Poradca pri kúpe / Fiat 600

PORADCA PRI KÚPE FIAT 600 / Ako si osladiť život

S modelom 600 sa Fiat vracia na scénu a ponúka veľmi milé a štýlové auto, ktoré veľmi dobre vie, čo a ako má robiť. Pomôžeme vám zorientovať sa v cenníku a vybrať si tú najvhodnejšiu verziu.

Vydané  Text: 

Koncern Stellantis to nemá ľahké. Pár platforiem musí obslúžiť minimálne 6 rôznych značiek. Autá v jednej kategórii by si nemali navzájom príliš konkurovať a zároveň by si nemali byť priveľmi podobné.

Obratný

Značka Fiat si našla skvelú pozíciu. Prišla s modelovým radom 600, ktorý ponúka plnohodnotné štvormiestne mestské auto (dokonca s nadštandardným batožinovým priestorom s objemom 385 litrov), avšak na kompaktnom, 4,2 metra dlhom pôdoryse.

Dizajn je plne podriadený talianskemu štýlu a vlastnosti auta zodpovedajú prevažne mestskej premávke. To znamená, že Fiat 600 je koncipovaný ako auto pre mladé páry, prípadne skvelé druhé auto do rodiny na mestské povinnosti. Jeho podvozok je lahodne poddajný, aby zvládal často poničené mestské cesty, má dostatočnú svetlú výšku, aby vás netrápili vyššie obrubníky, spomaľovače, ani ostré nájazdové rampy v garážach. Polomer otáčania iba 10,5 metra znamená, že parkovanie s ním je hračka.

Mestské menu

Výber pohonných jednotiek sa prispôsobil účelu. To znamená, že si môžete vybrať z dvoch výkonových verzií motora 1.2T Hybrid. Základná má výkon 74 kW (100 k) a krútiaci moment 205 Nm, ku ktorým si však v nižších otáčkach môžete pripočítať 21 kW (29 k) a 55 Nm z hybridného systému. Celkový maximálny výkon je na úrovni 81 kW (110 k). Dynamika základnej pohonnej jednotky je vďaka tomu (a vďaka príjemne nízkej hmotnosti 1 355 kg) prekvapivo dobrá, so zrýchlením z pokoja na 100 km/h za 10,9 sekundy.

Ak plánujete častejšie jazdiť po diaľnici, alebo patríte k dynamickejším šoférom, oceníte výkonnejšiu verziu motora s výkonom 100 kW (136 k) a krútiacim momentom 230 Nm. Pomáha jej rovnaký hybridný systém a celkový maximálny výkon dosahuje hodnotu 107 kW (145 k). Zrýchlenie na stovku v tomto prípade klesá na 8,5 sekundy. V oboch prípadoch radí stupne automatická 6-stupňová dvojspojková prevodovka. Hybrid je tu vyslovene ako pomocník spaľovacieho motora, ktorý sa zároveň stará, aby sa aspoň časť brzdnej energie premenila späť na kinetickú. Dokáže však aj samostatne pohnúť s autom, alebo udržiavať mestskú rýchlosť bez toho, aby sa zapojil spaľovací motor.

Dolce, La Prima, Red. V takomto poradí môžete vidieť modely Fiat 600 na obrázkoch. La Prima má najväčšie kolesá, ktoré síce pristanú dizajnu, ale už menej komfortu. Dolce vyzerá ako najlepší kompromis

Farby a materiály, to Taliani vedia. Palubná doska zrkadlí farbu karosérie. Nápisov 600 nájdete na aute vyše 20

La Prima ponúka nápadité kožené čalúnenie s kontrastným prešívaním (FIATFIATFIAT). Koža je aj na palubovke

Verziou RED podporíte asociaciu RED zaoberajúcu sa zmierňovaním dôsledkov AIDS a iných vírusových ochorení

Automatická prevodovka je súčasťou štandardnej výbavy. Tlačidlá miesto páky uvoľnili priestor obrovskej odkladacej schránke, ktorú si môžete zakryť štýlovou skladacou roletkou

Luxus v podobe elektrického pohonu?

Fiat 600 nesklame ani zákazníkov, ktorí z finančných, ekologických, či iných dôvodov preferujú elektromobilitu. K dispozícii je totiž Fiat 600e – rovno najvýkonnejšia verzia celého modelového radu (aspoň než príde na náš trh aj verzia v podaní značky Abarth). Dosahuje maximálny výkon 115 kW (156 k), maximálny krútiaci moment až 260 Nm a energiu čerpá z batérie s využiteľnou kapacitou 51 kWh (brutto kapacita 54 kWh).

