EÚ potrestala 15 automobiliek, Volkswagen zaplatí najviac
Európska únia (EÚ) odhalila tajnú dohodu 15 automobiliek o recyklácii áut a rozdala pokuty za 458 miliónov eur.
Vydané Text: Marek Lehmann
Človek by si mohol myslieť, že v 21. storočí, keď sa každá značka predháňa, kto je ekologickejší, sa autá recyklujú takmer samé. Lenže kde končia autá, keď ich odstavíte navždy? A kto za to platí? Odpoveď by mohla znieť – nikto sa k tomu nechce veľmi hlásiť. No EÚ sa rozhodla do tejto tichej hry poriadne zasiahnuť.
Európska komisia rozdala mastnú pokutu vo výške 458 miliónov eur hneď 15 automobilkám vrátane Volkswagenu, Stellantisu, Renaultu-Nissanu, Fordu, Toyoty či Hondy. Dôvod? Vytvorili „kartel“, v ktorom sa tajne dohodli, že si nebudú konkurovať v tom, ako verejne prezentujú recyklovateľnosť svojich áut. Inými slovami – namiesto toho, aby sa predháňali, kto je ekologickejší, boli všetci ticho.
Celá aféra sa točí okolo starých vozidiel, ktoré už doslúžili – takzvaných „end-of-life vehicles“. Tie sa musia rozobrať, spracovať a recyklovať. Európske zákony hovoria jasne: náklady na túto likvidáciu má znášať výrobca, aby mohol majiteľ svoje auto bezplatne odovzdať. Lenže automobilky si potichu povedali, že nebudú platiť spracovateľom, nebudú sa predbiehať v reklamách o tom, ako to majú ekologicky zvládnuté, a navyše sa zdržia aj informovania o tom, koľko recyklovaných materiálov používajú v nových autách.
Čo EÚ odhalila?
Kartel fungoval od mája 2002 až do septembra 2017 – čiže viac ako 15 rokov. A celé to kryla aj asociácia výrobcov automobilov ACEA, ktorá za svoju účasť dostala vlastnú pokutu 500-tisíc eur.
Najväčší účet za túto „tajnú dohodu o mlčaní“ poslala únia Volkswagenu – 127,69 milióna eur. Za ním nasleduje Stellantis s takmer 100 miliónmi a Renault-Nissan s vyše 81 miliónmi. Ford si odniesol „iba“ 41 miliónov. A hoci ostatné značky ako Toyota, Mitsubishi, Honda, Hyundai, Jaguar Land Rover, Mazda, GM, Suzuki či Volvo dostali menšie pokuty, dôležité je, že všetky sa priznali a priznanie im ušetrilo 10 % z pokút.
Z tejto partie sa elegantne vyvliekol Mercedes-Benz – a to vďaka tomu, že kartel sám nahlásil. Únia tak uznala jeho spoluprácu a odpustila mu sankciu úplne.
Z pohľadu verejnosti je zarážajúce, že sa tieto veľké značky dohodli, že radšej nebudú nič hovoriť, len aby sa vyhli prípadným nákladom. A ako to komentovala eurokomisárka pre hospodársku súťaž? Jednoducho: „Nebudeme tolerovať dohody, ktoré potláčajú povedomie spotrebiteľov a dopyt po ekologických riešeniach.“ Inými slovami – keď ide o udržateľnosť, nemali by si automobilky vypínať mikrofóny.
Najväčšie auto-fiasko roka? Tesla sa nevie zbaviť Cybertruckov