Kia pripravuje nový 2,5-litrový motor s výkonom nad 300 koní

Kia vyvíja nový štvorvalcový motor s výkonom nad 300 koní, ktorý bude slúžiť aj ako generátor v elektrických vozidlách s predĺženým dojazdom.

Vydané  Text: 

Že benzínovým motorom už definitívne odzvonilo? Kia vás možno presvedčí o opaku. Kórejská automobilka totiž pracuje na novom štvorvalci, ktorý má niečo viac než len štipku ambícií. Bude silnejší, efektívnejší a podľa všetkého aj pripravený pre viaceré typy pohonov – od klasických benzínových áut cez hybridy až po elektromobily s predĺženým dojazdom.

300 koní

Nový agregát, nesúci označenie 2.5 T-GDI, má zlepšiť tepelnú účinnosť o päť percent oproti tomu, čo Kia používa dnes. Výkon má narásť o dvanásť percent, čo v reči koní znamená viac než 300. Pre porovnanie, súčasné verzie tohto motora dávajú Sorentu 281 koní a 290 koní v K5 GT. A krútiaci moment? Tam sa už teraz hovorí o vyše 430 Nm, takže očakávajte, že aj to pôjde nahor.

Kia vyvíja nový štvorvalcový motor s výkonom nad 300 koní, ktorý bude slúžiť aj ako generátor v elektrických vozidlách s predĺženým dojazdom.

Inzercia

Inzercia

Zaujímavé ale je, že Kia sa týmto motorom nechystá nakŕmiť iba spaľováky. V hybridných modeloch má nový štvorvalec zaistiť lepšiu akceleráciu a najmä plynulejší prechod z elektromotora na spaľovací motor. Technici to dosiahli novou hybridnou architektúrou – elektromotor a spaľovák sú totiž prepojené koaxiálne, teda akoby na jednej osi. Výsledkom má byť o štyri percentá vyššia účinnosť v porovnaní s doterajšou konfiguráciou.

Aj pre elektromobily

A tým to nekončí. Kia má s týmto motorom ešte jednu, pomerne futuristickú rolu. V elektromobiloch s predĺženým dojazdom (tzv. EREV – Extended Range Electric Vehicle) bude totiž slúžiť ako generátor. Inými slovami, keď vám dôjde elektrina, zapne sa benzínový motor a dobije batérie. Kórejci hovoria o vysokoúčinnom systéme výroby energie, ale detaily si zatiaľ nechávajú pre seba.

Kia vyvíja nový štvorvalcový motor s výkonom nad 300 koní, ktorý bude slúžiť aj ako generátor v elektrických vozidlách s predĺženým dojazdom.

Za celým týmto vývojom je jasný cieľ – Kia chce do roku 2030 predávať až 4,19 milióna vozidiel ročne, čo je ambiciózny skok zo súčasných 3,1 milióna. Pomôcť k tomu má nielen nová generácia motorov, ale aj ofenzíva v oblasti elektrifikácie – konkrétne 15 elektromobilov a 10 hybridov do konca dekády. A aby to stíhali vyrábať, plánujú aj zvýšiť produkčnú kapacitu o 17 percent.

Kia to teda so spaľovacími motormi nevzdáva, len ich posiela do „vyššieho levelu“. Budú silnejšie, múdrejšie a v konečnom dôsledku aj univerzálnejšie – presne také, aké si vyžaduje dnešný svet plný regulácií, ale aj požiadaviek na výkon a spoľahlivosť.

Inzercia

Inzercia


Inzercia

Inzercia