Prvá jazda

Prvá jazda: Viac výbavy, rovnaká cena? Enyaq ide správnym smerom

Keď v roku 1998 prišla druhá generácia modelu Felicia, hovorilo sa, že je to auto s novou tvárou. Niečo také patrí aj medzi hlavné poznávacie znaky vynoveného modelu Enyaq.

Vydané  Text: 

Modern Solid. Zapamätajte si to, tak sa volá nový dizajnový prístup automobilky Škoda, ktorý sa po vzore menšieho elektromobilu Elroq dostal aj na väčší Enyaq. Rovno na obe jeho karosárske verzie, SUV, aj Coupé. Predná časť si hovorí Tech-Deck Face a nesie nové svetlá rozdelené do viacerých segmentov, medzi nimi sa tiahne tiež rozsegmentovaný svetelný pás. Vyzerá to veľmi zaujímavo a treba uznať, že Enyaq s tým dostal veľmi svieži vzhľad. Zmeny prišli aj na zadné svetlá. A tá najpodstatnejšia? Pre mnohých určite to, že z prednej časti zmizol znak v podobe okrídleného šípu a nahradil ho hrdý nápis Škoda. Vpredu aj vzadu dostali písmená nápisu tmavý chrómový povrch, čo vyzerá veľmi elegantne.

Lepšia nevesta

Pri českej značke mi akosi prirodzene prichádzajú na um ich hudobný skladatelia. Po celý čas jazdenia s novým Enyaqom mi v hlave hrala Smetanova Vltava, asi aj preto, lebo sme jazdili v okolí Českého Krumlova a vodnej nádrže Lipno. A pri pohľade na bohatšiu základnú výbavu mi ide na um rovnako Smetanova Predaná nevesta. Už len prvky ako bezkľúčový vstup a štartovanie, trojzónová klimatizácia, či vyhrievané predné sedadlá stačia na to, aby ste zbystrili pozornosť. A keď vám povieme, že v predných dverách vás čaká dáždnik vyrobený z ekologických materiálov, poviete si, že takto to v Škode má byť a všetko je na svojom mieste.

Lepšia elektrifikácia

Medzi novinky potom patrí aj možnosť obojsmerného nabíjania – čiže Enyaq vám môže poskytnúť elektrinu na napájanie domácnosti. Na to však treba najprv nabiť jednu z dvoch možností batérie – buď s označením 60 a využiteľnou kapacitou 59 kWh, alebo 85 so 77 kWh. Obe batérie napájajú synchrónny elektromotor na zadnej náprave. Prípadne si vyberiete verziu 85x, ktorá pridáva asynchrónny elektromotor aj na prednú nápravu a tým vytvára pohon všetkých kolies.

Vzhľadom na nové batérie môžete rátať s dojazdom 437, 586 a 549 km. Zaujímavosťou je, že batérie pre verzie s označením 85 a 85x pochádzajú od rôznych výrobcov. Prejavuje sa to na rozdielnom nabíjacom výkone jednosmerným prúdom (135 a 175 kW), no vzhľadom na odlišné nabíjacie krivky trvá nabitie z 10 na 80 % rovnakých 28 minút. Menšia batéria sa nabije za 24 minút výkonom maximálne 165 kW.

Pohodlie a ticho

Samotná jazda vo vynovenom aute sa nesie vo veľmi príjemnom duchu. V oboch prípadoch, SUV, aj Coupé, máte k dispozícii veľa priestoru a veľmi dobré odhlučnenie, ktoré sa prejavilo najmä počas dažďa. Podstatné zistenie hovorí, že auto sa na príplatkovom adaptívnom podvozku DCC prestalo neustále pohupovať, čo výrazne zvýši pohodlie jazdy.

Inzercia

Inzercia

Zhrnutie

Škoda Enyaq modernizáciou zvýšila svoju vizuálnu príťažlivosť. Z hľadiska techniky dostala to, čo potrebovala, aby mohla aj naďalej úspešne konkurovať vozidlám nielen vo svojom segmente. Udržať si veľmi dobré predajné výsledky predsa niečo stojí. A stojí za to aj pohľad do cenníka. Napriek bohatšej štandardnej výbave si ceny udržali príjemnú úroveň.


Inzercia

Inzercia




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.