V meste by vám to podľa metodiky WLTP malo zabezpečiť dojazd 550 až 613 kilometrov, v kombinovanej prevádzke 374 až 434. V zime tento dojazd klesá. Ak plánujete využívať verejné nabíjačky, poteší 11 kW AC palubná nabíjačka (aj keď 22 kW by bolo lepšie). Na ultrarýchlej nabíjačke dosiahne nabíjací výkon maximálne 100 kW. Tepelné čerpadlo patrí našťastie do štandardnej výbavy. Rozdiel v cene medzi Fiat 600e a Fiat 600 Hybrid je v porovnateľnej výbave takmer 10 tisíc €. Je teda na vás, aby ste si spravili matematiku, či to pri vašom priemernom ročnom nájazde a možnostiach nabíjania dáva zmysel. Elektrický pohon je však pre mnohých aj komfortnou záležitosťou, ktorá má svoju cenu a za lepšiu dynamiku, plynulejšiu a tichšiu jazdu, ako aj za možnosť ovládať klimatizáciu a kúrenie auta cez aplikáciu, si môžu mnohí zákazníci s radosťou priplatiť.

Najvýkonnejšiu verziu rozpoznáte podľa dvojitej koncovky výfuku. Šesťstovka je veľmi podarené auto, vyniká komfortným podvozkom, dostatkom priestoru pre štyroch dospelých cestujúcich a najmä bájnym talianskym štýlom s množstvom pekných detailov, ktoré môžete nájsť kade-tade na karosérii a v interiéri

Čo treba z výbavy?

Ponuka modelu Fiat 600 a 600e je relatívne jednoduchá. K dispozícii sú dokopy 3 stupne výbavy (600, 600 Dolce, La Prima), pričom verzia 600e ponúka iba dve: základnú výbavu RED a La Prima. Základný Fiat 600 so slabším motorom môžete mať za 22 390 € vrátane DPH, čo je fér cena. Základná výbava zahŕňa 16-palcové oceľové kolesá, Full LED svetlá, elektricky ovládané okná a spätné zrkadlá, vyhrievanie čelného skla pod stieračmi, vyhrievané predné sedadlá, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, manuálnu klimatizáciu, kožou čalúnený volant s pádlami na radenie, sklopné zadné sedadlá, rozsiahly balík bezpečnostných a asistenčných systémov vrátane tempomatu a dažďového senzora a k tomu digitálny prístrojový štít a multimediálny systém s až 10,25-palcovou Full HD obrazovkou podporujúcou bezdrôtové pripojenie smartfónu cez Apple CarPlay a Android Auto.

Voliteľná výbava zahŕňa balík Comfort za 1 000 €, ktorý pridáva automatickú klímu, navigáciu, viac reproduktorov, parkovacie senzory, parkovaciu kameru, bezkľúčové odomykanie a štart, bezdrôtovú nabíjačku smartfónov, lakťovú opierku, nastaviteľné dno kufra a elektronickú ručnú brzdu. To predstavuje zaujímavý pomer cena/hodnota. K dispozícii je aj paket STYLE za 1 100 €, ktorý pridáva 17-palcové zliatinové disky, LED hmlovky a smerovky, farebné ambientné osvetlenie interiéru vrátane LED čítacích lampičiek, plus niekoľko dizajnových doplnkov zvonku. Tento paket je zameraný naozaj skôr na vzhľad. Ak si zvolíte verziu Dolce (od 22 990 €), získate oproti štandardnej výbave navyše mnoho prvkov z balíku Comfort, ako napríklad automatickú klimatizáciu, bezkľúčový systém, kameru a senzory, avšak iba za 600 €.

La Prima predstavuje to najlepšie. Až 18-palcové kolesá, 360-stupňové kamery, interiér čalúnený slonovinovou kožou s kontrastným modrým prešívaním, masážne sedadlo a mnoho, mnoho ďalšieho. Fiat 600e RED sa výbavou veľmi podobá na Dolce, akurát dizajn interiéru ozvláštňuje červené prešívanie a logo (600)RED. Pre všetky verzie 600e si k výbave môžete pripočítať štandardne tepelné čerpadlo, palubnú nabíjačku s výkonom 11 kW, nabíjací kábel, volič jazdných režimov a možnosť ovládania klimatizácie cez aplikáciu.

Čo si vybrať?

Fiat teraz ponúka skvelú akciu: model s výkonnejším motorom za cenu základného. Tu teda vôbec nie je nad čím rozmýšľať, keďže obe motorizácie majú prakticky rovnakú spotrebu. Určite by sme to využili, tu predsa nie je o čom. V otázke voľby výbavy sa nám zdá najrozumnejšie vybrať si Dolce. Má všetky komfortné funkcie, ktoré by ste mohli od takéhoto auta chcieť a o palec menšie disky´kolies v porovnaní s maximálne vybavenou verziou La Prima dizajnu veľmi neuškodia, no komfortu rozhodne prospejú. Ak však chcete mať maximálne vyšperkované autíčko, výsledná cena 25 390 € rozhodne nie je neprijateľná za to, čo Fiat 600 v konečnom dôsledku ponúka.

PRVÁ JAZDA Grande Panda: Táto novinka od Fiatu má veľký problém, ale stále stojí za to


Inzercia

Inzercia




Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra 🙂 ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.