Koniec drahých batérií? Ford prichádza s inováciou, ktorá ZMENÍ všetko
Ford si patentoval nový typ statora a rotora pre elektromotory, ktorý využíva SMC vložky. Táto inovácia by mohla viesť k výraznému zníženiu nákladov a zlepšeniu efektivity elektromobilov.
Vydané Text: Marek Lehmann
Počuli ste novinku od Fordu? Zdá sa, že chlapci z Ameriky opäť vymysleli niečo, čo by mohlo poriadne zamiešať karty na trhu s elektromobilmi. Tentokrát nejde ani tak o väčšiu batériu alebo vyšší výkon, ale o samotný motor. A vyzerá to na celkom zaujímavý posun.
Každá nová elektrická mašina sa chváli väčším dojazdom a silnejším motorom. Ale Ford ide na to z iného konca. Prišli s inovatívnym využitím takzvaných SMC materiálov – mäkké magnetické kompozity. Predstavte si to ako feromagnetický prášok obalený izoláciou. A v čom spočíva ich výhoda?
V porovnaní s klasickými oceľovými jadrami, ktoré sa doteraz v motoroch používali, majú SMC hneď niekoľko trumfov v rukáve. Lepšie odvádzajú teplo, takže motor sa tak ľahko neprehreje. Konštrukcia motora môže byť vďaka nim oveľa flexibilnejšia, takže inžinieri majú viac priestoru na optimalizáciu. A čo je pre nás, bežných smrteľníkov, asi najzaujímavejšie – motory s SMC by mali byť ľahšie a lacnejšie na výrobu. A to by sa, samozrejme, mohlo pozitívne odraziť aj na cene samotných elektromobilov.
Okrem toho majú SMC aj lepšie magnetické vlastnosti a fungujú aj ako elektrická izolácia. Takže aj malá revolúcia v materiáloch môže priniesť veľké zmeny v efektivite a cene elektromobilov. A Ford si je týchto výhod dobre vedomý. Preto si dali patentovať nový typ statora a rotora, kde sa SMC používajú ako vložky namiesto tých tradičných. A vďaka ich izolačným vlastnostiam by sa dokonca mohla úplne nahradiť aj doterajšia izolácia. To už je celkom odvážny krok vpred.
Ešte uvidíme, ako sa to celé vyvinie. Ale ak sa SMC naozaj stanú v elektromotoroch štandardom, a Ford má ambíciu byť v tomto smere na špici, tak je celkom možné, že sa čoskoro dočkáme dostupnejších a efektívnejších elektromobilov. To by už bola naozaj dobrá správa pre všetkých, ktorí o elektrickom aute uvažujú.
Pravda o degradácii batérií a znižovaní kapacity: Prečo prvých 30 000 km rozhoduje o všetkom?