeho stavbe boli využité najmodernejšie technológie vŕtania tunelov. Zaujímavosťou je, že projektanti mysleli aj na psychickú pohodu vodičov prechádzajúcich takto dlhým podzemným úsekom. Preto sa v interiéri tunela nachádzajú špeciálne osvetlené zóny s umelo vytvorenými stromami, ktoré majú simulovať východ slnka, a taktiež oddychové zóny, ktoré pripomínajú jaskyne.

Vodiči počas pätnásťminútovej jazdy prechádzajú popri stenách ozdobených umelou zeleňou, svetelnými efektmi pripomínajúcimi oblohu, a dokonca sa stretávajú s projekciami oblakov. To všetko preto, aby sa cítili menej stiesnene, viac uvoľnene – a hlavne bezpečnejšie. Pre zabezpečenie bezpečnej prevádzky v takto rozsiahlej podzemnej stavbe bol vybudovaný rozsiahly a komplexný ventilačný systém, ktorý je absolútne nevyhnutný.

Interiér tunela pripomína skôr umeleckú inštaláciu než podzemnú diaľnicu. Vodiči počas pätnásťminútovej jazdy prechádzajú popri stenách ozdobených umelou zeleňou...

Pozitívny vplyv

Hoci ide len o vizuálny trik, jeho psychologický dopad je veľmi reálny. Tunel dokáže eliminovať pocit bezčasia a monotónnosti, ktorý pri dlhej jazde pod zemou často vzniká. Navyše, podľa odborníkov môžu podobné prvky pozitívne ovplyvniť sústredenosť vodiča aj jeho náladu. A to už nie je maličkosť. Zhongnanshan tak nie je len dopravnou tepnou, ale aj ukážkou toho, že technológie, dizajn a ľudský faktor môžu kráčať ruka v ruke. Možno sa raz podobného prístupu dočkáme aj u nás v Európe – keď už nie s kvetmi, tak aspoň s krajším osvetlením a menším pocitom stiesnenosti.


Inzercia

Inzercia